Gå til innhold

Kan det være aktuelt med tilleggsstabilisator til litium?

Anbefalte innlegg

Gjest fortsattusikker

Jeg er en kvinne på 43 år med bipolar lidelse. Har hatt sykdommen siden jeg var ca 17 - og gått på litium i snart 15 år. I årene før jeg fikk litium ble jeg svært syk gjentatte ganger, maniene endte i voldsomme psykoser med etterfølgende depresjoner og langvarige innleggelser.

Etter at jeg begynte å bruke litium (samt trilafon) gikk det bedre i mange år. Men for ca. 6 år siden begynte jeg igjen å få gjentatte sykdomsperioder. De er ikke så dramatiske som i mine yngre dager, men det tar stadig lengre tid å bli frisk igjen.

Nå har jeg gått sykemeldt siden februar i fjor. Det startet med hypomani og mye angst, etterhvert ble jeg noe deprimert, og fortsatt føler jeg meg ustabil og ute av stand til å begynne å jobbe. Senest denne uken kjente jeg igjen tegn på hypomani og økende angst!

Jeg tar for litium (serumkons ca 0.8), zyprexa 10 mg, cipralex 20 mg samt rivotril 2 mg. Jeg går også til samtale 2 ganger pr uke med psykiater.

Spurte denne uken psykiateren min om det kunne være en ide å forsøke med nye medisiner, evt. en form for tilleggsstabilisator. Hun svarte at hun ikke mente det var aktuelt, fordi jeg allerede gikk på så mye medisin.

Problemet er bare at fortsetter dette slik, så kommer jeg neppe tilbake til min 50 % stilling, og ender da opp som 100 uføretrygdet. Tidligere tok det kanskje 7-8 måneder å bli frisk etter en sykdomsperiode - nå har det gått over ett år og jeg er langt fra frisk nok til å kunne begynne å jobbe eller å forholde meg til noe som innebærer noen form for stress. Hva er da fornuftig å gjøre?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg ville utvilsomt ha vurdert Lamictal som tilleggsmedisin.

For meg er ikke poenget at du bruker mye medisiner fra før, men at du ikke fungerer bra nok på nåværende medisin. Kanksje kan du ta bort en del annen medisin etterhvert når Lamictal begynner å virke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...