Gå til innhold

ADHD og skule


Anbefalte innlegg

kepler1365380667

Vi er fosterforeldre til ein gut som har ADHD diagnose. Ein periode hadde skulen store vanskar med å takle han til tross for god ressurstilgang. Dei siste to åra, etter eit skifte av klassestyrar, har ting imidlertid fungert rimeleg greit. Guten trivst,og fungerer rimeleg bra i klassen. (8kl.) Guten scorar godt over middels på intelligenstest.Derfor syns foreldre og lærar at det er synd at han ikkje utnyttar evnene sine til noko konstruktivt. Det gjer han nemleg i veldig liten grad. Han produserer svært lite skriftleg arbeid. Derimot nyttar han store delar av tida til å kjede seg. Har nokon tips?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139761-adhd-og-skule/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunstnerisk? F.eks tegne,male? Drama, teater, dans? Eller sportslig - motokross, fisking, f.eks? Eller speider, 4H.

Min gutt med TS scorer også høyt på intelligens, men har store vansker med å uttrykke seg skriftlig. Tegning er han derimot en racer på, og han stortrives ispeideren og andre friluftsaktiviteter. Han utmerker seg også som en "stor tenker", altså den gode filosofiske samtalen.

På skolen til guttungen (vanlig kommunal barneskole) fokuserer de på de 7 intelligenser, altså at vi er så mye mer enn skriving og regning. Utrolig mye kreativt som kommer ut av en slik tilnærming. Se f.eks http://www.praestemoseskolen.hvidovre.dk/Specialklasseraekken/Folder%20om%20specialklassen/7intelligenser.htm

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139761-adhd-og-skule/#findComment-875896
Del på andre sider

kepler1365380667

Kunstnerisk? F.eks tegne,male? Drama, teater, dans? Eller sportslig - motokross, fisking, f.eks? Eller speider, 4H.

Min gutt med TS scorer også høyt på intelligens, men har store vansker med å uttrykke seg skriftlig. Tegning er han derimot en racer på, og han stortrives ispeideren og andre friluftsaktiviteter. Han utmerker seg også som en "stor tenker", altså den gode filosofiske samtalen.

På skolen til guttungen (vanlig kommunal barneskole) fokuserer de på de 7 intelligenser, altså at vi er så mye mer enn skriving og regning. Utrolig mye kreativt som kommer ut av en slik tilnærming. Se f.eks http://www.praestemoseskolen.hvidovre.dk/Specialklasseraekken/Folder%20om%20specialklassen/7intelligenser.htm

Takk for svar.

Skulen hans er iferd med å bygge opp eit lite musikkmiljø rundt guten,han likar å spele gitar.

Dette ser vi på som enormt positivt.

Denne guten har også utbytte av gode filosofiske samtaler. Klassestyrer klarer på ein god måte å dra nytte av dette. Sjølv er eg som far, eg kallar meg som oftast det etter mange år som fosterfar, veldig glad i å spekulere og filosofere over ting. Så her er det muligheter.

Men så var det dette med "typiske" skulefag.

Guten er god i engelsk og får god karakter i dette faget fordi han er såpass suveren at han scorer høgt utan å måtte anstrenge seg.

I norsk er krava etterkvart blitt større til skriftlege produksjonar. Og det paradoksale er at han faktisk ikkje har problemer å utrykke seg skriftleg, han kan tvertimot være flink. Men å ville det og gjøre det, nei.

Alternativet er kjedsomhet i mange timar, og det vel han.

Takk igjen for inspirasjon til filosofiske samtalar i helga.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139761-adhd-og-skule/#findComment-875960
Del på andre sider

Takk for svar.

Skulen hans er iferd med å bygge opp eit lite musikkmiljø rundt guten,han likar å spele gitar.

Dette ser vi på som enormt positivt.

Denne guten har også utbytte av gode filosofiske samtaler. Klassestyrer klarer på ein god måte å dra nytte av dette. Sjølv er eg som far, eg kallar meg som oftast det etter mange år som fosterfar, veldig glad i å spekulere og filosofere over ting. Så her er det muligheter.

Men så var det dette med "typiske" skulefag.

Guten er god i engelsk og får god karakter i dette faget fordi han er såpass suveren at han scorer høgt utan å måtte anstrenge seg.

I norsk er krava etterkvart blitt større til skriftlege produksjonar. Og det paradoksale er at han faktisk ikkje har problemer å utrykke seg skriftleg, han kan tvertimot være flink. Men å ville det og gjøre det, nei.

Alternativet er kjedsomhet i mange timar, og det vel han.

Takk igjen for inspirasjon til filosofiske samtalar i helga.

I en av "pamflettene" (faktablad) vi fikk fra BUP var bl.a. foreslått at TS-elever kunne få levere skriftlig arbeid på bånd (altså muntlig). Dette fordi bokstavforming tar så lang tid for disse barna enten det er pga perfeksjonismen eller pga dårlig finmotorikk. Jeg har ikke helt fått med meg hva som er kilden til problemet, men du finner en pamflett om også dette her: http://www.touretteforeningen.no/faktablader.htm

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139761-adhd-og-skule/#findComment-876622
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...