Gå til innhold

SSRI-bruk blant helsepersonell - NHD

Anbefalte innlegg

Gjest Tristelin@

Er det sant at det er en utstrakt bruk av SSRI blant leger og annet helsepersonell for å 'holde ut' en stresset hverdag?

Påstanden er fremsatt av en respektert og mye brukt psykiater i en av våre byer. Så HAN kjente jo tydeligvis noen leger som brukte SSRI slik, men er det VANLIG i landet som helhet?

Hvis legene tar SÅ lett på pillebruk, så er det jo ikke rart om de fnyser av oss pasienter som velger å være mer forsiktig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/140889-ssri-bruk-blant-helsepersonell-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tristelin@

Arbeidshverdag skulle det være! Han påsto de brukte det 'i perioder' da de hadde mye å gjøre, og at dette var helt ufarlig og uproblematisk.

Påstanden kom i forbindelse med at en pasient ikke hadde lyst til å begynne på slike piller, så det ble jo faktisk brukt som et ledd i en overtalelsesprossess. Legenes bruk skulle vel være tugnen på vektskåla for å få denne pasienten til å 'gi etter'. Desto mer alvorlig spør du meg.

Bugge1365380662

Arbeidshverdag skulle det være! Han påsto de brukte det 'i perioder' da de hadde mye å gjøre, og at dette var helt ufarlig og uproblematisk.

Påstanden kom i forbindelse med at en pasient ikke hadde lyst til å begynne på slike piller, så det ble jo faktisk brukt som et ledd i en overtalelsesprossess. Legenes bruk skulle vel være tugnen på vektskåla for å få denne pasienten til å 'gi etter'. Desto mer alvorlig spør du meg.

Legene og terapeutene våre er jo bare mennesker som oss, og jeg synes ikke det er noe betenkelig at de også kan trenge eller velge å benytte seg av forskjellige medisiner.

Gjest Tristelin@

Legene og terapeutene våre er jo bare mennesker som oss, og jeg synes ikke det er noe betenkelig at de også kan trenge eller velge å benytte seg av forskjellige medisiner.

Sant nok det! Men jeg tenkte på det aspektet at disse legene selv mener at det er bedre å ta ei pille når de ikke mestrer arbeidsdagen, enn å gjøre de forandringene som skal til for å mestre det.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har ingen kunnskap om dette basert på vitenskap.

Dette er det jeg vet på annet grunlag:

Helsepersonell har sannsynligvis like stor forekomst av lidelser hvor SSRI er fordelaktig behandling, som det andre i befolkningen har.

Jeg kjenner ingen eller er blitt fortalt om noen som bruker SSRI slik du spør om.

Jeg hadde besøk av en psykiatriprofessor fra Stanford, California. Han fortalte om utstrakt slikt bruk blant helsepersonell i USA. Hensiktien var å øke sine yrkesmessige, sosiale og familiære prestasjoner/fungering.

Annonse

Helsepersonell har sannsynligvis like stor forekomst av lidelser hvor SSRI er fordelaktig behandling, som det andre i befolkningen har.

Jeg kjenner ingen eller er blitt fortalt om noen som bruker SSRI slik du spør om.

Jeg hadde besøk av en psykiatriprofessor fra Stanford, California. Han fortalte om utstrakt slikt bruk blant helsepersonell i USA. Hensiktien var å øke sine yrkesmessige, sosiale og familiære prestasjoner/fungering.

Har du noen synspunkter på SSRI burk som "prestasjonsfremmende" medisin?

Gjest Tristelin@

Ja, da ligger de litt foran her hos oss, litt nærmere USA-standarden tydeligvis!

Det var den beskrivelsen i det siste kapittelet ditt som han refererte til. Øke ytelsesevnen mm. Jeg hadde bestemt inntrykk av at han ikke mente bruk ved sykdom som depresjon og angst, men som prestasjonshevende middel. Hverdagsdop kalte fyren det. Til motsetning fra partydop da tenker jeg. hehe...

Ja, vi nærmer oss tydeligvis amerikanske tilstander her også, som på andre områder.Snart er det vel hver nordmann sin terapeut også. Problemer eller ikke problemer.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Har du noen synspunkter på SSRI burk som "prestasjonsfremmende" medisin?

Så lenge folk er friske og kan fatte beslutning på et rasjonelt grunnlag, lar jeg dette være opp til den enkeltes valg.

Personlig ville jeg ikke brukt det eller gitt det til noen av "mine" på denne indikasjonen, (men jeg har heller aldri vært i solstudio el l.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...