Gå til innhold

En uke mindre ferie om du røyker...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda - når det ble foreslått her gav jeg klar beskjed om at jeg ville starte å røyke på dagen om noe slikt ble innført. Bonus er viktig :)

Veldig morsomt.

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mistera

6

• morsan

4

• fresja

3

• Babette

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Lonkil
Skrevet

Du overdriver noe jævlig.... det er ikke tett med røyk ute - nå får du gi deg... jeg røyker aldri i bussskur, tar såpass hensyn, men tett emd røyke blir det ikke. Du puster inn masse mer giftige gasser om dagen pga forurensning enn du puster inn røyk, så slapp av.

Fra juni kan du gladlig gå ut å ta deg en pils, i fullstendig røykfrie lokaler siden da blir det forbudt å røyke inne...

Vi som er røykere har rett til å leve vi og. Sett deg i ikke-røyker avdelingens da hvis du er så hysterisk.

At folk røyeker utenfor bygninger er fordi de blir fratatt røykerom, gi dem (vi har gudskjelov) røykerom så slipper du det problemet med de 2 sekundene det tar deg å gå ut og inn en bygning... (Synes ikke det tar seg bra ut med en gjeng røykere utenfor bygninger selv)

Vel, ok - jeg reagerer også på annen forurensning enn røyking. Synes du det er et bra argument? Jeg puster inn så mye svineri at litt ekstra ikke spiller noen rolle?

Er klar over at det er lover mot røyking, men det fungerer jo ikke slik det er i dag eller vil bli fra juni. Røykerne hvor jeg ferdes tar fortsatt ikke hensyn - selv om de kontant påstår hvor lite egoistiske de er.

Røykere har lov å leve, jeg liker bare ikke at de prøver å frarøve meg den samme retten.

Ikke-røyk avdelinger benytter jeg om dette tilbys. Selvsagt gjør jeg hva jeg kan for å unngå røyksvineriet, men ofte er det ikke slike alternativ.

Røykerom koster penger, og jeg vil heller tvangsinnlegge røykere og tvinge dem til å bli rusfrie enn å finansiere slikt og la de fortsette med forpestingen. Betaler sannlig nok i skatter og avgifter til helsevesenet - for behandling av røykere (skatt og avgift på tobakk når ikke engang nært til disse enorme utgiftene).

Gjest Lonkil
Skrevet

På de arbeidsplassene jeg har jobbet, har vi røyket i pausene, altså de samme pausene som ikke røykerene får!

Ikke har vi gått ut for å røyke utenom pausene, og røykerene har faktisk vært på plassene sine FØR ikkerøykerene, da de fortsatt sitter på pauserommet og slarver!!!

Dette har vært tilfellet på ALLE arb.plasser, da har jeg jobbet på fabrikk, både på sjø og land...

Ikkerøykerne de slarver mere de!

Du røyker selvsagt? Røykerne her sier det samme, men det stemmer ikke i praksis. Jobber for et amerikansk firma og vi "overvåker" med en rekke statistikker. De viser klart at røykere har mer pauser - men nå generaliserer jeg selvsagt.

Skrevet

.. men likevel så ynder røykerne å understreke at ikke-røykerne stadig vekk kommer på røykerommet fordi det er jo så mye artigere å være sammen med røykerne :-)))

Tenkte jeg det ikke at det bare var skryt! *S*

På vårt røykerom lukter det gammel drosjebu i 20. potens. Det er så jævlig at jeg går på ryggen og snapper etter pusten hvis jeg blir nødt til å gå inn der for å gi en beskjed. Helst ville jeg ha holdt pusten, men det er litt vanskelig når man snakker.

Frivillig går jeg aldri inn der.

Skrevet

Du overdriver noe jævlig.... det er ikke tett med røyk ute - nå får du gi deg... jeg røyker aldri i bussskur, tar såpass hensyn, men tett emd røyke blir det ikke. Du puster inn masse mer giftige gasser om dagen pga forurensning enn du puster inn røyk, så slapp av.

Fra juni kan du gladlig gå ut å ta deg en pils, i fullstendig røykfrie lokaler siden da blir det forbudt å røyke inne...

Vi som er røykere har rett til å leve vi og. Sett deg i ikke-røyker avdelingens da hvis du er så hysterisk.

At folk røyeker utenfor bygninger er fordi de blir fratatt røykerom, gi dem (vi har gudskjelov) røykerom så slipper du det problemet med de 2 sekundene det tar deg å gå ut og inn en bygning... (Synes ikke det tar seg bra ut med en gjeng røykere utenfor bygninger selv)

Jeg synes ikke det er overdrivelse faktisk. Jeg har migrene og for meg føles det som tett med røyk i busskur eller på utendørs T-banestasjonen når noen røyker. På en "dårlig" dag skal det ikke mer til enn å gå forbi røykere utenfor inngangsdøra så er det bare å dra hjem med full migrene og resten av dagen er ødelagt.

Jeg har dessuten jobbet mye som vikar og dermed på utallige arbeidssteder, og på absolutt alle stedene er det røykerne som har tatt desidert flest pauser.

Skrevet

Du røyker selvsagt? Røykerne her sier det samme, men det stemmer ikke i praksis. Jobber for et amerikansk firma og vi "overvåker" med en rekke statistikker. De viser klart at røykere har mer pauser - men nå generaliserer jeg selvsagt.

Ja jeg røyker (hadde vel ikke hatt røyke pauser utenom... eller jo en gang i tiden hadde jeg det å;))

Klart det er generelt, men da har ikke dere "overvåket" mine arbplasser, for der er dette faktisk tilfelle... ofte har ikke ikkerøykerene kommet inn fra tovl pausene før ti-fem på et!

Eller på sjøen er det de fleste som røyker, de som ikke sjør det begynner på igjen eller røyker "bare" på sjøen. og får man brekkvakta, kan du vel egentlig GLEMME røyk i den arbeidsøkten!!!

Gjest Lonkil
Skrevet

Ja jeg røyker (hadde vel ikke hatt røyke pauser utenom... eller jo en gang i tiden hadde jeg det å;))

Klart det er generelt, men da har ikke dere "overvåket" mine arbplasser, for der er dette faktisk tilfelle... ofte har ikke ikkerøykerene kommet inn fra tovl pausene før ti-fem på et!

Eller på sjøen er det de fleste som røyker, de som ikke sjør det begynner på igjen eller røyker "bare" på sjøen. og får man brekkvakta, kan du vel egentlig GLEMME røyk i den arbeidsøkten!!!

Om en ikke-røyker har for mange/lange pauser er det vel umoral og latskap? Om en røyker har mange/lange pauser er det vel pga. røykingen?

Skrevet

Om en ikke-røyker har for mange/lange pauser er det vel umoral og latskap? Om en røyker har mange/lange pauser er det vel pga. røykingen?

Har ikke sett på det på den måten, men jeg selv er en slik en som røyker kansje 4-7 røyker pr dag, og da helst når jeg drikker kaffe eller sitter sammen med andre, altså en sosialrøyker... på jobben tenker jeg ikke på røyk, og en røyk tar kansje fem minutter.... det gjør ikke et kaffe slaberas....

Gjest Lonkil
Skrevet

Har ikke sett på det på den måten, men jeg selv er en slik en som røyker kansje 4-7 røyker pr dag, og da helst når jeg drikker kaffe eller sitter sammen med andre, altså en sosialrøyker... på jobben tenker jeg ikke på røyk, og en røyk tar kansje fem minutter.... det gjør ikke et kaffe slaberas....

Ok, så da må vi fjerne en uke ferie for kaffeslabras også da :P

Du har selvsagt rett, men jeg mener fortsatt at røykere generelt sett har mer pauser enn ikke røykere.

Gjest Pricilla
Skrevet

Jeg synes ikke det er overdrivelse faktisk. Jeg har migrene og for meg føles det som tett med røyk i busskur eller på utendørs T-banestasjonen når noen røyker. På en "dårlig" dag skal det ikke mer til enn å gå forbi røykere utenfor inngangsdøra så er det bare å dra hjem med full migrene og resten av dagen er ødelagt.

Jeg har dessuten jobbet mye som vikar og dermed på utallige arbeidssteder, og på absolutt alle stedene er det røykerne som har tatt desidert flest pauser.

Det er kjipt... Skjønner godt at mange plages mye av røyk.

Jeg røyker ikke ute, så føler meg ikke truffet. En veeeldig sjelden gang. Kan ikke forlange at alle på jorda skal slutte heller...

Alle vet det er farlig, emn det er faktisk vanedannende og mange takler ikke abstinensene de får ved røykeslutt. Er nok verre å være røyker enn ikke-røyker. (det er ikke noe argument, bare en faktaopplysning).

Skrevet

På de arbeidsplassene jeg har jobbet, har vi røyket i pausene, altså de samme pausene som ikke røykerene får!

Ikke har vi gått ut for å røyke utenom pausene, og røykerene har faktisk vært på plassene sine FØR ikkerøykerene, da de fortsatt sitter på pauserommet og slarver!!!

Dette har vært tilfellet på ALLE arb.plasser, da har jeg jobbet på fabrikk, både på sjø og land...

Ikkerøykerne de slarver mere de!

Hos oss går gjerne røykerne ut og tar seg en blåsETTER at lunsjpausen er over, mens vi andre da går tilbake til jobb. De slarver nok mer enn oss, for ute treffer de folk fra andre avdelinger.

Skrevet

Ok, så da må vi fjerne en uke ferie for kaffeslabras også da :P

Du har selvsagt rett, men jeg mener fortsatt at røykere generelt sett har mer pauser enn ikke røykere.

Det er sikkert det andre plasser da, og andre plasser ikke...

Men sikkert generelt!

Skrevet

Puh! Hos oss så tar ikke-røykerne like mange pauser som oss. Om ikke like ofte så tar de lengere lunsj, og blir ofte med på røykerommet for det er der "det skjer". De går også ofte ut "en liten tur" som ofte blir over 30 minutter.. Og dette er utenom lunsjen. Så her tar vi like mange pauser om dagen..

Jeg tar 20 min. røykepause tilsammen i løpet av en dag, uetnom lunsj, men det gjør søren meg ikke-røykere og, hvis ikke lengere.

Hvorfor ikke samarbeide litt bedre i stedet for å si "vi er bedre enn dere" osv? Teit...

Slik er det med oss på skolen og, de som ikke røyker blir som oftest med ut, så står de der da, og går frem og tilbake og prøver å få med seg det som skjer UTEN å få røyk på seg;)

Skrevet

Generelt sett er sjefer bedre utdannet og generelt sett er det en sammenheng mellom utdannelse og røyking.

Mer utdannelse = mindre røyking (generelt sett - lærere er faktisk et unntak).

Ok, om sjefen røyker bør han/hun gå foran som et godt eksempel. En sjef har som oftest en annen sjef - så et sted måtte man vel klare å gripe inn?

Jeg sjefer røyker like mye som underordnede. På min avdeling er det kun de to med høyest lønn som røyker, ingen av "undersottene".

Gjest Lonkil
Skrevet

Det er kjipt... Skjønner godt at mange plages mye av røyk.

Jeg røyker ikke ute, så føler meg ikke truffet. En veeeldig sjelden gang. Kan ikke forlange at alle på jorda skal slutte heller...

Alle vet det er farlig, emn det er faktisk vanedannende og mange takler ikke abstinensene de får ved røykeslutt. Er nok verre å være røyker enn ikke-røyker. (det er ikke noe argument, bare en faktaopplysning).

Helt klart! Er fullstendig klar over at det er hardt å slutte å røyke. Dog, for røykere er det en viljesak - evnetuelt et problem som kan behandles. For ikke-røykere er problemet et annet. Det er jo derfor vi nå får litt mer regler, slik at også vi ikke-røykere kan bli vernet mot andres røyking/avhengighet.

Gjest lærerstudent
Skrevet

Jeg sjefer røyker like mye som underordnede. På min avdeling er det kun de to med høyest lønn som røyker, ingen av "undersottene".

jeg er lærerstudent og er overasket over hvor få som røyker. Studerer i trondheim, vi er 30 i klassen og bare 2-3 røyker. Sånn var det ikke før. ser at røykeloven og alt det der fungerer!

glad og fornøyd !

Skrevet

Vel, klarer man å holde seg uten røyk hele arbeidsdagen er man jo på god vei mot å slutte helt? Arbeidsgivere har lov å ta ifra arbeidstakere en dag ferie hver gang en ser dem røyke på jobb? Max. en uke på et år? Kanskje for mye "kontroll"?

Vil dette virkelig være umulig å gjennomføre i praksis?

På et psykiatrisk senter her i nærheten har ikke de ansatte lov til å røyke i arbeidstiden. Verken ute eller inne. Pasientene har eget røykerom.

Skrevet

Jeg har en enda bedre ide:

Hva med å lage en slags tablett eller sprøyte som gjør at hver gang man tar en røyk så må man brekke seg eller får noen voldsomme utslett eller noe sånn

Da _måtte_ jo folk ha sluttet

;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...