Gå til innhold

Nybegynner på Vin

Anbefalte innlegg

Gjest Hanne llene
Skrevet

Heisann!

Jeg er ei jente på 20 år som vil lære meg å drikke vin. Synes at vin smaker mindre godt, men har bestemt meg, skal lære meg det..

Hvilken vin bør jeg velge, som ikke er så sterk til å begynne med.. Hvis dere skjønner hva jeg mener.

Skrevet

http://www.bokkilden.no/cgi-bin/ncommerce3/ExecMacro/bk/bokkilden_l_frames.d2w/report?action=isbn&co=5&isbn=8277721587&partnerid=

Hold deg unna halvtørre (dvs søte) hvitviner, det stadiet kan du tillate deg å hoppe over når du begynner sent men godt. Halvtørr hvitvin er for fjortisfyll!

Begynn å lage mat som er spennende og som du liker, og bruk bøker (eller flinke folk på polet) til å hjelpe deg med å velge vin som passer til denne maten. Det er den beste introduksjonen til vin.

Skrevet

http://www.bokkilden.no/cgi-bin/ncommerce3/ExecMacro/bk/bokkilden_l_frames.d2w/report?action=isbn&co=5&isbn=8277721587&partnerid=

Hold deg unna halvtørre (dvs søte) hvitviner, det stadiet kan du tillate deg å hoppe over når du begynner sent men godt. Halvtørr hvitvin er for fjortisfyll!

Begynn å lage mat som er spennende og som du liker, og bruk bøker (eller flinke folk på polet) til å hjelpe deg med å velge vin som passer til denne maten. Det er den beste introduksjonen til vin.

"Halvtørr hvitvin er for fjortisfyll!"

Det er jo reinspikka tull, da. Det finnes mange gode halvtørre viner, selv om de mer interessante som regel er tørre. En halvtørr vin kan være veldig godt som en kjølig forfriskning i varmen, f.eks.

"......................"

Gjest forever young
Skrevet

begynn med hvitviner til 70-80 kr., til du kjenner forskjell. Prøv så én litt dyrere (spør betjeningen på Polet), ca. 120 kr. fx.

sjekk også tips på http://www.aperitif.no/

og vinforslagene som følger med 'dagens rett'

Lykke til - det byr på overraskelser..... :-)

Kizza1365380506
Skrevet

Du sal være obs på at mange viner smaker bedre til mat enn om du bare drikker dem som kosevin. Betjeningen på polet er veldig dyktige og vil anbefale deg en vin som passer.

Når jeg skal ha gjester som drikker hvitvin og jeg ikke vet hva de foretrekker har jeg alltid en Green Label i reserve. Den er liksom bankers, ikke den beste synes jeg men veldig brukbar.

Skal du prøve rødvin bør du be om en som er lett og uten for mye garvesyre.

Lykke til.

Mvh

Gjest Smaken er som baken
Skrevet

Litt teit å kalle noen viner for "fjortisfyllviner". Alt kommer jo an på smak. Da jeg begynte å drikke vin kjøpte jeg de som "alle" kjøpte. Liebfraumilch, black tower osv. Jeg synes ingen av de var noe gode. Så begynte jeg å kikke på sødmeprosenten i vinene, og valgte viner som var forskjellige fra de jeg hadde prøvd før. Førs da begynte jeg å finne viner jeg likte. Prøv f.eks å kjøpe 3-5 hvite viner fra f.eks Tyskland. Velg en med lite sødme, en med mye og noen midt i mellom. Det samme med fruktighet. DA ser du hva du liker.

mariaflyfly
Gjest hanne llene
Skrevet

"Halvtørr hvitvin er for fjortisfyll!"

Det er jo reinspikka tull, da. Det finnes mange gode halvtørre viner, selv om de mer interessante som regel er tørre. En halvtørr vin kan være veldig godt som en kjølig forfriskning i varmen, f.eks.

"......................"

takk for svar! =)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...