Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Egentlig kunne jeg vel svart på innlegget nedenfor, men jeg følte behov for å "klage" over ventetiden i Korea.

Vi er godkjent i BUFA i juli og har fått beskjed om at det blir ingen tildeling før i 2005. Det betyr over 18 måneder venting selv om det fortsatt står 12-15 måneder på sidene til VB. Nå har de nesten ikke svart på noen spørsmål siden begynnelsen av mars. Det er synd fordi det er et av de få informasjonsstedene en har uten å måtte ringe å mase. Jeg synes jeg ikke kan ringe bare for å "slå av en prat" selv om det er vel det jeg burde. Jeg ønsker ikke å være en annonym søker i en bunke som tålmodig venter på tur. Jeg vil gjerne at de skal gi meg litt støtte i en vanskelig ventefase!

Men det blir vel til at jeg fortsatt har forståelse for at de gjør så godt de kan, og fortsetter å vente i ensomhet:-)

Jaja, bare et lite hjertesukk fra frustrert søker på Korea. Gode ønsker til alle andre som er i samme situasjon (selv om det føles som om dette bare gjelder meg).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/141044-om-%C3%A5-vente-lenge-p%C3%A5-korea/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg skjønner svært godt frustrasjonen din, selv om jeg står mye lenger bak i køen. Men det er nå 13 måneder siden vi kontaktet barnevernet, og fortsatt har vi ingen godkjenning. Først var det utrolig treghet i kommunen, og deretter kom vi opp i rotet rundt BUFA - SBF. Og i mellomtiden går ventetiden på Korea bare opp og opp.

For tiden virker vårt etterlengtede barn nr. 2 svært, svært langt unna. :-(

Godt å høre at vi ikke er alene i den situasjonen. Vi ble godkjent 4 august, og har og fått vite at vi ikke kan vente tildeling før nyåret 2005. Trodde vi var de eneste i hele verden som fikk dette brevet.....

Snakket med VB her om dagen, og de sa at det og KAN skje at vi får tildeling i høst, fordi vi ligger helt på grensen/rett utenfor årets kvote... Så da blir det enda større spenn på ventetida. Ville heller fått vite at det HELT sikkert blir februar neste år, enn å få vite mellom oktober og februar!!!

Enig med deg at VB ikke er så gode på info..

Skjønner veldig godt frustrasjonen deres - og alle andre Korea-søkere - over at situasjonen i Korea ikke er så forutsigbar som den var før.

Samtidig er det vel ikke så lett for VB å informere om ting de ikke har forutsetning for å vite noe om.

VB vet sånn cirka hvor stor kvoten for Korea-barn er for 2004. Ut fra denne og antall søkere kan de si sånn cirka når det enkelte søkerpar kan forvente tildeling. Dette kan likvel ikke bli noen annet enn cirka - bl.a. kan søkere foran i køen komme til å trekke sin søknad av én eller annen grunn. Dette gjør at søkeren man ikke forventet tildeling til vil få tildeling likevel. Dette kan ikke VB vite noe om.

Når dette er sagt så bør likevel VB så godt som råd er holde seg oppdatert på kvoter og saksbehandlingtid i Korea - og gjøre denne informasjonen tilgjengelig for sine Korea-søkere.

Da vi startet vår første adopsjonsprosess fra Kina i beg. av 2000 var ventetiden fra søknaden ble sendt Kina til forventet tildeling 8-9 mnd. Mens vi ventet på BV i kommunen økte ventetiden i Kina gradvis - og innen det var vår tur å få tildeling var ventetiden oppe i 14-15 mnd.

Fra vi fikk SUAK-godkjenning 15.03.2001 til vi fikk tildeling 08.07.2002 gikk det altså nesten 16 mnd. Dette var et mye lengre tidsperspektiv enn det vi var forespeilet når vi startet opp.

Det jeg mener å si med dette er at ting forandrer seg undervegs - noen ganger til det bedre og noen ganger til det verre. Likevel; Vi vet at det blir barn av det!!

Jeg hadde stor glede av en familie som sendte sine papirer ca. 3 mnd. før oss - så lenge de ikke hadde hørt noe, så kunne slett ikke vi forvente å høre noe. Utfordringen var for oss - og er for dere - å føle at vi levde i hverdagen - at livet ikke bare var "på vent" på det barnet man skulle få.

Prøv å finn noe positivt å "fordrive" tiden med. En omvendt advendtskalender kan anbefales. Det hadde vi da vi ventet!!

For hver mnd. som passerte kjøpte vi inn en ny ting til barnet. Det kunne være sengetøysett - barneservice - småleker - barnebøker - håndkle - kjønnsnøytrale klær - hva-som helst-egentlig.

Den omvendte adventskalenderen ble vårt synlige bevis på at tiden faktisk gikk. I tillegg hadde vi en adopsjonskalender på kjøkkenveggen, hvor vi noterte ulike hendelser i prosessen. Også her krysset vi av for hver mnd. som passerte.

Jeg sender dere noen tuber med tålmodighetssalve [ooo} ---- *

Varm klem i en vanskelig ventetid fra

Gjest bulgogi

Akkurat dette er et glimrende eksempel på nytten av DOL. Vi kan helt anonyme klage oss gule og blå og få full sympati med andre med-ventere. Vi venter vårt tredje barn fra Korea, og en av grunnene til at vi valgte Korea som adopsjonsland i utgangspunktet var kort ventetid og forutsigbarhet!! Ved første adopsjon var ventetiden på godkjenning 6 måneder, mens ventetiden på tildeling var 3 måneder! Ved neste adopsjon ble vi positivt overrasket da ventetiden på godkjenning var nede i 4 måneder, men ble sjokkerte da ventetiden på tildeling var økt til 8 måneder!! Dette er som sagt vår tredje adopsjon, og nå var ventetiden på godkjenning bare 3 måneder, mens ventetid på tildeling er 1,5 år!!!!!!!!!!

Det sier noe om hvor uforutsigbart det er å vente adoptivbarn i forhold til å være gravid, og det er ekstremt frustrerende at vi ikke kan gå til noen og si "Hør her! Dette finner vi oss ikke i!" Vi kan rett og slett ikke rette vår frustrasjon til noen som har innflytelse på adopsjonsprosessen vår etter at papirene er sendt ut av landet. Det nytter ikke å klage til Verdens barn, for min oppriktige mening er at de gjør så godt de kan. De har selv sagt at av og til vet vi som er aktive på internett mer enn dem fordi vi har snappet opp informasjon fra andre land osv. før VB har fått denne informasjonen direkte. Jeg vet ikke hvordan de skulle kunne informere oss slik at vi ble fornøyde. Jeg tror de gir den informasjonen de har, og så tror jeg faktisk at de har litt rett i at vi stresser hverandre opp her på DOL.

For eksempel så fikk vi ved vår andre adopsjon beskjed om at det sannsynligvis ville gå bortimot 3 måneder før vi fikk reise, men så fikk vi reise etter 7 uker. Dette skrev jeg i sin tid på DOL, og jeg vet at samme dag fikk VB et ras av telefonhenvendelser fra andre som ventet reisebeskjed. Hvis jeg ikke hadde lagt ut min informasjon ville de andre ha slått seg til ro med at det ble 3 måneders venting, og de ville blitt spart for unødig frustrasjon.

Men vi kommer nok i mål med nr. 3 også til slutt, på tross av all frustrasjon. Vi kan ikke akkurat kontakte koreanske myndigheter heller og be dem å øke antall utenlandsadopsjoner, så derfor får vi blåse ut våre felles frustrasjoner her.

HOLD UT!!!!!!!!!!!!!!!

Akkurat dette er et glimrende eksempel på nytten av DOL. Vi kan helt anonyme klage oss gule og blå og få full sympati med andre med-ventere. Vi venter vårt tredje barn fra Korea, og en av grunnene til at vi valgte Korea som adopsjonsland i utgangspunktet var kort ventetid og forutsigbarhet!! Ved første adopsjon var ventetiden på godkjenning 6 måneder, mens ventetiden på tildeling var 3 måneder! Ved neste adopsjon ble vi positivt overrasket da ventetiden på godkjenning var nede i 4 måneder, men ble sjokkerte da ventetiden på tildeling var økt til 8 måneder!! Dette er som sagt vår tredje adopsjon, og nå var ventetiden på godkjenning bare 3 måneder, mens ventetid på tildeling er 1,5 år!!!!!!!!!!

Det sier noe om hvor uforutsigbart det er å vente adoptivbarn i forhold til å være gravid, og det er ekstremt frustrerende at vi ikke kan gå til noen og si "Hør her! Dette finner vi oss ikke i!" Vi kan rett og slett ikke rette vår frustrasjon til noen som har innflytelse på adopsjonsprosessen vår etter at papirene er sendt ut av landet. Det nytter ikke å klage til Verdens barn, for min oppriktige mening er at de gjør så godt de kan. De har selv sagt at av og til vet vi som er aktive på internett mer enn dem fordi vi har snappet opp informasjon fra andre land osv. før VB har fått denne informasjonen direkte. Jeg vet ikke hvordan de skulle kunne informere oss slik at vi ble fornøyde. Jeg tror de gir den informasjonen de har, og så tror jeg faktisk at de har litt rett i at vi stresser hverandre opp her på DOL.

For eksempel så fikk vi ved vår andre adopsjon beskjed om at det sannsynligvis ville gå bortimot 3 måneder før vi fikk reise, men så fikk vi reise etter 7 uker. Dette skrev jeg i sin tid på DOL, og jeg vet at samme dag fikk VB et ras av telefonhenvendelser fra andre som ventet reisebeskjed. Hvis jeg ikke hadde lagt ut min informasjon ville de andre ha slått seg til ro med at det ble 3 måneders venting, og de ville blitt spart for unødig frustrasjon.

Men vi kommer nok i mål med nr. 3 også til slutt, på tross av all frustrasjon. Vi kan ikke akkurat kontakte koreanske myndigheter heller og be dem å øke antall utenlandsadopsjoner, så derfor får vi blåse ut våre felles frustrasjoner her.

HOLD UT!!!!!!!!!!!!!!!

Hei!

Jeg ser i ettertid at innlegget mitt kan være litt kritisk til VB, noe som ikke var meningen. Men jeg ser du fanget opp hva det egentlige budskapet var!

Jeg skjønner VB gjør så godt de kan og at alt er uforutsigbart, det er noe av det vi må akseptere ved å adoptere. Jeg godtar dette, men av og til blir man lei av å vente å være "snill". Jeg er daglig inne å leser på VB's sider med svar på spørsmål og når de ikke svarer (som de nå ikke har gjort på lenge) blir jeg mer ventesyk.

Jeg takker alle for fine svar og jeg vil nok ikke plage VB med spørsmål som jeg egentlig vet svaret på.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...