Gå til innhold

Ønsker å bli gravid, men fullammer...

Anbefalte innlegg

popp1365380485

Jeg har en nydelig liten baby på 5 mnd som jeg fullammer. Jeg ønsker veldig gjerne å bli gravid igjen så fort som mulig, men jeg vil ikke slutte å fullamme... Ønsker å vente med annen kost til henne så lenge som mulig / så lenge hun ikke krever noe mer. Vil gjerne vente med annen mat til hun er 1 år gammel hvis hennes vekstkurve og trivsel opprettholdes. Jeg vet at kriteriene for at amming skal fungere som prevensjon er at: 1. Barnet er under 6 mnd gammelt.

2. Det fullammes (ikke får annen mat, og / eller sover over ett nattmåltid slik at det ikke ammes på 6-8 timer.) 3. Ikke har fått tilbake mensen...

Da lurer jeg på en del ting: *Hvorfor fungerer ikke amming som prevensjon når barnet er over 6 mnd? Er det fordi man da regner med / tar det som en selvfølge at barnet får annen mat istedet for et ammemåltid? Og at det dermed blir lengre intervaller mellom ammingene, eller er det en annen årsak?

*Holder det at barnet sover over ett nattmåltid enkelte netter for at eggløsningen skal komme igang? Eller må babyen sove over nattmåltidet regelmessig over lengre tid? Isåfall hvor mange netter må barnet sove over ammingen på rad?

*Og er det noen som vet når det er mest vanlig å få tilbake mensen etter en fødsel når man fullammer? Det må da finnes ett gjennomsnitt eller ett "normalt intervall" på det å få tilbake mensen etter en fødsel?

Er det noen med kunnskap eller erfaring som kan være så vennlige å utdype disse litt diffuse "amming som prevensjons reglene" litt? Da blir vi veldig glade for lillejenta har lyst til å bli storesøster snart!

Fortsetter under...

Gjest halogen

"så snart som mulig" - skrev du. :-)

Da vil jeg jo anbefale bare å prøve! Blir du gravid raskt så er jo det flott, tar det lengre tid så skyldes det sannsynligvis ammingen - men da blir det jo så snart som mulig likevel, ikke sant? :-)

Amming er ikke sikkert som prevensjon i noe tilfelle. Det er mange som har erfart det. Skulle det ta tid uten at du blir gravid kan du jo vurdere å trappe ned på ammingen, for å se om det øker sjansene.

Jeg har forresten 14 mnd mellom mine 2. :-) Anbefales!

Gjest hos oss

For det første er det veldig individuelt hvor fort man får tilbake eggløsning / mens, jeg fullammet i seks mnd, og ammet ganske lite etter et år, men jeg fikk ikke tilbake mensen før jeg hadde sluttet helt med ammingen (14 mnd).

Det er en grunn til at kroppen for de fleste sier "nei" til å bli gravid så lenge du ammer (mye og om natten).

Du vil gjerne bli gravid nå, men også gjerne fullamme til barnet er et år. Uansett hva som er lurt / ikke lurt for barnet mht fullamming til ettårsalderen, er det lurt for deg (og fosteret) å være seks - syv måneder på vei og fortsatt fullamme?

Og helt på tampen, tror du virkelig en baby på et halvt år gleder seg til å bli storesøster? ;-)

popp1365380485

For det første er det veldig individuelt hvor fort man får tilbake eggløsning / mens, jeg fullammet i seks mnd, og ammet ganske lite etter et år, men jeg fikk ikke tilbake mensen før jeg hadde sluttet helt med ammingen (14 mnd).

Det er en grunn til at kroppen for de fleste sier "nei" til å bli gravid så lenge du ammer (mye og om natten).

Du vil gjerne bli gravid nå, men også gjerne fullamme til barnet er et år. Uansett hva som er lurt / ikke lurt for barnet mht fullamming til ettårsalderen, er det lurt for deg (og fosteret) å være seks - syv måneder på vei og fortsatt fullamme?

Og helt på tampen, tror du virkelig en baby på et halvt år gleder seg til å bli storesøster? ;-)

Takk for svar... Jeg er ung,frisk og sprek og føler at kroppen min vil takle en ny graviditet nå rett etter den forrige helt utmerket... Har aldri hatt det så koselig og lite stressende tilværelse som nå som jeg er hjemme med babyen, og føler at jeg har nok overskudd til en til.. Selvfølgelig tror jeg ikke at min 5 mnd gamle baby gleder seg til å bli storesøster nå, men jeg er sikker på at hun vil være glad for det senere når hun blir større. Artig å ha jevngamle søsken oppigjennom hele oppveksten vet du...

Det krever bare én gange 7t mellom to amminger for å gjøre deg usikker for resten av perioden.

Men det er allikevel individuelt;

Jeg avsluttet fullammingen ved 5,5 mnd alder, men mens og eggløsning kom ikke tilbake før vesla var nesten 1 år.

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære popp

Jeg ser at du har to motstridende ønsker.Å bli gravid og å fullamme i 1 år. Det er vanskelig å kombinere. Som du har helt rett i har du listet opp de tre grunnene for amming som prevensjon. Ernæringsmessig anbefales det å gi barnet tilleggskost fra 6 mnd, pga behovet for mineraltilskudd bla jern.Desuten er det en fordel å tilvende barnet til annen type mat mens man ammeer. Det viser seg at barnet tåler denne tilvenningen bedre da.Grunnen til at eggløsningen finner sted igjen er at prolaktinnivået synker når det går lengre tid mellom måltidene, spesiellt om natten.Prolaktin nivået har innvirkning på de hormonene som styrer eggløsning.Det er ikke mulig å si noe eksakt om hvor lang tid fra du trapper ned amming til eggløsning finner sted. Det er nok store individuelle forskjeller.Det er jo også svært individuellt hvor fort hver enkelt blir gravid i det hele tatt. Selv om du blir gravid igjen kan du fortsette å amme dersom du ikke har fare for premature rier eller abort. Noen tandemammer barna sine også. Det går bra dersom det minste barnet får førsteprioritet.

Lykke til med det vanskelige valget.

Ragnhild.

Annonse

Gjest Naturbarn

"så snart som mulig" - skrev du. :-)

Da vil jeg jo anbefale bare å prøve! Blir du gravid raskt så er jo det flott, tar det lengre tid så skyldes det sannsynligvis ammingen - men da blir det jo så snart som mulig likevel, ikke sant? :-)

Amming er ikke sikkert som prevensjon i noe tilfelle. Det er mange som har erfart det. Skulle det ta tid uten at du blir gravid kan du jo vurdere å trappe ned på ammingen, for å se om det øker sjansene.

Jeg har forresten 14 mnd mellom mine 2. :-) Anbefales!

14mnd mellom dine 2:-)

Jeg bare lurer på når du fikk mensen etter nr 1? Dattera mi er 1 år nå og jeg ammer fortsatt mye, men slutta med nattamming fra hun var 3mnd.

Eggløsninga kommer jo først...

Mannen min tror nemlig at jeg ikke kan bli gravid ennå, men jeg tror motsatt,så vi har ikke testa det uten prevensjon ennå.

Jeg vil gjerne ha et barn til om ikke alt for lenge,da jeg tror det er kjekt å vokse opp sammen med jevngamle søsken...)

Gjest halogen

14mnd mellom dine 2:-)

Jeg bare lurer på når du fikk mensen etter nr 1? Dattera mi er 1 år nå og jeg ammer fortsatt mye, men slutta med nattamming fra hun var 3mnd.

Eggløsninga kommer jo først...

Mannen min tror nemlig at jeg ikke kan bli gravid ennå, men jeg tror motsatt,så vi har ikke testa det uten prevensjon ennå.

Jeg vil gjerne ha et barn til om ikke alt for lenge,da jeg tror det er kjekt å vokse opp sammen med jevngamle søsken...)

Hei! Har ikke vært på nettet på noen dager, så har ikke sett innlegget ditt før nå. :-)

Ja, jeg har 14 mnd mellom mine to. :-) Fikk vel mensen ca 8 uker etter fødselen. Skikkelig urettferdig! :-) Fullammet riktignok ikke, da, og babyen sov 12 timer i strekk hver natt.

Legen min sa forresten at man ikke alltid hadde eggløsning før første mens etter fødsel. At det var mer en "utrensking" og klargjøring av livmora.

Kort sagt er det jo et sjansespill da, om man kan bli gravid før man har fått tilbake mensen. Noen kan, og noen kan ikke. :-)

Lykke til forresten! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...