Gå til innhold

Bleie eller ikke bleie???


Gjest Eva B

Anbefalte innlegg

Vi bruker nattbleie på sønnen vår som er sengevæter han er 6 år, men jeg blir stadig fra rådet dette av familie, venner og leger om at det ikke er bra for selvfølelsen hans. Tror ikke noe på dette, han tisser jo på seg uansett om han har bleie eller ikke og har selv ikke noe imot å bruke den. Hva gjør dere andre som har barn som er sengevætere, bruker dere bleie på ungene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siri Harket, uroterapeut

Til Eva B

Det er vanskelig å komme med noe fasitsvar på den situasjonen du beskriver på din sønn.Det er viktig at barnet får høre at dette er noe han ikke kan noe for.Reduser gjerne drikke rett før leggetid.Når det gjelder bruk av bleie må han selv ønske å bli tørr, og prøve uten.Foreløpig virker det som om han ikke er så opptatt av det.Dersom dere ønsker å forsøke annet enn bleier

finnes ulike alarmer til bruk i sengen som kan være et alternativ. Det finnes også et medikament,Minirin,som taes om kvelden før barnet legger seg, og som reduserer urinproduksjonen om natten.Ellers så er det faktisk en del barn som plutselig bestemmer seg for å slutte med bleie, og så går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selv en sønn som var sengevæter, jeg fikk resepter på nesespray Minirin, dette hjalp kun i en periode, så fikk jeg resept på tabl.som også kun hjalp i en periode.

Jeg tok kontakt med en homeopat og fikk der noen dråper som han skulle dryppe på tungen, 3-6 dråper, dette skulle gjentas etter 6 uker hvis ikke det virket. 2 døgn etter første dråpe inntaket var det slutt på sengevætingen og har vært tørr i 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selv en sønn som var sengevæter, jeg fikk resepter på nesespray Minirin, dette hjalp kun i en periode, så fikk jeg resept på tabl.som også kun hjalp i en periode.

Jeg tok kontakt med en homeopat og fikk der noen dråper som han skulle dryppe på tungen, 3-6 dråper, dette skulle gjentas etter 6 uker hvis ikke det virket. 2 døgn etter første dråpe inntaket var det slutt på sengevætingen og har vært tørr i 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tobarnsmamma

Jeg hadde selv en sønn som var sengevæter, jeg fikk resepter på nesespray Minirin, dette hjalp kun i en periode, så fikk jeg resept på tabl.som også kun hjalp i en periode.

Jeg tok kontakt med en homeopat og fikk der noen dråper som han skulle dryppe på tungen, 3-6 dråper, dette skulle gjentas etter 6 uker hvis ikke det virket. 2 døgn etter første dråpe inntaket var det slutt på sengevætingen og har vært tørr i 4 år.

Hei der Eva B!

Sønnen vår er 6 1/2 år. Han har også prøvd minirin tabletter og nesespray.

No har vi hold på med alarm-matte i ca. 5 uker, og det hjelper.

Han var innstilt på å prøve, og eg tenkte OK, men eg sjølv hadde lita tru på det! det må eg ærlig innrømme.

Vel... han har no vore meir tørr enn vår, og vi held på med "avsluttningsfasa".

Helsestasjonen må ha igjen alarmen.

Vi held han fram før vi legger oss, men så er han også tørr om morgenen. Berre å sjå gleda hans når han har ei tørr natt er glede nok for meg!

Det er vel verdt å prøve, men poden må også vere inspirert.

Trenden her i huset har vore å forklart han at det ikkje er hans feil, andre er også plaga (uten å nevne namn) og eg kjeftar sjølvsagt aldri om han har vore våt. Skiftar laken og tar det med et smil....

Vi har, inntil han var ca. 6 år bruk bleiar som vi kjøpte på apoteket, for å få store nok, som tok unna... Han har i seinare tid vist interesse for ikkje å bruke bleie, og vi har tatt hensyn til det...

NO kryssar vi fingrane for at dette vil halde. Eg veit det er for tidleg å seie at han er tørr, men vi håpar...

Ellers så finnes det "skrapekalendera" eller kva eg skal kalle det på helsestasjonen. For kvar tørr natt får han skrape fram eit bilde (som på flaxlodd) og eit bilde kjemfram. For vår sønn har dette vore ein liten inspirasjon!

Tenker også på skulesituasjon, kanskje dei skal ligge vekk osv. Det er ikkje lett å takle alle tider!

Ønsker dere til lykke, dokke er ikkje aleine! Veit korleis det føles!

PS! Dersom vår sønn får besøk, tar vi berre vekk alarm-matta, slik at han slipper å få spørsmål fra kammeratar etc...

Ps! Fekk også tips tidlegare her

på foreldreforum om at det hjelper å ha det varmt på soverommet til poden.

Om det hjelper veit ikkje eg, men det kan vere verdt ei forsøk!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...