Gå til innhold

Attføring og rettigheter

Anbefalte innlegg

Skal begynne på attføring til høsten og videreutdanne meg. Har en gutt i 2.klasse Er det noen som vet om jeg har rett på stønad så jeg får dekket SFO? Og har man krav på å få dekket alle utgifter til skolebøker,eller er det et tak på en høyeste engangssum? Hadde vært takknemlig om noen kunne hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139281-attf%C3%B8ring-og-rettigheter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Barnetillegg

Forsørger du barn under 18 år får du et tillegg på kr. 17,- pr. barn fem dager i uken. Barnetillegget utbetales også til foreldre med bidragsplikt. Dersom begge foreldrene er under yrkesrettet attføring, vil begge kunne motta barnetillegg."

"Stønad til barnetilsyn

Dersom du på grunn av gjennomføring av tiltak har behov for pass av barn, kan det gis stønad til dekning av dokumenterte utgifter til barnepass. Vilkårene er bl.a. at du må være under aktiv gjennomføring av et tiltak og at barna er under 10 år. I utgangspunktet skal offentlig godkjent institusjon eller kommunal dagmamma/-pappa benyttes.

I helt spesielle tilfeller kan det også gis stønad til nødvendig tilsyn av barn over 10 år og andre familiemedlemmer.

Utgiftene dekkes etter faste satser, høy sats for første barn og lav sats for øvrige barn.

Dersom du mottar ordinær lønn under tiltaksdeltakelsen eller mottar sykepenger etter folketrygdloven kap. 8, får du ikke dekket utgifter til barnetilsyn."

Barnetilsyn utgjør ca 1700 kr mnd.

Du får en engangssum per år til dekning av bøker, den ligger mellom 5 og 6 000.

Husk å undersøk muligheten for stipend/lån fra lånekassen! Jeg har faktisk rundt to tusen i stipend hver mnd. Barnetilsyn skattes ikke og trekkes dermed heller ikke fra stipendet. (Jeg har inn før skatt ca 8700 kr mnd inkl barnetillegget).

Husk også ev. mulighet for bostøtte.

www.lanekassen.no

www.husbanken.no

http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=745

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...