meimei Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Vedrørende uttalelser fra Idoldeltaker: Jeg leser i VG i dag at Idoldeltaker Anh Vu omtaler seg selv og andre asiater som "guling". Dette har også skjedd tidligere, og jeg synes disse uttalelsene er svært uheldig. Selv har jeg tre barn som er adoptert fra Kina, og jeg ønsker på ingen måte at det skal bli legitimt å kalle dem "gulinger". Til nå har dette vært et fremmed begrep for barna de omgåes, derfor er det synd at disse oppslagene skal gjøre barn og unge over hele landet oppmerksom på denne betegnelsen. Jeg skjønner at Anh Vu selv ikke har problemer med dette begrepet, men som offentlig person og forbilde for mange unge er det svært viktig at hun er oppmerksom på hvor stor gjennomslagskraft uttalelsene hennes kan få. Jeg antar at TV2 har et støtteapperat rundt disse ungdommene, og ønsker at rette vedkommende tar opp dette med Anh Vuh. Med tanke på at jenta bare er 17 år er det svært viktig at noen gjør henne oppmerksom på at uttalelsene hennes får konskvenser for langt flere enn henne selv. Jeg går ut fra at denne meldingen blir videreformidlet til rett vedkommende og ser frem til en tilbakemelding om hva TV2 vil gjøre videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139721-jeg-har-sendt-denne-e-posten-til-tv2-idag/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blekansikt Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Dette er da en bagatell.. Mørkhudede kaller seg selv neger/nigger, reagerer du på det også? Og kaller ikke vi "etniske nordmenn" oss for hvite? Hva er galt med selvironi? Virkeligheten ER sånn. Overbeskyttelse kaller jeg det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139721-jeg-har-sendt-denne-e-posten-til-tv2-idag/#findComment-875409 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuji1365380447 Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Jeg skjønner at det er sårt for deg å tenke på at barna dine skal kunne bli kalt for gulinger. Men Ahn`s bruk av begrepet "guling" føyer seg inn i rekken av undertryktes strategier for å ta brådden av den slags stygge kallenavn. Negere i USA har i mange år kalt seg selv for "nigger" - for å øke selvrespekten til sin egen gruppe. Ved å ta makten over dette begrepet gjennom å bruke det om seg selv, så ufarliggjør de bruken av ordet. Alle begreper som omhandler stigmatiserte grupper har to sider. En politisk korrekt begrepsbruk gjør jo ofte ikke saken noe bedre. "Afro-amerikans" er jo et forsøk fra myndighetne på å være politisk korrekte. Men det stopper jo ikke nødvendigvis rasismen... Mange afro-amerikanere vil nå tilbake til begrepet "neger" eller "negro". Jeg syntes at Ahn`s bruk av begrepet "guling" viser at hun har et postmoderne grep om sin identitet som 2. generasjons innvandrer - og at hun er både stolt og tøff! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139721-jeg-har-sendt-denne-e-posten-til-tv2-idag/#findComment-875411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
meimei Skrevet 12. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2004 Jeg skjønner at det er sårt for deg å tenke på at barna dine skal kunne bli kalt for gulinger. Men Ahn`s bruk av begrepet "guling" føyer seg inn i rekken av undertryktes strategier for å ta brådden av den slags stygge kallenavn. Negere i USA har i mange år kalt seg selv for "nigger" - for å øke selvrespekten til sin egen gruppe. Ved å ta makten over dette begrepet gjennom å bruke det om seg selv, så ufarliggjør de bruken av ordet. Alle begreper som omhandler stigmatiserte grupper har to sider. En politisk korrekt begrepsbruk gjør jo ofte ikke saken noe bedre. "Afro-amerikans" er jo et forsøk fra myndighetne på å være politisk korrekte. Men det stopper jo ikke nødvendigvis rasismen... Mange afro-amerikanere vil nå tilbake til begrepet "neger" eller "negro". Jeg syntes at Ahn`s bruk av begrepet "guling" viser at hun har et postmoderne grep om sin identitet som 2. generasjons innvandrer - og at hun er både stolt og tøff! Jeg kan godt se ditt poeng, at det kan være en bevisst og effetktiv strategi for undertrykte grupper å gjøre begrepene brukt om dem til sine egne. Det kan også være postmoderne med selvironi, det er uansett en viktig egenskap. MEN: Idol er et program med barn og unge som målgruppe. De færreste barn skjønner at ironi og politiske strategier ligger bak valg av begrep. Idol har en enorm gjennomslagskraft hos barn og unge, og derfor mener jeg at dette ikke er rette stedet for å teste ut slike uttrykk. I tillegg er dette et begrep som vår familie aldri har blitt møtt med, så behovet for "å gjøre det til vårt eget" eller ironisere over det" er ikke til stede for oss. Jeg mener at tv2 plikter å støtte/rådgi sine ofte svært unge deltakere, som stort sett er helt uten presseerfaring og som vet lite om hvor viktig det de sier er for barn og unge. Og jeg vil ikke, uansett om det ligger politisk strategi bak eller er en postmoderne uttrykksform, at ungene mine skal kalles "gulinger" av sine venner. Så enkelt er det for meg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139721-jeg-har-sendt-denne-e-posten-til-tv2-idag/#findComment-875434 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mor i juni Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Jeg kan godt se ditt poeng, at det kan være en bevisst og effetktiv strategi for undertrykte grupper å gjøre begrepene brukt om dem til sine egne. Det kan også være postmoderne med selvironi, det er uansett en viktig egenskap. MEN: Idol er et program med barn og unge som målgruppe. De færreste barn skjønner at ironi og politiske strategier ligger bak valg av begrep. Idol har en enorm gjennomslagskraft hos barn og unge, og derfor mener jeg at dette ikke er rette stedet for å teste ut slike uttrykk. I tillegg er dette et begrep som vår familie aldri har blitt møtt med, så behovet for "å gjøre det til vårt eget" eller ironisere over det" er ikke til stede for oss. Jeg mener at tv2 plikter å støtte/rådgi sine ofte svært unge deltakere, som stort sett er helt uten presseerfaring og som vet lite om hvor viktig det de sier er for barn og unge. Og jeg vil ikke, uansett om det ligger politisk strategi bak eller er en postmoderne uttrykksform, at ungene mine skal kalles "gulinger" av sine venner. Så enkelt er det for meg! Da får du konfrontere ungene dine med det - eller nekte dem å se Idol. At TV2 skal gripe inn i Anh Vus måte å omtale seg selv, blir helt feil vinkling. Du vil alltid oppleve at medier og andre mennesker formidler verdier du ikke står inne for - skal du protestere på alt fordi det føles feil for _deg_? Og beskytte barna for hver minste ting? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139721-jeg-har-sendt-denne-e-posten-til-tv2-idag/#findComment-875438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
meimei Skrevet 12. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2004 Da får du konfrontere ungene dine med det - eller nekte dem å se Idol. At TV2 skal gripe inn i Anh Vus måte å omtale seg selv, blir helt feil vinkling. Du vil alltid oppleve at medier og andre mennesker formidler verdier du ikke står inne for - skal du protestere på alt fordi det føles feil for _deg_? Og beskytte barna for hver minste ting? TV2 griper inn i mye av det deltakerene sier og gjør. En del av konseptet er å veilede unge og uerfarne deltakere i hvordan de skal oppføre seg overfor pressen, hva de bør si og ikke si, gjøre og ikke gjøre. Jeg har ikke noe problem med at mine unger hører/ser disse uttalelsene, jeg kan gjerne forklare dem ironien og ev tanker som ligger bak. Jeg er mer bekymret for de barna som ikke har voksne rundt seg som kan "tolke" for dem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139721-jeg-har-sendt-denne-e-posten-til-tv2-idag/#findComment-875442 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuji1365380447 Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Jeg kan godt se ditt poeng, at det kan være en bevisst og effetktiv strategi for undertrykte grupper å gjøre begrepene brukt om dem til sine egne. Det kan også være postmoderne med selvironi, det er uansett en viktig egenskap. MEN: Idol er et program med barn og unge som målgruppe. De færreste barn skjønner at ironi og politiske strategier ligger bak valg av begrep. Idol har en enorm gjennomslagskraft hos barn og unge, og derfor mener jeg at dette ikke er rette stedet for å teste ut slike uttrykk. I tillegg er dette et begrep som vår familie aldri har blitt møtt med, så behovet for "å gjøre det til vårt eget" eller ironisere over det" er ikke til stede for oss. Jeg mener at tv2 plikter å støtte/rådgi sine ofte svært unge deltakere, som stort sett er helt uten presseerfaring og som vet lite om hvor viktig det de sier er for barn og unge. Og jeg vil ikke, uansett om det ligger politisk strategi bak eller er en postmoderne uttrykksform, at ungene mine skal kalles "gulinger" av sine venner. Så enkelt er det for meg! Jeg tror at de fleste barn og unge forstår hva som ligger bak når Ahn kaller seg selv for "guling". Jeg tror de kan se på henne at hun er stolt og at hun ikke lar seg undertrykke. Og selv om de kanskje ikke forstår alle nyanser ved ironi, så klarer de fleste å skille mellom mobbing og en litt "kul" måte å omtale seg selv på. Og jeg tror også at dine unger vil merke dersom de blir kalt "guling" på en stygg måte. Og da er det grunn til å snakke med dem om det, slik at de står opp mot mobbere osv. Men jeg tro IKKE at det er den riktige veien å gå, og nekte Ahn å referere til seg selv slik hun selv vil, eller å nekte TV2 å sende det på tv eller å nekte avisene å skrive om det. Det vil alltid finnes undertrykkere og mobbere. Din jobb er å sørge for at ungene dine er så sterke i seg selv at de ikke lar seg knekke av den slags! ...for er det ikke "guling" så er det kanskje "brilleslange" eller "planken" eller "pizza-tryne" eller noe annet nedverdigene som de må takle gjennom livet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139721-jeg-har-sendt-denne-e-posten-til-tv2-idag/#findComment-875446 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mor i juni Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 TV2 griper inn i mye av det deltakerene sier og gjør. En del av konseptet er å veilede unge og uerfarne deltakere i hvordan de skal oppføre seg overfor pressen, hva de bør si og ikke si, gjøre og ikke gjøre. Jeg har ikke noe problem med at mine unger hører/ser disse uttalelsene, jeg kan gjerne forklare dem ironien og ev tanker som ligger bak. Jeg er mer bekymret for de barna som ikke har voksne rundt seg som kan "tolke" for dem. "Jeg er mer bekymret for de barna som ikke har voksne rundt seg som kan "tolke" for dem." Fint tenkt, men du kan ikke være advokat for alle disse. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139721-jeg-har-sendt-denne-e-posten-til-tv2-idag/#findComment-875451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kinamamsen Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Jeg skjønner godt at du reagerer og har lest alle dine gode innlegg under denne tråden. Det er fint at du står opp for dine - og for mine! Synes ikke dette er å overbeskytte barna. Guling er heller ikke et bekrep som brukes hos oss selv om barna er kjent med uttrykket. Føler som deg at siden programmet retter seg mot en målgruppe som våre barn omgås så er det på sin plass at deltagerne får veiledning i hvilke uttrykk man kan bruke. Jeg er heller ikke redd for at mine barn skal høre uttrykkene og få problemer av den grunn, det er hva andre barn og unge tillate seg å kalle de etter en sånne uttalelser i et populært TV-program som er bekymringsfullt. Bra meimei! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139721-jeg-har-sendt-denne-e-posten-til-tv2-idag/#findComment-875459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
meimei Skrevet 12. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2004 Jeg tror at de fleste barn og unge forstår hva som ligger bak når Ahn kaller seg selv for "guling". Jeg tror de kan se på henne at hun er stolt og at hun ikke lar seg undertrykke. Og selv om de kanskje ikke forstår alle nyanser ved ironi, så klarer de fleste å skille mellom mobbing og en litt "kul" måte å omtale seg selv på. Og jeg tror også at dine unger vil merke dersom de blir kalt "guling" på en stygg måte. Og da er det grunn til å snakke med dem om det, slik at de står opp mot mobbere osv. Men jeg tro IKKE at det er den riktige veien å gå, og nekte Ahn å referere til seg selv slik hun selv vil, eller å nekte TV2 å sende det på tv eller å nekte avisene å skrive om det. Det vil alltid finnes undertrykkere og mobbere. Din jobb er å sørge for at ungene dine er så sterke i seg selv at de ikke lar seg knekke av den slags! ...for er det ikke "guling" så er det kanskje "brilleslange" eller "planken" eller "pizza-tryne" eller noe annet nedverdigene som de må takle gjennom livet. Jeg har heller ikke sagt at TV2 skal - eller kan, nekte Anh Vu eller noen andre å si det de vil. Men som jeg skriver under så vet jeg at medietrening for deltakerene er en del av Idolkonseptet, og da vil en viktig oppgave være å gjøre dem oppmerksom på den gjennomslagskraften uttalelsene deres har. Det er DET jeg er opptatt av at TV2 skal gjøre. Nå vet jeg om en jente i 12 årsalderen som reagerte sterkt på å bli beskrevet som "guling" i avisene. Blir da Anh Vu sin subjektive oppfatning av at dette er et helt OK begrep viktigere og riktigere enn hennes, også subjektive, opplevelse av at dette en krenkende beskrivelse av henne og hennes utseende? I slike sammenhenger er jo målgruppen uhyre viktig. En kan bruke helt andre uttrykksformer i f eks Team Antonsen, et program beregnet på unge voksne og med sen sendetid, enn for Idol med sin målgruppe. Jeg er helt enig med deg i at det viktigste jeg som mor kan gjøre er å hjelpe barna mine til å bli trygge på seg selv og å si i fra hvis det er noe de ikke liker. Og det gjør jeg også... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139721-jeg-har-sendt-denne-e-posten-til-tv2-idag/#findComment-875471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
unidad Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Synes du har skrevet en flott mail til TV2 !! - fint at noen tar tak i slike ting og påpeker forhold som kan fremme muligheter for rasisme og forskjellbehandling. Helt enig at TV2 har et ansvar her - det er faktisk de som velger ut hvilke "klipp" som skal vises på TV og dermed i stor grad styrer vinkling av deltakernes profil og holdninger. Jeg vet at TV-stasjonene har behov for at de får tilbakemelding fra folk (seere) for at de skal vite hvor de skal "legge seg" ift hva de skal vise... Stå på meimei - du er en tøff og bevisst dame!! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139721-jeg-har-sendt-denne-e-posten-til-tv2-idag/#findComment-875492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nedtelling Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Bra at du har sendt Tv2 melding om dette. Jeg la også merke til at dette ble sagt! Merkelig synes jeg!! Håper Tv2 får tatt det opp med de og at de skjønner at de er forbilde for andre asiatisk fødte barn! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139721-jeg-har-sendt-denne-e-posten-til-tv2-idag/#findComment-875507 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.