shao bao bao Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Jeg har et spørsmål til dere som har adoptert før: Har dere vaksinert barnet deres etter at dere kom til Norge? I Kina fikk vi vaksinasjonskort, men jeg får ikke oversettelsene vi fikk til helt å stemme med manglende BCG merker og annet. Jeg har lyst til å høre hva andre har gjort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/140448-b%C3%B8r-barnet-vaksineres-omigjen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Vaksinekortet vi fikk med var meget nøyaktig og sirlig utfyllt, og helsestasjonen kunne av det se at jenta vår var vaksinert etter amerikansk standard. De tar ikke alle vaksinene ved samme alder og i samme rekkefølge som man bruker her. Vi har bygget videre på de vaksinene hun allerede hadde, og er nå "i rute" i forhold til norskfødte barn på hennes alder. I vår kina-gruppe har noen gjort det på denne måten, mens noen har valgt å begynne fra scratch. MVH 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/140448-b%C3%B8r-barnet-vaksineres-omigjen/#findComment-880939 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kinamamsen Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Vaksinasjonskortet på våre jenter så veldig flotte ut, men etter å ha tatt blodprøver og pirkèprøve så ble det konstatert at vaksinene ikke var tatt. Vi har, i samråd med helsestasjonen og folkehelsa startet med ny vaksinering av begge jentene, så nå er de ajour i forhold til norske barn på samme alder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/140448-b%C3%B8r-barnet-vaksineres-omigjen/#findComment-880996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Etter det jeg har forstått har helsestasjonene fått skriv fra Folkehelsa vedrørende vaksinasjon av adoptivbarn.... og særlig barn fra Kina. Helsestasjonen vår hadde i alle fall et slikt skriv da vi kom hjem med LilleLan høsten 2002. Følgende kriterier skal - i flg. folkehelsa - benyttes for å avgjøre om vaksinasjonsrapporten fra giverlandet er å betrakte som "troverdig": - blodprøve viser antistoffer mot Hep. B, dersom vaksinerapporten sier at barnet er vaksinert mot Hep. B - arr etter BCG-vaksine, dersom vaksinerapporten sier at barnet er vaksinert mot tuberkulose - Pirque-test med resultat som støtter det vaksinerapporten sier om BCG-vaksinering Skrivet sier at dersom disse pkt. støtter at Hep. B og BCG-vaksine er tatt, så skal man gå ut fra at de andre vaksinene også stemmer. LilleLan hadde også en sirlig utfylt vaksinerapport med seg fra Kina. Hun har arr etter BCG-vaksine, pique-resultat som støtter at BCG-vaksine er tatt samt at blodprøvene viser antistoffer mot Hep. B. Ut fra dette antok helsestasjonen at hun har fått de vaksiner som er oppført. Hun har derfor bare fått "påfylling" av trippelvaksinen - den tas med tettere mellomrom enn det som praktiseres i Norge. For øvrig har hun gått inn i vaksineprogrammet som biologisk fødte barn følger - Dvs. at hun fikk MMR-vaksinen da hun var 15 mnd. gammel. I gruppa vår var det barn som ikke hadde BCG-arr ... og disse vet jeg begynte på nytt med grunnvaksinereing etter at de kom til Norge. Ett av barna i gruppa ble blodprøvetestet for flere av vaksinene det stod oppført at hun hadde fått - uten at blodprøvene kunne bekrefte dette. I flg. fastlegen vår - vi spurte nemlig om vi skulle gjøre det samme med LilleLan - var slike blodprøvesvar upålitelige dersom barnet er Kort oppsummert: Det varierer trolig fra helsestasjon til helsestasjon om de "stoler" på vaksinerapporten barnet har med seg eller ikke. Ett kriterium for å ikke tro på en vaksinerapport skal visst nok være at at alle vaksinene er fulgt opp nøyaktig 1 mnd. etter den første - og spesielt hvis disse datoene faller på en søndag ). I tillegg skulle det visst nok være litt mistenkelig om alle vaksinene er tatt den 1. i hver mnd.Så hvis vaksinerapporten sier at barnet f.eks. er vaksinert 12/10 - 12/11 - 12/12 - 12/04 - eller 1/10 - 1/11 - osv. så mener folkehelsa at det ikke virker "troverdig". Vet ikke om du ble noe klokere?! hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/140448-b%C3%B8r-barnet-vaksineres-omigjen/#findComment-881007 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjendine Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Vi startet også vaksinasjonen om igjen. Det eneste vi ikke har tatt omigjen er BCG da hun hadde arr og en grei reaksjon på pirkèprøven. På flere Yahoo sider er de veldig opptatt av TUB om dagen og mange barn settes på en medisin som heter INH i 9 måneder. Det sies at det er viktig å teste barnet på nytt etter ca 6 mnd da bl a feilernæring kan gi galt svar. Dette er ikke mitt fagfelt, men les gjerne på: http://www.orphandoctor.com/medical/commondiseases/infectiousdiseases/tb_abroad.html 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/140448-b%C3%B8r-barnet-vaksineres-omigjen/#findComment-881019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kaoling Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Etter det jeg har forstått har helsestasjonene fått skriv fra Folkehelsa vedrørende vaksinasjon av adoptivbarn.... og særlig barn fra Kina. Helsestasjonen vår hadde i alle fall et slikt skriv da vi kom hjem med LilleLan høsten 2002. Følgende kriterier skal - i flg. folkehelsa - benyttes for å avgjøre om vaksinasjonsrapporten fra giverlandet er å betrakte som "troverdig": - blodprøve viser antistoffer mot Hep. B, dersom vaksinerapporten sier at barnet er vaksinert mot Hep. B - arr etter BCG-vaksine, dersom vaksinerapporten sier at barnet er vaksinert mot tuberkulose - Pirque-test med resultat som støtter det vaksinerapporten sier om BCG-vaksinering Skrivet sier at dersom disse pkt. støtter at Hep. B og BCG-vaksine er tatt, så skal man gå ut fra at de andre vaksinene også stemmer. LilleLan hadde også en sirlig utfylt vaksinerapport med seg fra Kina. Hun har arr etter BCG-vaksine, pique-resultat som støtter at BCG-vaksine er tatt samt at blodprøvene viser antistoffer mot Hep. B. Ut fra dette antok helsestasjonen at hun har fått de vaksiner som er oppført. Hun har derfor bare fått "påfylling" av trippelvaksinen - den tas med tettere mellomrom enn det som praktiseres i Norge. For øvrig har hun gått inn i vaksineprogrammet som biologisk fødte barn følger - Dvs. at hun fikk MMR-vaksinen da hun var 15 mnd. gammel. I gruppa vår var det barn som ikke hadde BCG-arr ... og disse vet jeg begynte på nytt med grunnvaksinereing etter at de kom til Norge. Ett av barna i gruppa ble blodprøvetestet for flere av vaksinene det stod oppført at hun hadde fått - uten at blodprøvene kunne bekrefte dette. I flg. fastlegen vår - vi spurte nemlig om vi skulle gjøre det samme med LilleLan - var slike blodprøvesvar upålitelige dersom barnet er Kort oppsummert: Det varierer trolig fra helsestasjon til helsestasjon om de "stoler" på vaksinerapporten barnet har med seg eller ikke. Ett kriterium for å ikke tro på en vaksinerapport skal visst nok være at at alle vaksinene er fulgt opp nøyaktig 1 mnd. etter den første - og spesielt hvis disse datoene faller på en søndag ). I tillegg skulle det visst nok være litt mistenkelig om alle vaksinene er tatt den 1. i hver mnd.Så hvis vaksinerapporten sier at barnet f.eks. er vaksinert 12/10 - 12/11 - 12/12 - 12/04 - eller 1/10 - 1/11 - osv. så mener folkehelsa at det ikke virker "troverdig". Vet ikke om du ble noe klokere?! hilsen Takk for nyttig info! Det du skrev var veldig interessant. Jeg fikk litt mer forståelse for hvorfor vi ble anbefalt å ta alt på nytt. Vi opplevde det samme som Kinamamsen med at alt så veldig fint ut, men at blodprøvene og pirqueten viste at de sannsynligvis ikke var tatt likevel. Så vi ble anbefalt å starte hele vaksinasjonsprogrammet på nytt og vi gjorde det. Hmmm... jeg lurer på om det kan være at de som har vært i fosterhjem ikke har fått? I vår gruppe var det variasjoner. Noen hadde fått vaksiner og trengte bare påfylling. Disse hadde ikke vært i fosterhjem. Vår datter hadde vært i fosterhjem og vaksinasjonskortet virket ikke riktig. Men det kan jo være forskjeller fra helsestasjon til helsestasjon i Norge også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/140448-b%C3%B8r-barnet-vaksineres-omigjen/#findComment-881145 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Takk for nyttig info! Det du skrev var veldig interessant. Jeg fikk litt mer forståelse for hvorfor vi ble anbefalt å ta alt på nytt. Vi opplevde det samme som Kinamamsen med at alt så veldig fint ut, men at blodprøvene og pirqueten viste at de sannsynligvis ikke var tatt likevel. Så vi ble anbefalt å starte hele vaksinasjonsprogrammet på nytt og vi gjorde det. Hmmm... jeg lurer på om det kan være at de som har vært i fosterhjem ikke har fått? I vår gruppe var det variasjoner. Noen hadde fått vaksiner og trengte bare påfylling. Disse hadde ikke vært i fosterhjem. Vår datter hadde vært i fosterhjem og vaksinasjonskortet virket ikke riktig. Men det kan jo være forskjeller fra helsestasjon til helsestasjon i Norge også. Fint at jeg kunne være litt til nytte ) Når det gjelder fosterhjem vs. barnehjem, så kan nok det i enkelte tilfeller bety noe. Hos oss var det imidlertid ikke slik. LilleLan og de 4 andre jentene som ble hentet samtidig bodde alle i forsterhjem. LilleLans vaksinestatus ble funnet "troverdig", mens i alle fall 2 av de andre jentene måtte starte med ny grunnvaksinering. Så det kan sikkert variere. Det kan kanskje ha sammenheng med hvor nærme barnehjemmet fosterhjemmet ligger?! Det blir riktig nok bare spekulasjon fra min side. fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/140448-b%C3%B8r-barnet-vaksineres-omigjen/#findComment-881945 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ahg Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Takk for nyttig info! Det du skrev var veldig interessant. Jeg fikk litt mer forståelse for hvorfor vi ble anbefalt å ta alt på nytt. Vi opplevde det samme som Kinamamsen med at alt så veldig fint ut, men at blodprøvene og pirqueten viste at de sannsynligvis ikke var tatt likevel. Så vi ble anbefalt å starte hele vaksinasjonsprogrammet på nytt og vi gjorde det. Hmmm... jeg lurer på om det kan være at de som har vært i fosterhjem ikke har fått? I vår gruppe var det variasjoner. Noen hadde fått vaksiner og trengte bare påfylling. Disse hadde ikke vært i fosterhjem. Vår datter hadde vært i fosterhjem og vaksinasjonskortet virket ikke riktig. Men det kan jo være forskjeller fra helsestasjon til helsestasjon i Norge også. Yngstejenta vår var i fosterhjem, og hun har de karakteristiske BCG-arrene. Det har forøvrig også storesøster, som bodde på barnehjem. Det er sikkert ulike faktorer som spiller inn, så jeg tror nok man må vurdere hvert barn for seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/140448-b%C3%B8r-barnet-vaksineres-omigjen/#findComment-882350 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.