Gå til innhold

Ingen vits i å kontakte legevakta, eller...

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurte på om noen har opplevd det samme som meg. Vennene mine tok meg med på legevakta sist uke pga at jeg har isolert meg og stengt meg inne på hybelen i mange måneder nå.(Helt siden oktober sånn ca.) Jeg har ikke spist noe særlig og har falt av studiene fordi jeg har vært redd for å møte opp på forelesningene. Jeg har hatt problemer med nattesøvnen. Noen ganger er det nesten som jeg er stengt inne i meg selv, nesten som jeg er i transe. I dag da jeg skulle hente posten var det som jeg hadde "krympet" og satt inne i hodet mitt og så ut av øynene, mens resten av kroppen min bare var et skall som beveget seg helt automatisk.. Jeg har vanskelig for å komme opp av sengen og få gjort noe, helt vanlige gjøremål er blitt skikkelig "tungt" og jeg blir sliten av ingenting. Nå kan det være fordi jeg har spist så lite, men det hjelper ikke å spise eller. Jeg har helt mistet interressen for alt jeg har gjort tidligere, gå ut med venner, trene, hekle, se på tv osv. føler ikke noe intiativ lenger.

Sist uke da jeg var hos legevakta, forklarte jeg legen dette og han skulle sende et brev til krisepsykiatriteamet eller hva det nå het, og det skulle bli sendt dagen etter med morgenposten. Så skulle de ringe meg i løpet av uka. Og jeg ble så lettet, og litt engstelig. Kanskje jeg overdrev? Joda,nå er det gått snart to uker og jeg har ikke hørt noe som helst. Venninna mi ringte kriseteamet for å høre om de hadde mottat noe brev, men det hadde de ikke. Så ringte vi et annet sted vi ble anbefalt og de hadde heller ikke mottat noe brev. Så nå må jeg ringe legevakta i kveld og høre hva som har skjedd. Jeg begynner å bli redd for at legen ikke tok meg særlig seriøst, det virket jo som han gjorde det. Jeg vil virkelig ha hjelp, selv om jeg ikke har klart å "be om det selv". Er det noen som har hatt disse symptomene jeg har selv? Er det noen som har opplevd dette med legevakta før?

Fortsetter under...

Gjest best til akutt hjelp

Legevakten fungerer ofte dårlig mht oppfølg av pasienter, de preges veldig av at de er et øyeblikkelig hjelp- tilbud, som yter best hjelp til akutte fysiske skader (benbrudd osv)

Du bør absolutt purre på det som legen skulle videresende, men uavhengig av det bør du ta kontakt med fastlegen din (eller skaffe deg en ny hvis du ikke er fornøyd med den du har), for min erfaring er at man trenger en fastlege som koordinerer samarbeidet mellom ulike leger og institusjoner, dette er det hun eller ham som kan forvalte best.

Når du ringer legevakte, kan du jo be legen som skal videresende papirene om å sende en kopi til fastlegen din, slik at hun / han informeres om det som skjer og kan følge opp. Selv om du evt virderer en ny fastlege, bør du be om at papirene sendes til den du har nå, så kan dette sendes over til den nye fastlegen sammen med resten av journalen din.

firebird1365380441

Jeg synes du bør ringe den legen du snakket med den gangen og spørre om h*n har sendt det brevet det var snakk om.

Sånn som du har det ville jeg tro at du bør få hjelp kjappest mulig.Du har definitivt ikke godt av å mure deg inne på den måten, det har vel ingen.

Selv har jeg vært deprimert i flere mnd og har blandt annet hatt ekstremt lite tiltakslyst, dårlig matlyst, null energi osv.

Jeg har fått begynne med ECT behandling(elektrosjokk terapi)og har merket effekt selv om jeg kun har hatt en behandling hittil.Jeg skal ha flere behandlinger og forhåpentligvis blir jeg i stand til å ta vare på meg selv igjen når jeg er ferdig behandlet.

Jeg vet ikke om ECT kan være aktuelt i ditt tilfelle.Det må du ta opp med en eventuell behandler.

Jeg håper du kommer til lege så snart som mulig.

Lykke til! :)

Vennlig hilsen

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er ikke en sak for legevakta. Det er ikke noe som har oppstått brått om ettermiddagen etter at fastlegen din har stengt og /eller ikke kan vente til fastlegen åpner neste dag.

Dette er en typisk sak som du skal gå til fastlegen din med.

Jeg synes du skal gå til fastlegen din å få hjelp derifra. De kan nok hjelpe deg mye bedre enn på legevakten tror jeg. Fastlegen kan henvise deg videre til psykolog hjelp feks. Hvis du ikke klarer å gå alene så kan du vel kanskje spørre venninnen din som var så snill med deg om hun orker å følge deg dit. Det må være fælt å være så nedenfor som du er, og du trenger hjelp.

Jeg synes du skal gå til fastlegen din å få hjelp derifra. De kan nok hjelpe deg mye bedre enn på legevakten tror jeg. Fastlegen kan henvise deg videre til psykolog hjelp feks. Hvis du ikke klarer å gå alene så kan du vel kanskje spørre venninnen din som var så snill med deg om hun orker å følge deg dit. Det må være fælt å være så nedenfor som du er, og du trenger hjelp.

Tusen takk for fine svar.

Jeg bestilte time til fastlegen min og fikk time allerede denne uka. Håper bare jeg kan få hjelp nå.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...