Gå til innhold

Sviende brystvorter!


tiliti

Anbefalte innlegg

Jeg har ammet ca en måned,og har kjent en varmefornemmelse i brystvortene når de lekker.

De siste dagene har denne varmefornemmelsen gått over til en sviende følelse som jeg ikke synes er så veldig behagelig.

Det har ikke blitt vondere når hun spiser.

Hvorfor har dette forandret seg sånn plutselig?Hva kan jeg ev gjøre med det?...kan det være fordi jeg ikke er særdeles flink til å vaske albuskjellene mine?(de får tørke om nettene iallefall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kengumamma

Hvordan ser vortene ut da? Hvis de ser ut som vanlig tror jeg bare det er utdrivingsrefleksen du kjenner. I begynnelsen når jeg hadde mye melk var denne ganske ubehagelig for meg også, men det er gått over. Da var det verst akkurat når jeg hørte at minsten begynte å svelge masse.

Hvis det er noe annet kan det være sopp? Hvis babyen har et hvitt belegg i munnen er det trøske som kan smitte deg. Da må du til lege å få medisin, men kan se om det hjelper med litt farris på puppene først.

Er det bare vanlig sårhet hjelper Lansinoh-salve sm du får reseptfritt (dyr men superdrøy).

Håper noe av dette hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære tiliti.

Hvorfor bruker du albueskjell? Er det fordi du har vært sår og har sprekker i brystknoppen, kan dette være inngangsport for bakterier. Går du mye med albueskjell slik at brystvorten bader i melk det meste av dagen kan dette gi oppvekst av sopp. Melk er et godt medium for dette. Om du ikke blir bedre innen noen dager så ta kontakt med helsestasjonen og diskuter det med dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære tiliti.

Hvorfor bruker du albueskjell? Er det fordi du har vært sår og har sprekker i brystknoppen, kan dette være inngangsport for bakterier. Går du mye med albueskjell slik at brystvorten bader i melk det meste av dagen kan dette gi oppvekst av sopp. Melk er et godt medium for dette. Om du ikke blir bedre innen noen dager så ta kontakt med helsestasjonen og diskuter det med dem

Jeg bruker albuskjell fordi jeg lekker så innmari og blir veldig sår om jeg bruker innleggene rett på brystvorten.

Har prøvd med ull med engangsinnlegg utenpå,men dette klødde og føltes generellt lite behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser vortene ut da? Hvis de ser ut som vanlig tror jeg bare det er utdrivingsrefleksen du kjenner. I begynnelsen når jeg hadde mye melk var denne ganske ubehagelig for meg også, men det er gått over. Da var det verst akkurat når jeg hørte at minsten begynte å svelge masse.

Hvis det er noe annet kan det være sopp? Hvis babyen har et hvitt belegg i munnen er det trøske som kan smitte deg. Da må du til lege å få medisin, men kan se om det hjelper med litt farris på puppene først.

Er det bare vanlig sårhet hjelper Lansinoh-salve sm du får reseptfritt (dyr men superdrøy).

Håper noe av dette hjelper.

ja,jeg bruker purelan-salve (det er vel more or less det samme) noen ganger daglig,den er genial:)

Det jeg har reagert på an. utdrivningsrefleksen var at den helt frem til nå bare har gjort seg bemerket med en varmefølelse..og så plutselig begynt å svi.

Det ser ikke ut som om hun har trøske..som jeg kan se iallefall..er ikke hvit på tungen eller i kinnene,bortsett fra helt bakerst på tungen,men det har hun alltid vært.

Tror jeg skal prøve farris på puppene iallefall..kan jo gjerne hende de har sopp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kengumamma

Jeg bruker albuskjell fordi jeg lekker så innmari og blir veldig sår om jeg bruker innleggene rett på brystvorten.

Har prøvd med ull med engangsinnlegg utenpå,men dette klødde og føltes generellt lite behagelig.

Har aldri lekt så mye selv, men mange har jo samme problemet. Har hørt om flok som bruker bleier/bind i bh\en. Tenkte jeg bare skulle si at en stram sportsbh hjelper mor det, hvis brystvorten presses inn i seg selv skal melka stoppe. Jeg kjøpte noen på LIndex i microfiber som er veldig fine (ikke med ammehempe altså, men det gjør ikke noe). Lykke til da,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker albuskjell fordi jeg lekker så innmari og blir veldig sår om jeg bruker innleggene rett på brystvorten.

Har prøvd med ull med engangsinnlegg utenpå,men dette klødde og føltes generellt lite behagelig.

Bare noen små tips. Jeg brukte albueskjell "hele tiden" i begynnelsen. Jeg hadde så mye melk og jeg lakk som bare det. (Satt med melkeglass under andre puppen når jeg ammet.)

Men så gikk jeg et par dager uten skjellene, og da lakk jeg mye mindre. Dro til byen med albueskjellene på og da jeg satte meg ned på kafe oppdaget jeg at genseren var klissvåt. Så jeg lakk mye mere når jeg brukte de.

Jeg gikk da over til å bare bruke ullinnlegg og engangs utenpå. Etterhver så lakk jeg ikke noe. Hvis du synes ullinleggene klør, har du prøvd å vaske dem med lanolin, da blir mine så gode og myke og klør ikke.

I en overgangsperiode brukte jeg også Avents sine melkeoppfangere 15 min innimellom. Da kommer litt melkeoverskudd ut.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...