Gå til innhold

fødsels og adopsjonspenger

Anbefalte innlegg

Gjest esicre

Vi skal adoptere.Jeg er ferdig utdannet sykepleier nå i mai og lurer på følgende.

Jeg begynner å jobbe i juli. Hvis det da skjer at vi får barn i f.eks november, kan jeg da jobbe to mnd etter at vi har kommet hjem igjen fra hentereisen også ta ut permisjon etterpå? at papsen tar permisjon de to første mnd til jeg får opptjent rett til adopsjonspenger? Eller har jeg ikke rett på annet enn engangsstøtten?

takk for svar. hilsen esicre

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/140835-f%C3%B8dsels-og-adopsjonspenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sommerstorm

Det hørtes tvilsomt ut at det går. For reglene ved adopsjonspenger er de samme som ved fødselspenger. Vi kjenner et par der mamma studerte i fjor og adopsjonen plutselig skjedde flere mnd. før enn det som de hadde forventet. Det endte med at de valgte at pappa skulle være hjemme fordi det var han som hadde opptjent penger for å få adopsjonspenger.

Men dette blir selvsagt bare "synsing" - det beste er å ringe trygdekontoret. De kan gi beste svaret.

durante2004?

Studenter tjener også opp rett til fødsels-og adopsjonspenger. Dersom man studerer og får barn blir lånet omgjort til stipend for tilsvarende periode som det normalt ville blitt utbetalt fødsels og adopsjonspenger.

Dersom man i løpet av opptjeningsperioden på 6 mnd. har hatt ulik lønn slik som tilfellet blir for deg da du går over fra å være student til å bli arbeidstaker er det lønnen og stillingstørrelsen de siste månedene (4?)før permisjon som danner grunnlaget for størrelsen på utbetaling av permisjonspenger altså din lønn som ferdig utdannet sykepleier. Jeg tror dette gjelder uansett hvilken arbeidsgiver du får, men trygdekontoret gir ut en brosjyre om fødsels og adopsjonspenger som kan være grei og skaffe seg.

trk1365380645

Ville bare tipse om muligheten for å ta f.eks helgejobb hvis du har mulighet til det. Da vil du nemlig ha jobbet tilstrekkelig lenge, slik at du har rett på adopsjonspenger. Når de beregner hvor mye penger du skal ha, tror jeg de kan gå ut fra de månedene du tjente mest i. Men snakk også med trygdekontoret, de vet det meste!

Lykke til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...