Gå til innhold

slutte å amme?


Gjest fortvilet

Anbefalte innlegg

Gjest fortvilet

Hei.

Jeg har en liten jente på 2 md som jeg ammer. Problemet er at hun ikke legger på seg "etter oppskriften" (hun er nå ca 4,5 kilo). Hun har lagt på seg jevnt og trutt, men bare ca 100 gram i snitt pr. uke. Dette sier helsesøster er for lite, jeg må komme å veie henne stadig vekk, og jeg får hele tiden hint om at jeg burde begynne med tillegg. Jeg vegrer meg, for barnet mitt virker frisk og opplagt, hun spiser, sover og har gode tisse- og bærsjebleier regelmessig. Dessuten er hun en del våken for tiden, og hun smiler, "prater" og virker veldig harmonisk. Jeg har mistet helt selvtilliten av dette, og da jeg sa på helsestasjonen at jeg savnet tips, råd og oppmuntring vedrørende amming etc., fikk jeg til svar at hvis jeg ville ha det så måtte jeg heller ringe til ammehjelpen.

Nå lurer jeg på om jeg skal slutte med hele ammingen, for jeg har tydeligvis ikke nok mat til henne siden hun ikke legger mer på seg. Til orientering kan jeg si at hun får mat ca. hver fjerde time. Av og til sover hun hele natten, og da vekker jeg henne ikke. Kanskje jeg burde gjøre det? Jeg ønsker av hele mitt hjerte å høre at jeg kan fortsette å amme henne, men kanskje jeg må innse at jeg ikke får det til siden hun ikke legger på seg skikkelig. Det er skikkelig trist, for jeg koser meg virkelig med ammesituasjonen, og jeg føler jo at barnet mitt har det bra og er fornøyd. Hun ser sunn og frisk ut. Gi meg noen råd, vær så snill. Jeg vil jo bare det beste for barnet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm,din helsesøster hørtes rimelig uopplyst ut.

Jeg fikk iallefall høre at alt fra 100 til 200 gram var normalt,og at man bør ta med i betraktningen at disse "gjennomsnitts-skjemaene" er laget på opplysninger basert på både barn som får morsmelks tillegg OG barn som kun har blitt ammet.

Dette,i tillegg til at det alltid vil finnes individuelle forskjeller synes jeg er ganske viktig å huske for helsearbeidere!

Det viktigste er at hun har det bra! Om du føler at hun trives og er fornøyd skal du fortsette å amme henne,friske barn skal normalt sett klare seg helt fint

uten noen form for tillegg..iallefall de 4 (ev 6 første månedene).

Det er DU som er mamman hennes,det er DU som vet hva som er best for DITT barn,det er DU som bestemmer.

Forsåvidt sies det jo at man legger mindre på seg på erstatning enn på morsmelk,så da vil det jo ikke ha noe for seg å begynne med erstatning "bare for å blidgjøre vekta".

Lykke til iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke noe genialt råd for å øke vektoppgangen, men vil bare minne om at du ikke trenger å velge enten-eller: Det er mange som både ammer pluss at de gir tillegg feks en gang i døgnet. Så du trenger uansett ikke kutte ut ammingen - hun vil jo fremdeles ha best nytte av alle de gode stoffene i melka di!

Lykke til, vet hvordan det sliter på selvtilliten å ha problemer med amming!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på helsesøster! Klumpen min hadde lagt på seg bare 70 gram pr uke fra 3 til 4 mnd. Jeg fikk ikke høre noe fornuftig fra helsesøster, bare gi tillegg/gi grøt. Det hadde jeg ikke lyst til, vil fullamme til han er 6 måneder (det har jeg selvsagt fortalt helsesøster fem ganger).

Jeg begynte å tilby han brystet oftere, og ved siste veiing hadde han gått opp 300 g på 12 dager. Men tror du ikke helsesøster begynte med grøten igjen :-) Jaja, det er fint at mødre kan søke sin egen informasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm,din helsesøster hørtes rimelig uopplyst ut.

Jeg fikk iallefall høre at alt fra 100 til 200 gram var normalt,og at man bør ta med i betraktningen at disse "gjennomsnitts-skjemaene" er laget på opplysninger basert på både barn som får morsmelks tillegg OG barn som kun har blitt ammet.

Dette,i tillegg til at det alltid vil finnes individuelle forskjeller synes jeg er ganske viktig å huske for helsearbeidere!

Det viktigste er at hun har det bra! Om du føler at hun trives og er fornøyd skal du fortsette å amme henne,friske barn skal normalt sett klare seg helt fint

uten noen form for tillegg..iallefall de 4 (ev 6 første månedene).

Det er DU som er mamman hennes,det er DU som vet hva som er best for DITT barn,det er DU som bestemmer.

Forsåvidt sies det jo at man legger mindre på seg på erstatning enn på morsmelk,så da vil det jo ikke ha noe for seg å begynne med erstatning "bare for å blidgjøre vekta".

Lykke til iallefall :)

Hei.

Du skriver at jenta di virker god og fornøyd, og det er vel det beste beviset på at hun får nok :-))

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på dette med amming, men jeg synes kanskje det hørtes ut som om hun spiste litt sjeldent?

På den alderen fikk gutten pupp hver 2.-3. time, pluss nesten like ofte om natta. Han la da på seg 250-300 g i uka. Det fortsatte han med til han var ca.4 måneder. Men han var stor og tjukk.

Jeg synes du kan prøve å tilby puppen oftere om dagen. Går det ikke så er det jo ikke verdens undergang om ungen får litt erstatning innimellom. De fleste ungene godtar å få begge delene. (Noen unger vil ikke ha morsmelk etterpå, men det kan også skyldes at de får erstating på flaske med for store hull slik at melken kommer for lett i forhold til puppen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger jo ikke slutte å amme henne helt uansett om du velger å begynne med erstatning. Det vil du nok bare angre på ettersom du skriver at dere stortrives med ammestundene. Du kan jo heller vekke henne en gang om natten eller pumpe deg, man produserer jo som sagt mer jo mer man ammer/pumper. Det du pumper på natten kan du fryse så du har litt ekstra til en regntung dag, eller gi henne litt ekstra før hun legger seg på kvelden.

Ikke slutt å amme henne dersom dere koser dere med det, jeg snakker desverre av erfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid at melken er fet nok slik at vektøkningen er "korrekt":-)

Så lenge jenta di er i fin form så hold på ammingen. Du kan jo alltids kombinere amming + tillegg.

En venninne av meg ammet til gutten hennes var drøye 10 mnd, men det var kun for kos. Melken hennes var veldig tynn så han ble rett og slett ikke mett. Men han var ikke spess. fornøyd heller han da:-) Alltid sulten helt til erstatningen kom.

Forsøk å gi henne bryst litt oftere + / lengere så kanskje det løser seg.

Lykke til.

Og du, ikke gi slipp på ammingen, det er veldig kos. Jenta mi er 14 mnd og ammer fortsatt om morgen + en liten skvett på kvelden. Kos det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære fortvilet.

Synd at du opplever å få så liten støtte at du lurer på å slutte. Gennerelt er 100 gram i nedre del av hva man forventer. Du spør samtidig etter råd og det virker som du er veldig motivert til å gjøre noe for kanskje å øke melkemengden litt. I allefall så har du ganske mye melk så det er ingen grunn til å slutte. Hva med å prøve å intensivere ammingen en uke. Du kan da amme oftere på dagen. Er ikke dette nok så vekk henne en gang ekstra om natten. Jeg er sikker på at du da kommer til å øke melkemengden da du allerede har ganske god produksjon.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fortvilet

Hei igjen.

Tusen hjertelig takk for masse gode tilbakemeldinger og mange gode råd. Dette trengte jeg virkelig. Jeg er igjen full av pågangsmot, og jeg vil straks prøve dette med hyppigere måltider både for at hun skal få mer mat i seg og for å prøve å øke melkemengden. I natt setter jeg vekkerklokken på for sikkerhets skyld. Jeg vil så gjerne få dette til.

Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...