Gå til innhold

En uke mindre ferie om du røyker...

Anbefalte innlegg

Gjest Lonkil
Skrevet

Fikk lyst å lage litt oppstyr igjen.

Leste nylig en rapport som tilsier at røykere i gjennomsnitt har 10 minutter mer pauser enn ikke røykere. Dersom man da ganger opp dette blir det ca. en full arbeidsuke. Det eneste rettferdige da ville vel være å gi røykere en uke mindre ferie? Eventuelt å gi alle andre en uke mer ferie.

Noen kommentarer? Jeg mener det faktisk helt seriøst (selv om jeg tror noen vil reagere litt).

Dette vil motivere nikotinslavene enda sterkere og vi er jo alle tjent med å få fjernet mer av det svineriet.

Vi må jo fremme slike ideer om det noengang skal bli gjennomført. Er blant de som i snart et par tiår har ment at vi burde ha røykfrie restauranter - og i dag ser det jo ut som vi har lyktes :) (Røykere burde takke oss, men de forstår jo ikke sitt eget beste - og er for egoistiske til å tenke på andre (:P))

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mistera

6

• morsan

4

• fresja

3

• Babette

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det hjelper jo ikke meg det minste om man fratar røykerne en ferieuke....

Men gi meg gjerne en uke ekstra! *S*

Det største skjæret i sjøen her er vel kontrollproblemene.... og hva med festrøykerne? Bare en Gro-dag?

Angela1365380318
Skrevet

Jeg sier gi heller ikke røykerene en uke ekstra... Det er vi som må trå til når de andre er ute i røykepausen..

Gjest Lonkil
Skrevet

Det hjelper jo ikke meg det minste om man fratar røykerne en ferieuke....

Men gi meg gjerne en uke ekstra! *S*

Det største skjæret i sjøen her er vel kontrollproblemene.... og hva med festrøykerne? Bare en Gro-dag?

Vel, klarer man å holde seg uten røyk hele arbeidsdagen er man jo på god vei mot å slutte helt? Arbeidsgivere har lov å ta ifra arbeidstakere en dag ferie hver gang en ser dem røyke på jobb? Max. en uke på et år? Kanskje for mye "kontroll"?

Vil dette virkelig være umulig å gjennomføre i praksis?

Gjest jobber innen helse
Skrevet

Jeg har ikke tid til pause, men de som røyker har lov til en liten pause.. Jeg har ingen grunn til å ta meg fem minutter utenfor. Det er så travelt, og det må alltid være noen på avdelingen. Skulle gjerne satt meg ned fem minutter, men det er ikke helt lov... Urettferdig. Skulla tatt meg en brus-pause..:)

Gjest Pricilla
Skrevet

Puh! Hos oss så tar ikke-røykerne like mange pauser som oss. Om ikke like ofte så tar de lengere lunsj, og blir ofte med på røykerommet for det er der "det skjer". De går også ofte ut "en liten tur" som ofte blir over 30 minutter.. Og dette er utenom lunsjen. Så her tar vi like mange pauser om dagen..

Jeg tar 20 min. røykepause tilsammen i løpet av en dag, uetnom lunsj, men det gjør søren meg ikke-røykere og, hvis ikke lengere.

Hvorfor ikke samarbeide litt bedre i stedet for å si "vi er bedre enn dere" osv? Teit...

Gjest jobber innen helse
Skrevet

Vel, klarer man å holde seg uten røyk hele arbeidsdagen er man jo på god vei mot å slutte helt? Arbeidsgivere har lov å ta ifra arbeidstakere en dag ferie hver gang en ser dem røyke på jobb? Max. en uke på et år? Kanskje for mye "kontroll"?

Hva med når sjefen røyker?

Skrevet

Jeg har ikke tid til pause, men de som røyker har lov til en liten pause.. Jeg har ingen grunn til å ta meg fem minutter utenfor. Det er så travelt, og det må alltid være noen på avdelingen. Skulle gjerne satt meg ned fem minutter, men det er ikke helt lov... Urettferdig. Skulla tatt meg en brus-pause..:)

Kjenner igjen dette problemet fra dengang jeg hadde ekstrajobb på hotell som servitør. Røykerne satt og tok røylepause når arbeidet tillot det, men hvis ikke-røykere satte seg ned med en kaffekopp,så kom hovmesteren (selv røyker, selvsagt) og fant på ett eller annet å sette oss til.... *grrrrr*

Gjest Lonkil
Skrevet

Puh! Hos oss så tar ikke-røykerne like mange pauser som oss. Om ikke like ofte så tar de lengere lunsj, og blir ofte med på røykerommet for det er der "det skjer". De går også ofte ut "en liten tur" som ofte blir over 30 minutter.. Og dette er utenom lunsjen. Så her tar vi like mange pauser om dagen..

Jeg tar 20 min. røykepause tilsammen i løpet av en dag, uetnom lunsj, men det gjør søren meg ikke-røykere og, hvis ikke lengere.

Hvorfor ikke samarbeide litt bedre i stedet for å si "vi er bedre enn dere" osv? Teit...

Vi er jo bedre enn dere.....

Gjest Lonkil
Skrevet

Problemet mitt er ikke at røykerne dreper seg selv - men at de dreper meg samtidig. Jeg kan forsøke å unngå røykens kvelende grep - men det er ikke lett å vårt røykesamfunn (fortsatt alt for mye røykere). Er man ute og det røyker kan man ikke bruke buss-skur ettersom der er det tett røykluft. Har man lyst på en øl eller en utemiddag er det umulig å unngå røyken. VIl man inn i en offentlig bygning må man også trekke inn giften.

Forsøker bare å komme på nye tiltak for å hjelpe de å frigjøre seg og ikke minst MEG fra dette svineriet. Andre forslag mottas med takk :)

Gjest Lonkil
Skrevet

Hva med når sjefen røyker?

Generelt sett er sjefer bedre utdannet og generelt sett er det en sammenheng mellom utdannelse og røyking.

Mer utdannelse = mindre røyking (generelt sett - lærere er faktisk et unntak).

Ok, om sjefen røyker bør han/hun gå foran som et godt eksempel. En sjef har som oftest en annen sjef - så et sted måtte man vel klare å gripe inn?

Gjest jobber innen helse
Skrevet

Hos oss har vi ikke pause (vi må være hos de eldre hele tiden), så da blir det kun røykerene som får pauser... Kjedelig.

Skrevet

Men dette med festrøykere kontra hverdagsrøykere kommer jo an på hva som var formålet med tiltaket (dvs feriereduksjonen): Er det å redusere (fjerne) røyking generelt i samfunnet, inkludert å få ned sykefravær på jobben, eller er det fordi man mener at røykerne har flere pauser enn ikke-røykerne?

For hvis det bare er det siste, at man skal ta hensyn til hvor mange pauser man har i løpet av en dag, så ligger DOL'ere ganske tynt an da!!

Like greit at sjefene ikke sjekker hvert minste minutt hva du gjør på jobben! :-)

Hva blir det neste? Mer ferie til den som passer på å få "blæssa tu bæljen" hjemme istedetfor på jobben, for dette tar lengre tid enn å bare gjøre "nummer 1"? *LOL*

Skrevet

Jeg har mere sans for at arbeidsgiver premierer de som klarer å slutte å røyke - på en eller annen måte. Det er de som trenger mest støtte og oppbacking.

Gjest Pricilla
Skrevet

Vi er jo bedre enn dere.....

Sikkert...: )

Gjest Pricilla
Skrevet

Problemet mitt er ikke at røykerne dreper seg selv - men at de dreper meg samtidig. Jeg kan forsøke å unngå røykens kvelende grep - men det er ikke lett å vårt røykesamfunn (fortsatt alt for mye røykere). Er man ute og det røyker kan man ikke bruke buss-skur ettersom der er det tett røykluft. Har man lyst på en øl eller en utemiddag er det umulig å unngå røyken. VIl man inn i en offentlig bygning må man også trekke inn giften.

Forsøker bare å komme på nye tiltak for å hjelpe de å frigjøre seg og ikke minst MEG fra dette svineriet. Andre forslag mottas med takk :)

Du overdriver noe jævlig.... det er ikke tett med røyk ute - nå får du gi deg... jeg røyker aldri i bussskur, tar såpass hensyn, men tett emd røyke blir det ikke. Du puster inn masse mer giftige gasser om dagen pga forurensning enn du puster inn røyk, så slapp av.

Fra juni kan du gladlig gå ut å ta deg en pils, i fullstendig røykfrie lokaler siden da blir det forbudt å røyke inne...

Vi som er røykere har rett til å leve vi og. Sett deg i ikke-røyker avdelingens da hvis du er så hysterisk.

At folk røyeker utenfor bygninger er fordi de blir fratatt røykerom, gi dem (vi har gudskjelov) røykerom så slipper du det problemet med de 2 sekundene det tar deg å gå ut og inn en bygning... (Synes ikke det tar seg bra ut med en gjeng røykere utenfor bygninger selv)

Gjest Lonkil
Skrevet

Jeg har mere sans for at arbeidsgiver premierer de som klarer å slutte å røyke - på en eller annen måte. Det er de som trenger mest støtte og oppbacking.

Joda - når det ble foreslått her gav jeg klar beskjed om at jeg ville starte å røyke på dagen om noe slikt ble innført. Bonus er viktig :)

Gjest Lonkil
Skrevet

Hos oss har vi ikke pause (vi må være hos de eldre hele tiden), så da blir det kun røykerene som får pauser... Kjedelig.

Samme her! Vi får mer å gjøre desto flere røykere vi har her.

Skrevet

På de arbeidsplassene jeg har jobbet, har vi røyket i pausene, altså de samme pausene som ikke røykerene får!

Ikke har vi gått ut for å røyke utenom pausene, og røykerene har faktisk vært på plassene sine FØR ikkerøykerene, da de fortsatt sitter på pauserommet og slarver!!!

Dette har vært tilfellet på ALLE arb.plasser, da har jeg jobbet på fabrikk, både på sjø og land...

Ikkerøykerne de slarver mere de!

Skrevet

På de arbeidsplassene jeg har jobbet, har vi røyket i pausene, altså de samme pausene som ikke røykerene får!

Ikke har vi gått ut for å røyke utenom pausene, og røykerene har faktisk vært på plassene sine FØR ikkerøykerene, da de fortsatt sitter på pauserommet og slarver!!!

Dette har vært tilfellet på ALLE arb.plasser, da har jeg jobbet på fabrikk, både på sjø og land...

Ikkerøykerne de slarver mere de!

.. men likevel så ynder røykerne å understreke at ikke-røykerne stadig vekk kommer på røykerommet fordi det er jo så mye artigere å være sammen med røykerne :-)))

Tenkte jeg det ikke at det bare var skryt! *S*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...