Gå til innhold

Noen som vil dele sine erfaringer med å være inkontinent?

Anbefalte innlegg

Røyskatt72

Hei, jeg søker råd igjen.

I begynnelsen av februar var jeg igjen hos Urolog. Dette var tredje besøket der.

Første gang fikk jeg resept på Detrusitol for å roe ned blæra.Han kunne ikke se noe galt.(Sår,grus osv.)

Andre gangen(Etter 1 mnd) ble det konstatert at trykket i blæra var noe høyt; at lukkemuskelen ikke åpnet.

Altså enda jeg fortvilt prøvde å late det vannet som han hadde fylt i blæra,greide jeg det ikke.Ingen av triksene f.eks mer dempet belysning, rennende vann, sitte alene fikkmeg til å klare det. Så han tok ut sakene sine, og jeg tømte omsider i flow-skåla.(Forsåvidt bra flow da, men mindre trykk til vanlig synes jeg.)

For dette fikk jeg Omnic, som skal gjøre at l-muskelen slapper mer av når jeg skal/vil på do.

Nå sist fikk jeg fornyet resept på DETR,OMNIC og resept på Minirin for nattlige probl.

Begge de første medisinene hadde vist litt effekt, noe jeg fikk bekreftet da jeg gikk fri for Detr, en uke før siste besøket hos han spesialisten.

Det var bare det at jeg ikke synes at effekten var SÅ bra som jeg hadde håpet.

Og nå etter en måned på alle tre medisinene, merker jeg enda ikke den framgangen jeg håper på.

Noen ganger blir jeg så tissetrengt at jeg må gå hver halvtime, og får ikke kommet i gang med/ fullført det jeg skal gjøre.

På dagen går det bra når jeg passer på å gå jevnlig på do.(Ca. hver 1 1/2 time, oftere hvis jeg da kjenner trang.)

Men på ettermiddag og kveld går det ikke like bra når jeg trøtt å sliten kanskje sovner.

For å si det slik så hvis jeg ikke passer på,har kontroll på hvor do osv.er,må jeg ha bleie på meg.

Første natta trodde jeg at Minirin funka mer enn bra. Jeg fikk ikke tømt meg før langt etter lunch-tid. Nå senere har jeg kommet til at det kanskje var en kombinasjon av at jeg var trøtt,tok andre medisiner,og at dette var nytt for kroppen.

Men slik som det virker på meg nå utsetter Minirin i beste fall natt-problemene til senere på natta!??

I tillegg har jeg blitt mer tissetrengt, tisser mer utover formiddagen. Dette synes jeg er en forverring av hverdagen i og med at jeg må springe mer på do.

Venter selvsagt en time etter at jeg har drukket (kaffe,brus,vann mot tørsten)siste gang og tisser FØR jeg tar medisinen(slik som det står i p.vedl.)

Er det noen som har opplevd det liknenede?

En annen ting er at jeg ikke blir fortrolig med hvordan jeg skal forholde meg til hjelpemidlene.

Skal jeg bytte ofte eller? Hvilke hjelpemiddel

er fine å ha? Hvor mye?

Kan redusere bruken til 1.prod./døgn, men da må jeg passe på det ovenevnte hele dagen.OG ikke gå ut.(På jobben er det do tilgjengelig.Dessuten vil jeg ikke ta sjansen på å bruke noe der!!)

Hva bruker dere?

(Hvordan, når?)

Hvordan er utsiktene til å bli bedre tror dere?

Har 2mnd igjen å bruke Min.

5mnd med Detr. og helt til høsten med de siste.

Takker for deres ærlige meninger!!

Fortsetter under...

Gjest Shira12

Hei.

Har ikke akkurat erfaringer om dine problem, men ville si hei allikevel! :-)

Ang. hjelpemidler er det vel egentlig bare til og prøve seg frem, og finne ut hva du synes er bra og sikkert for deg. Det er jo mye på markedet, og du får vel blåresept på dette??

Ellers vil jeg bare si at du ikke må gi opp!!!

Jeg var til utredning i langt over ett år hos urolog før de fant ut hva som var galt med meg. Selv om det er slitsomt og ikke vite, så prøv og hold ut!

Ha en fin dag.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...