Gjest fortvilet mor... Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 Hei! Jeg er en mor som ikke helt vet hvordan jeg skal takle dette. Jeg har en datter på 16 år(går 1.året på videregående). Jeg vet at hun drar på utesteder i Oslo sentrum lørdag/søndag, drikker alkohol og raver ute 3-4 om natta. Jeg har bevis, for jeg har kjente som har sett henne. Har prøvd å prate pent med henne om jeg vet det. Hun nekter for at hun drar på by`n.Jeg sier til henne at jeg hadde håpet hun ville vente et år (heller da hun nærmer seg 18).Er så mye dritt i Oslo sentrum, og de stedene hun har blitt sett ligger ikke akkurat der det er tryggest heller.En annen grunn for at jeg vet hun lyver(hun nekter jo plent!), er at hun da blir veldig sint(får rasereianfall og blir helt vill når hun vet at jeg vet det, jeg kjenner henne jo ganske godt...) Er ikke så gammel selv og kan forstå at det er spennende og dra på by`n og feste, og det går jo også helt sikkert bra, hun er i bunn og grunn fornuftig. Men alikevel har jeg en litt ekkel følelse inni meg. Hva gjør dere andre tenåringsforeldre? Er det greit å la en 16 åring være på utesteder hvor det er 18 eller 23 års grense? Hva gjør dere i sånne situasjoner? Skal jeg bare la være å si noe, eller....?Håper noen kan komme med noen gode råd til meg.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/140056-hjelpn%C3%A5r-16-%C3%A5ring-drar-p%C3%A5-byn-med-falsk-legitimasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fortvilet mor... Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 Rettelse:Mente fredag/lørdag.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/140056-hjelpn%C3%A5r-16-%C3%A5ring-drar-p%C3%A5-byn-med-falsk-legitimasjon/#findComment-877983 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 Nå har ikke jeg hatt det problemet med min men flere av venninnene min har hatt det. Jeg tror det er helt vanlig. Det du eventuelt kan gjøre er å anmelde utestedene hun går på hvis du er sikker på hvilke steder som slipper inn så unge jenter. Og hvis hun kommer hjem etter å ha vært på by'n og virker sånn nogenlunde edru og nykter, hadde jeg oversett det. Jeg stoler ikke helt på hva andre sier ang hvem som er fulle eller ikke. Det synes jeg du skal skjekke sjøl. Men jeg hadde aldri latt datteren min være ute til 3-4 tiden i den alderen. Siste trikk/buss har vært limiten her i huset. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/140056-hjelpn%C3%A5r-16-%C3%A5ring-drar-p%C3%A5-byn-med-falsk-legitimasjon/#findComment-877995 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skorpionfisken Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Nå har ikke jeg hatt det problemet med min men flere av venninnene min har hatt det. Jeg tror det er helt vanlig. Det du eventuelt kan gjøre er å anmelde utestedene hun går på hvis du er sikker på hvilke steder som slipper inn så unge jenter. Og hvis hun kommer hjem etter å ha vært på by'n og virker sånn nogenlunde edru og nykter, hadde jeg oversett det. Jeg stoler ikke helt på hva andre sier ang hvem som er fulle eller ikke. Det synes jeg du skal skjekke sjøl. Men jeg hadde aldri latt datteren min være ute til 3-4 tiden i den alderen. Siste trikk/buss har vært limiten her i huset. Får hun bestemme selv at hun går ut på byen? Lar du henne gå ut fredag/lørdag uten å vite hvor hun går, og evt hvor lenge hun blir? I Oslo? Har hun ikke tider hun må være hjemme? Føler meg plutselig fryktelig gammeldags selv om jeg var veldig ung da jeg fikk han som nå er 15. Kunne ikke ramle meg inn å la ham gå ut på byen om ett år. For så å drikke. Din datter er over den kriminelle lavalderen. En venninne opplevde at hennes datter ble anmeldt til politiet av et utested fordi hun hadde falsk legitimasjon. Hun var 17 år og ble tiltalt for dokumentforfalskning, måtte i rettsak og fikk en klekkelig bot for det. Hun måtte dessuten gi opp drømmen om å bli førskolelærer, fordi hun fikk rulleblad. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/140056-hjelpn%C3%A5r-16-%C3%A5ring-drar-p%C3%A5-byn-med-falsk-legitimasjon/#findComment-879671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest epletre Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Hva med aa ta fra henne legitimasjoen? Gi henne husarrest i helgene? Gi henne innetider? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/140056-hjelpn%C3%A5r-16-%C3%A5ring-drar-p%C3%A5-byn-med-falsk-legitimasjon/#findComment-879829 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fortvilet mor... Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Får hun bestemme selv at hun går ut på byen? Lar du henne gå ut fredag/lørdag uten å vite hvor hun går, og evt hvor lenge hun blir? I Oslo? Har hun ikke tider hun må være hjemme? Føler meg plutselig fryktelig gammeldags selv om jeg var veldig ung da jeg fikk han som nå er 15. Kunne ikke ramle meg inn å la ham gå ut på byen om ett år. For så å drikke. Din datter er over den kriminelle lavalderen. En venninne opplevde at hennes datter ble anmeldt til politiet av et utested fordi hun hadde falsk legitimasjon. Hun var 17 år og ble tiltalt for dokumentforfalskning, måtte i rettsak og fikk en klekkelig bot for det. Hun måtte dessuten gi opp drømmen om å bli førskolelærer, fordi hun fikk rulleblad. Hun får ikke lov å gå ut på byen. Det er det som plager meg at hun f.eks. sier hun skal på fest eller være sammen med venner, også tar dem turen ned til byen. Hun forteller hvem hun skal til og hvem hun er sammen med, men det virker som de er flinke til å beskytte hverandre. Det er ikke alltid lett å ha kontroll over en 16 åring(snart 17...)Synes det er en veldig vanskelig alder, skal bli godt når hun fyller 18 år og selv for tar ansvar. Hun er jo ikke den eneste som gjør dette, for de hun er sammen med er jo klassevenninner på samme alder. Husarrest osv.er jeg imot(hadde hun vært 14 så kunne jeg vurdert det.)siden hun er så stor.Det blir bare vondt verre og jeg tror jeg da bare vil støte henne fra meg. Bortsett fra dette er hun en fornuftig jente som det ikke er noe tull med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/140056-hjelpn%C3%A5r-16-%C3%A5ring-drar-p%C3%A5-byn-med-falsk-legitimasjon/#findComment-880074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Får hun bestemme selv at hun går ut på byen? Lar du henne gå ut fredag/lørdag uten å vite hvor hun går, og evt hvor lenge hun blir? I Oslo? Har hun ikke tider hun må være hjemme? Føler meg plutselig fryktelig gammeldags selv om jeg var veldig ung da jeg fikk han som nå er 15. Kunne ikke ramle meg inn å la ham gå ut på byen om ett år. For så å drikke. Din datter er over den kriminelle lavalderen. En venninne opplevde at hennes datter ble anmeldt til politiet av et utested fordi hun hadde falsk legitimasjon. Hun var 17 år og ble tiltalt for dokumentforfalskning, måtte i rettsak og fikk en klekkelig bot for det. Hun måtte dessuten gi opp drømmen om å bli førskolelærer, fordi hun fikk rulleblad. Dette var vel ikke til meg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/140056-hjelpn%C3%A5r-16-%C3%A5ring-drar-p%C3%A5-byn-med-falsk-legitimasjon/#findComment-880100 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fortvilet mor... Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Dette var vel ikke til meg? Dorthe:Nei, det var svar til skorpionfisken og epletre 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/140056-hjelpn%C3%A5r-16-%C3%A5ring-drar-p%C3%A5-byn-med-falsk-legitimasjon/#findComment-880151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Clue1365380406 Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Hun får ikke lov å gå ut på byen. Det er det som plager meg at hun f.eks. sier hun skal på fest eller være sammen med venner, også tar dem turen ned til byen. Hun forteller hvem hun skal til og hvem hun er sammen med, men det virker som de er flinke til å beskytte hverandre. Det er ikke alltid lett å ha kontroll over en 16 åring(snart 17...)Synes det er en veldig vanskelig alder, skal bli godt når hun fyller 18 år og selv for tar ansvar. Hun er jo ikke den eneste som gjør dette, for de hun er sammen med er jo klassevenninner på samme alder. Husarrest osv.er jeg imot(hadde hun vært 14 så kunne jeg vurdert det.)siden hun er så stor.Det blir bare vondt verre og jeg tror jeg da bare vil støte henne fra meg. Bortsett fra dette er hun en fornuftig jente som det ikke er noe tull med. Har en 16-åring selv, og sliter litt jeg også. Nå bor vi på et lite sted, så det er ikke vanskelig å vite hva som skjer. Jeg opplever også at jeg har mistanker, men ikke kan bevise noe. Likevel ser jeg det på henne når jeg har rett i mine antakelser, som du også gjør. Pleier å si at "du kan nekte, men du vet at jeg vet". Hun vet også at jeg taper tillit til henne når hun lyver, og at det blir konsekvenser for henne når hun ikke er til å stole på. Det blir også konsekvenser når hun gjør noe hun vet er galt. For eksempel er det ingen selvfølge at hun skal ut i helgene. Er hun ikke edru når hun kommer hjem, får hun holde seg hjemme helga etter. Vet jeg høres streng ut for mange, men det er viktig å lære seg at hennes handlinger får konskvenser, både positive og negative. Finner hun ikke på noe tull, får hun også mer frihet, og omvendt. Dette er ei jente som tøyer grensene maksimalt, så det er en balansegang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/140056-hjelpn%C3%A5r-16-%C3%A5ring-drar-p%C3%A5-byn-med-falsk-legitimasjon/#findComment-880400 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Har en 16-åring selv, og sliter litt jeg også. Nå bor vi på et lite sted, så det er ikke vanskelig å vite hva som skjer. Jeg opplever også at jeg har mistanker, men ikke kan bevise noe. Likevel ser jeg det på henne når jeg har rett i mine antakelser, som du også gjør. Pleier å si at "du kan nekte, men du vet at jeg vet". Hun vet også at jeg taper tillit til henne når hun lyver, og at det blir konsekvenser for henne når hun ikke er til å stole på. Det blir også konsekvenser når hun gjør noe hun vet er galt. For eksempel er det ingen selvfølge at hun skal ut i helgene. Er hun ikke edru når hun kommer hjem, får hun holde seg hjemme helga etter. Vet jeg høres streng ut for mange, men det er viktig å lære seg at hennes handlinger får konskvenser, både positive og negative. Finner hun ikke på noe tull, får hun også mer frihet, og omvendt. Dette er ei jente som tøyer grensene maksimalt, så det er en balansegang. Synes ikke du er streng jeg. Jeg tror jeg hadde vært kjempefortvilet hvis jeg hadde kommet i den situasjonen. Det er jo lite man kan gjøre den dagen ungene finner ut at det er ingenting du kan gjøre hvis de ikke hører på deg. Og ungene er forskjellige og jeg har som sagt vært spart for slike problemer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/140056-hjelpn%C3%A5r-16-%C3%A5ring-drar-p%C3%A5-byn-med-falsk-legitimasjon/#findComment-880411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Daisy Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Du sier hun raver rundt 3-4 om natten? Jeg hadde ALDRI fått lov til det da jeg var 16. Hvorfor nekter du henne det ikke? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/140056-hjelpn%C3%A5r-16-%C3%A5ring-drar-p%C3%A5-byn-med-falsk-legitimasjon/#findComment-882334 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Daisy Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Får hun bestemme selv at hun går ut på byen? Lar du henne gå ut fredag/lørdag uten å vite hvor hun går, og evt hvor lenge hun blir? I Oslo? Har hun ikke tider hun må være hjemme? Føler meg plutselig fryktelig gammeldags selv om jeg var veldig ung da jeg fikk han som nå er 15. Kunne ikke ramle meg inn å la ham gå ut på byen om ett år. For så å drikke. Din datter er over den kriminelle lavalderen. En venninne opplevde at hennes datter ble anmeldt til politiet av et utested fordi hun hadde falsk legitimasjon. Hun var 17 år og ble tiltalt for dokumentforfalskning, måtte i rettsak og fikk en klekkelig bot for det. Hun måtte dessuten gi opp drømmen om å bli førskolelærer, fordi hun fikk rulleblad. Så alvorlig er det ikke. Ikke for å bagatellisere, men jeg fikk også dokumentforfalskning. Fikk en bot på 2500,- men måtte ikke i retten og ingen yrkesdrømmer har gått tapt. Politiet sa at når prikken var pga det så man litt skjønn på det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/140056-hjelpn%C3%A5r-16-%C3%A5ring-drar-p%C3%A5-byn-med-falsk-legitimasjon/#findComment-882337 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bebba Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Hun får ikke lov å gå ut på byen. Det er det som plager meg at hun f.eks. sier hun skal på fest eller være sammen med venner, også tar dem turen ned til byen. Hun forteller hvem hun skal til og hvem hun er sammen med, men det virker som de er flinke til å beskytte hverandre. Det er ikke alltid lett å ha kontroll over en 16 åring(snart 17...)Synes det er en veldig vanskelig alder, skal bli godt når hun fyller 18 år og selv for tar ansvar. Hun er jo ikke den eneste som gjør dette, for de hun er sammen med er jo klassevenninner på samme alder. Husarrest osv.er jeg imot(hadde hun vært 14 så kunne jeg vurdert det.)siden hun er så stor.Det blir bare vondt verre og jeg tror jeg da bare vil støte henne fra meg. Bortsett fra dette er hun en fornuftig jente som det ikke er noe tull med. Det er overhodet ikke lett. Du har min fulle medfølelse, men ta opp kampen. Steng henne inne om nødvendig. Det er brutalt, men kan være en nødløsning. Fotfølg henne overalt, hent henne hjem midt på natta. Lag avtaler og hvis hun ikke holder dem så må det ha alvorlige konsekvenser. Ros henne skikkelig der hvor hun gjør bra ting. Ta henne med på noe hun liker hvor du har kontrollen. Jeg har vært igjennom dette, og står midt i det nå. Det ER ikke lett, men vi må ikke gi opp. Jeg fikk min datter ut og over til en annen vennegruppe da hun var tretten. Bestevenninnen fra barneskolen er nå til narkotikabehandling. Jeg var heldig, utrolig heldig. Hvis du har lyst å maile meg så si ifra da skal du få mailadressen min. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/140056-hjelpn%C3%A5r-16-%C3%A5ring-drar-p%C3%A5-byn-med-falsk-legitimasjon/#findComment-882354 Del på andre sider Flere delingsvalg…
darma Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Får hun bestemme selv at hun går ut på byen? Lar du henne gå ut fredag/lørdag uten å vite hvor hun går, og evt hvor lenge hun blir? I Oslo? Har hun ikke tider hun må være hjemme? Føler meg plutselig fryktelig gammeldags selv om jeg var veldig ung da jeg fikk han som nå er 15. Kunne ikke ramle meg inn å la ham gå ut på byen om ett år. For så å drikke. Din datter er over den kriminelle lavalderen. En venninne opplevde at hennes datter ble anmeldt til politiet av et utested fordi hun hadde falsk legitimasjon. Hun var 17 år og ble tiltalt for dokumentforfalskning, måtte i rettsak og fikk en klekkelig bot for det. Hun måtte dessuten gi opp drømmen om å bli førskolelærer, fordi hun fikk rulleblad. Dummeste jeg har hørt at man ikke kan bli førskolelærer!!! De sjekker sedlighetsregisteret - ikke om man er dømt for dumme ting som 16 åring... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/140056-hjelpn%C3%A5r-16-%C3%A5ring-drar-p%C3%A5-byn-med-falsk-legitimasjon/#findComment-889304 Del på andre sider Flere delingsvalg…
noami Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Har ingen god svar på dette..var selv ute på byen i 16 års alderen (m/falsk leg), men såkalt "fornuftig" og avtalte med min mor at jeg skulle hjem til 2 tiden, så senere fikk jeg tøye det til halv3, 3, halv fire...og avtalte alltid å vekke mamma og si jeg var kommet hjem. Min søster derimot tvang seg ut og slengte med dørene og nektet å høre på mamma.. Kanskje du kunne be henne være litt grei og iallefall gi beskjed hvor hun går og vekke deg når hun komemr hjem, slik at du i det minste vet hva som skjer? Skjønner jo at det kan være vanskelig å nekte henne, om hun var slik som min søster (rømte ut om min mor forsøkte å stanse henne fysisk...synes synd på min mor og lovte alltid å passe på henne når det skjedde...) Om det blir for ille kunne du jo kanskje gi beskjed til utestedene, men det ville jo være å tyste på din egen datter og jeg vet ikke hvor komfortabel du ville vært med akkurat det.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/140056-hjelpn%C3%A5r-16-%C3%A5ring-drar-p%C3%A5-byn-med-falsk-legitimasjon/#findComment-897068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.