Gå til innhold

Overgang til vanlig melk


Boa

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hørt at man ikke skal gi vanlig melk til barn under 1 år, og fulgte også dette til de to største.

Nå ser jeg at det flere steder antydes at man kan gi dette tidligere?

Min yngste er nå straks 11 mnd, og jeg lurer på om vi kan forsøke å gå over til vanlig melk. Jeg har ingen allergier, men pappa'n har pollenallergi, atopisk eksem og litt matallergi (nøtter, epler og moreller).

Jeg ammer om morgenen, men på dagen vil han ikke ha noe, så han får ca. 4-4,5 dl. erstatning pr. dag, fordelt på 2 flasker, lunsj og kveldsmat.

Mange tusen takk for svar, og godt nytt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Boa

Jeg synes ikke du skulle slutte med morsmelk. Morsmelk er det beste du kan gi barnet ditt. Og som kjent er "kun det beste godt nok". Dersom barnefaren er allergiker er det enda større grunn til at du skal fortsette å gi morsmelk. Det sies at barnet skal die til det er MINST 1 år. Dersom du lurer mer på dette råder jeg deg til å ta kontakt med noen lokale ammehjelpere. Her finner du vanlige damer som selv har ammet og gjort seg erfaringer med amming. Dersom det ikke finnes noen på din hjemplass, kan du bare ringe opplysningen så får du nummeret til den nærmeste.

Lykke til

Ammehjelper i Vestfold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Boa

Jeg synes ikke du skulle slutte med morsmelk. Morsmelk er det beste du kan gi barnet ditt. Og som kjent er "kun det beste godt nok". Dersom barnefaren er allergiker er det enda større grunn til at du skal fortsette å gi morsmelk. Det sies at barnet skal die til det er MINST 1 år. Dersom du lurer mer på dette råder jeg deg til å ta kontakt med noen lokale ammehjelpere. Her finner du vanlige damer som selv har ammet og gjort seg erfaringer med amming. Dersom det ikke finnes noen på din hjemplass, kan du bare ringe opplysningen så får du nummeret til den nærmeste.

Lykke til

Ammehjelper i Vestfold

Takk for svar!

Det jeg lurte på, er om jeg kan begynne å bytte ut _erstatningen_ med vanlig melk, da han ikke vil ha pupp på dagtid. Jeg ammer ham om morgenen, men han er ikke interessert om dagen, så han har fått erstatning på dagtid den siste måneden.

Dette begynte da jeg ble syk i desember, og jeg har prøvd å få opp interessen hans, men han er bare ikke villig.

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter at ungene bør få mormelk/erstatning til de er 10-12 måneder, men at de av og til kan får vanlig HEL-melk fra de er 1/2 år.

Du kan jo kanskje forsøke med små mengder H-melk og så se om det ser ut til å bli noen reaksjon på den. Så kan du jo øke på litt etter litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Boa. De gennerelle retningslinjer er at kumelk kan introduseres rundt 1 år. Det er da lurt å gå gradvis over til annen melk samtidig som barnet får morsmelk. Bruker du morsmelkserstatning i grøt kan dette være det første du bytter ut til kumelk. Ellers er det som andre også sier, fortsatt nyttig å amme utover i annet leveår om både mor og barn opplever det positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...