Gjest Holterveien Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 Vi har en gutt på 10 1/2 som er sengevæter.Han må bruke bleie hver natt.Har prøvd Minirin både som tabletter og nesespray, det hjalp ikke.Nå er det snakk om matte som piper.Det bruker han hos moren, det fungerer dårlig da han sover utrolig tungt.I løpet av en dag har han veldig lite væseinntak, maks 1 l.Han rett og slett nekter å drikke mere.Mor har vært med han til urolog, og gutten selv sier at det da ble sagt at han har normal blærekapasitet, noe vi begynner å tvile på er rett. Da stemor har en gutt på samme alder som løper på do hver natt.(1 - 2 ganger)Hans blærekapasitet er minimal.Er det noen der ute som har erfaring med det samme hadde det vært fint å få høre fra dere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139416-sengev%C3%A6ter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
SirenMerete Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 Problemet skyldes nok at han sover ekstremt tunkt, slik at hjernen ikke registrerer signalen fra blæren om natten om at den må tømmes, og da skjer det automatisk. I slike tilfeller hjelper ikke medisiner, og neppe alarm-matte heller. Om undersøkelsene viser at blærekapasiteten er normal, ja så er den nok det. Ellers ville han sannsynligvis ha hat problemer på dagtid også. Han kan trygt drikke så mye han vil i løpet av dagen, det vil ikke gjøre noen forskjell. Antakelig kommer han til å tisse litt mer i bleia, men det gjør jo ingenting? Bare å sørge for at han har bleier som er tilpasset hans størrelse og alder det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139416-sengev%C3%A6ter/#findComment-873407 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sniff Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 Min jente brukte nattbleie til hun var nesten like gammel.. Og hun sov også tungt (våkner ikke av torden, brannvarsler etc). Vi fikk tak i alarm (ikke matte, men en liten sensor som jeg puttet inni et truseinlegg med ledning opp til en piper som ble festet i pysjen) De første nettene visste vi ikke om vi skulle le elller gråte! Hun sov, vi reagerte på alarmen gjennom en etasje..vi slepte henne sovende gjennom stue og fikk henne på do (selv om det jo da var for sent). Vi trodde - som dere - at siden hun sov så tungt ville dette ikke funke. Men det gjorde det! Husker ikke hvor mange netter som skulle til, men det var kanskje en uke eller noe slikt før det begynte å bli sjeldnere, og etter at alarmen ble levert tilbake har hun ikke hatt _ett_ uhell. (dette er 5-6 år siden). Lykke til, det er ikke håpløst! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139416-sengev%C3%A6ter/#findComment-873421 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest halina Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 Broren min var sengevæter til han var 10-12 år. Tror ikke de hadde Minirin, dette er noen år siden. De fikk låne sånn alarmmatte fra helsestasjonen. Akkurat som du forteller om sønnen din, så sov broren min så tungt at han ikke våknet av alarmen. Alle andre i huset våknet imidlertid. :-) "Løsningen" ble at en av foreldrene våre lå på rommet hans om natta over en periode. Så nært at de kunne strekke ut en arm. Så når alarmen gikk rusket de i gutten, snakket til ham, og han våknet. Noen ganger våknet han vel egentlig ikke, men berøringen og tilsnakket gjorde likevel at han "knep igjen" og ikke tisset utover. Så ble han tatt opp på do, og fikk legge seg igjen. Etterhvert ble han vant til å våkne av alarmen, og etter enda en tid ble han vant til å våkne til bestemte tider for å gå på do. Det gikk seg til etterhvert. Jeg vet ikke hvor lang tid det tok, men jeg vet at de forsøkte med alarmmatte allerede i 6-7 års alderen, men da funket det ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139416-sengev%C3%A6ter/#findComment-873431 Del på andre sider Flere delingsvalg…
19j Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Ja dette har jeg masse erfaring om. Jeg hadde det selv til jeg var 14 år, og kjenner meg igjen når du forteller om barnet ditt. Jeg sov/sover også tungt, foreldrene mine var veldig opptatt av at jeg skulle drikke lite, og det siste jeg skulle gjøre før jeg la meg, var å gå på toalettet uansett om jeg måtte eller ikke. Vi prøvde det meste som var å prøve, og doktoren ga mer eller mindre opp. Det var da vi tenkte vi skulle prøve homeopati. Og etter å ha brukt medikamenter som jeg fikk fra homeopaten i 2 måneder, ble jeg kvitt sengevætingen. Det var virkelig en lettelse! Så prøv homeopati, dersom dere ikke allerede har fjort det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139416-sengev%C3%A6ter/#findComment-876901 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krizty Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Hei Holterveien Jeg vet ikke hvordan familieforholdene er hos dere, men jeg vet litt om det å leve i ett annet forhold enn barnas far. Når det gjelder at gutten har vært hos urolog, kanskje det hadde vært en ide å snakke med guttens mor om hvordan det har gått hos urologen bl.a. dersom du trekker det gutten sier i tvil. Du kan iallefall ikke sammenligne din sønn med din nye samboer/kones sønn. DET blir for dumt for meg. Ingen unger er like. Har selv hatt en sønn som har vært sengevæter og jeg kunne igrunnen tenkt meg at far var litt mer interessert i hva som ble sagt hos legen i det tilfellet, men hvis jeg nevnte noe så ble det ett sårt punkt for det var far som fikk gutten til å slutte med bleier. (Noe jeg synes var flott forøvrig, kanskje noe tidlig, men flott likevel) Det var da det begynte å gå galt at faren trodde jeg bebreidet ham for det. Vi slet i 7 år med nattevætingen, men nå er det fullstendig slutt på det. Noe vi er glade for allesammen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139416-sengev%C3%A6ter/#findComment-899256 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solveien Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Hei Holterveien Jeg vet ikke hvordan familieforholdene er hos dere, men jeg vet litt om det å leve i ett annet forhold enn barnas far. Når det gjelder at gutten har vært hos urolog, kanskje det hadde vært en ide å snakke med guttens mor om hvordan det har gått hos urologen bl.a. dersom du trekker det gutten sier i tvil. Du kan iallefall ikke sammenligne din sønn med din nye samboer/kones sønn. DET blir for dumt for meg. Ingen unger er like. Har selv hatt en sønn som har vært sengevæter og jeg kunne igrunnen tenkt meg at far var litt mer interessert i hva som ble sagt hos legen i det tilfellet, men hvis jeg nevnte noe så ble det ett sårt punkt for det var far som fikk gutten til å slutte med bleier. (Noe jeg synes var flott forøvrig, kanskje noe tidlig, men flott likevel) Det var da det begynte å gå galt at faren trodde jeg bebreidet ham for det. Vi slet i 7 år med nattevætingen, men nå er det fullstendig slutt på det. Noe vi er glade for allesammen. Å snakke med moren hjelper ikke, hun har mest sannsynlig glemt hva legen har sagt. Tro meg sånn er det. Hvor har du det fra at vi sammenlignr guttene? Jeg er det ikke helt dum!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139416-sengev%C3%A6ter/#findComment-899317 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krizty Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Å snakke med moren hjelper ikke, hun har mest sannsynlig glemt hva legen har sagt. Tro meg sånn er det. Hvor har du det fra at vi sammenlignr guttene? Jeg er det ikke helt dum!!!! Angrep er tydligvis beste forsvar! Tror du er mer ute etter moren enn å løse problemene. Prøvde bare å foreslå noe som kunne være en løsning for gutten, men det falt tydeligvis ikke i god jord. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139416-sengev%C3%A6ter/#findComment-902121 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mama62 Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Angrep er tydligvis beste forsvar! Tror du er mer ute etter moren enn å løse problemene. Prøvde bare å foreslå noe som kunne være en løsning for gutten, men det falt tydeligvis ikke i god jord. Lykke til. Du har gitt ett svar som halt klart tyder på at du ikke har noe peiling på vår situasjon. Hva vet du om min manns eks og hvordan hun er? Hva hun forteller min mann og ikke? Bare drive å skal bortfoklare hvordan hun er, hvordan vet du at du har rett?? Jeg vet hvordan hun er, jeg har henne her i nærmiljøet det har ikke du. Jeg kan si det slik, at sønnen for time hos legen, hvem komme rikke med sønnen? Jo, hun. De har time til konferansetime, hvem kommer ikke? jo, hun....Det nytter ikke å unnskylde henne, sånn har hun vært i alle år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139416-sengev%C3%A6ter/#findComment-902284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krizty Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Du har gitt ett svar som halt klart tyder på at du ikke har noe peiling på vår situasjon. Hva vet du om min manns eks og hvordan hun er? Hva hun forteller min mann og ikke? Bare drive å skal bortfoklare hvordan hun er, hvordan vet du at du har rett?? Jeg vet hvordan hun er, jeg har henne her i nærmiljøet det har ikke du. Jeg kan si det slik, at sønnen for time hos legen, hvem komme rikke med sønnen? Jo, hun. De har time til konferansetime, hvem kommer ikke? jo, hun....Det nytter ikke å unnskylde henne, sånn har hun vært i alle år. Det er tydelig at det er enklere å angripe andre enn å kanskje lete etter årsaken til problemet. Sorry. Dette blir for dumt. Hvis det er som dere sier så har dere jo en sterkere sak for å overta omsorgen dersom den er så svak i hjemmet. Jeg har vondt for å tro dette. Vet det finnes mange sjebner der ute, men dere bør kanskje få "hjelp" andre steder dersom dere heller har tenkt å gå til angrep på folk som også har vært i samme situasjon og som prøver å hjelpe. Videre svar fra dere vil ikke bli kommentert herfra. Har annet å gjøre gitt. Lykke til videre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139416-sengev%C3%A6ter/#findComment-902730 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mama62 Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Ja dette har jeg masse erfaring om. Jeg hadde det selv til jeg var 14 år, og kjenner meg igjen når du forteller om barnet ditt. Jeg sov/sover også tungt, foreldrene mine var veldig opptatt av at jeg skulle drikke lite, og det siste jeg skulle gjøre før jeg la meg, var å gå på toalettet uansett om jeg måtte eller ikke. Vi prøvde det meste som var å prøve, og doktoren ga mer eller mindre opp. Det var da vi tenkte vi skulle prøve homeopati. Og etter å ha brukt medikamenter som jeg fikk fra homeopaten i 2 måneder, ble jeg kvitt sengevætingen. Det var virkelig en lettelse! Så prøv homeopati, dersom dere ikke allerede har fjort det! Hei! Var flott å høre at du har fått hjelp av homeopati. Vi har prøvd soneterapi og akupunktur det hjalp ikke. Moren vil ikke prøve noe annet enn det legen skriver ut. Han har sluttet med Minirin. Jeg vet at det hjelper å drikke mindre på ettermiddag og kveld. Det du drikker da skal jo ut i løpet av kvelden og natten, sa en barnelege til meg. Han bruker bleier om natta nå og det fungerer forsåvidt greit. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139416-sengev%C3%A6ter/#findComment-904391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.