Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en sønn på 4 år han var helt ren, men nå har han begynt å tisse på seg på dagen og det virker som det ikke er så farlig for han. Bare glemmer det på en måte. Når vi snakker med han om det sier han at han vil tisse i buksa. Vi blir jo litt irritert på han og bebreider han litt for dette. det er nok ikke helt riktig, men vi er ganske lei siden det gikk så bra. Vi hadde sluttet med bleie på natten, men begynte igjen fordi han kommer inn til oss om natten og da ble vår seng våt og det kan vi ikke fortsette med. Så noen gode råd nå hadde vært fint. Han er heller ikke villig til å gå på do når vi ber han om det eller spør om han skal.

Mvh

(";)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/140106-dag-v%C3%A6ting/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden han fortsatt bruker nattbleier og dere har dette i hus, ville jeg ha begynt med bleier på han igjen. Det er jo bare tull at det skal gå i buksa.

Hei,

Jeg føler ikke at det er noen idé å begynne med bleier. Det er jo uhell. Han tisser på do også. Og han er klar over at all tiss skal i do, men holder seg for lenge av gangen. Han er vansklig å få til å gå på do når at ikke må eller han kanskje holder seg med vilje

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/140106-dag-v%C3%A6ting/#findComment-878612
Del på andre sider

SirenMerete

Hei,

Jeg føler ikke at det er noen idé å begynne med bleier. Det er jo uhell. Han tisser på do også. Og han er klar over at all tiss skal i do, men holder seg for lenge av gangen. Han er vansklig å få til å gå på do når at ikke må eller han kanskje holder seg med vilje

Mvh

Syns ikke det er snakk om uhell når han ikke gidder gå på do, da er det ren latskap. Vil han ikke gå på do bør han gå med bleier, og vil han ikke gå med bleie, ja så vil han garantert slutte å tisse på seg når han skjønner at konsekvensen av å ikke gå på do betyr at han må ha bleie.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/140106-dag-v%C3%A6ting/#findComment-879971
Del på andre sider

Jeg ville ha prøvd å prate minst mulig om dette, gi han minst mulig oppmerksomhet på det, men still ett krav: Når han er våt, må han selv finne frem nye klær, gå og vaske seg og kle på seg igjen, så kanskje det ikke er så lukerativt lenger..

Hei

Takk for alle svar. Nå ser det ut som han har funnet tilbake til at uhellene ikke skjer så ofte lengre. Men i barnehagen nå har han fått faste tissetider igjen så det virker som det er det som skal til. Hvis det skjer et tilbakefall igjen skal jeg prøve de tipsene jeg har fått.

Takk for hjelpen så langt

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/140106-dag-v%C3%A6ting/#findComment-882596
Del på andre sider

Annonse

Siri Harket, uroterapeut

Hei. Det er ikke så lett å motivere barn på 4 år til å gå på toalettet. Kan forstå at situasjonen ikke er så lett. Når det gjelder dagproblemene så kan det være lurt å få ham til å sitte når han tisser.Dette forat han da bruker noe mer tid ved tissing. Han kan gjerne ha en skammel under føttene slik at han slapper god av. Det er også viktig å utelukke urinveisinfeksjon.Vær litt obs på om det lukter stramt av urinen, og om han klager over ubehag ved tissingen.Dersom dette mistenkes bør du kontakte barnelege for videre sjekk. Når det gjelder natten er det viktig å begrense drikke før leggetid. Han må også alltid huske å tisse før han legger seg.Et annet spørsmål er om han har fått småsøsken, og at det kan være noe i den forbindelse. Ellers så er han for liten til å prøve medisiner for sengevæting. Det er ikke godkjent før 5 år. Håper det retter seg snart.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/140106-dag-v%C3%A6ting/#findComment-887710
Del på andre sider

Hei. Det er ikke så lett å motivere barn på 4 år til å gå på toalettet. Kan forstå at situasjonen ikke er så lett. Når det gjelder dagproblemene så kan det være lurt å få ham til å sitte når han tisser.Dette forat han da bruker noe mer tid ved tissing. Han kan gjerne ha en skammel under føttene slik at han slapper god av. Det er også viktig å utelukke urinveisinfeksjon.Vær litt obs på om det lukter stramt av urinen, og om han klager over ubehag ved tissingen.Dersom dette mistenkes bør du kontakte barnelege for videre sjekk. Når det gjelder natten er det viktig å begrense drikke før leggetid. Han må også alltid huske å tisse før han legger seg.Et annet spørsmål er om han har fått småsøsken, og at det kan være noe i den forbindelse. Ellers så er han for liten til å prøve medisiner for sengevæting. Det er ikke godkjent før 5 år. Håper det retter seg snart.

Hei,

Av en eller annen grunn har vi gått ned på uhellene fra flere om dagen til ingen bare en gang i blandt ! gang på en uke. så jeg er fornøyd. Han har ikke småsøsken, men ønsker seg det. Jeg har vært gravid to ganger og mistet begge gangene og jeg har fortalt han om det. Kan jo hende det kan ha noe med det å gjøre. siste abort var i julen. Jeg vet ikke, men hverfall takk for svar og vi jobber videre med pottetreningen som går meget bedre.

Mvh

Heidi (";)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/140106-dag-v%C3%A6ting/#findComment-887724
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Syns ikke det er snakk om uhell når han ikke gidder gå på do, da er det ren latskap. Vil han ikke gå på do bør han gå med bleier, og vil han ikke gå med bleie, ja så vil han garantert slutte å tisse på seg når han skjønner at konsekvensen av å ikke gå på do betyr at han må ha bleie.

Hei,vet du jeg blir litt oppgitt over ditt svar her. jeg har en datter som er 9 år og sengvæter.Det har INGENTING med latskap å gjøre, det er noe du kan få vite hos en hver lege eller barnelege..Sengvæting kan være psykisk faktor,noe som gjelder vår datter.Hun har vært uttredet av barnelege ,og ja you name it. Jeg kunne aldri tenke meg til å bli irritert på henne.Det vil i vertfall ikke gjøre saken bedre. Hun begynte da hun var fire,hadde en lang pause med bra periode, skulle begynne på skole gruet seg,da startet det på nytt.Men så ble det bra igjen,men så ble hennes lillesøster alvorlig syk å døde av kreft, da startet problemene igjen, nå er det av og til. men spesielt når hun sørger så kommer problemet igjen. Men å si latskap ,nei det er uvitenhet å si det.At en kan bli lei ja,men det skjuler jeg overfor henne, hun er jo selv fortvilt over dette problemet sitt.Det som er vanlig hos slike barn er at de sover veldig tungt,det hender at jeg vekker henne ,slik at hun kan gå på do om natten ,det er ikke enkelt.Men det er typisk for sengvætere.Hvis man blir sint ,irritert og laster barnet for noe det ikke kan noe for,så vil problemet bli enda større.Går en til helsesøster eller lege så vil dere få innformasjon om dette her. Jeg måtte bare svare jeg blir så oppgitt over at enkelte kan være så uvitende ,som å opåstå det du påstår.Spør fagpersonell så får du vite dette jeg skriver og har en litt erfaring med barn så skjønner en det også. hilsen sint fembarnsmor,som IKKE blir irritert,men har overskudd til sine barn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/140106-dag-v%C3%A6ting/#findComment-1013890
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...