Gå til innhold

brg kommune, deling av permisjon

Anbefalte innlegg

trk1365380645

Jeg er i en liten disputt med arbeidsgiver ang de to ukene den som ikke har adopsjonspermisjon har rett på iforbindelse med henterreise/hjemkomst iflg personalreglementet. De mener nemlig at jeg ikke får de to ukene siden vi skal dele permisjonen. Jeg tror at alle som deler fødselspermisjonen får det, men klarer ikke komme på noen som jobber i kommunen som har delt permisjon. Er det noen som vet?!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/141107-brg-kommune-deling-av-permisjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

carla1365380461

Dette blir egentlig ikke svar på spørsmålet ditt siden vi jobber i staten, men: Vi har hatt delt permisjon siden dag 1, og for arbeidsgiveren vår var det en selvfølge at mannen min skulle ha to ukers permisjon etter at vi kom hjem fra Kina.

Håper det går i orden!

Hilsen

De to ukene med omsorgspermisjon er et eget punkt i arbeidsmiljøloven (§31.2), og har ikke noe med resten av permisjonen å gjøre.

I følge loven har man for øvrig ikke rett på lønn i disse to ukene, men mange arbeidsgivere gir dette likevel (tariffavtaler, personalreglement).

Men: ordlyden i loven er sånn "I forbindelse med fødselen har faren rett til 2 ukers omsorgspermisjon dersom han bor sammen med moren og nytter tida til omsorg for familie og hjem. " Og ved fødsel er mor nødt til å ta ut de første 6 ukene. Så det blir liksom litt annerledes. Etter loven har ikke fedre til adoptivbarn rett på disse to ukene med permisjon - det er bare ved fødsel. Men hvis det er en rett i personalreglementet deres er det jo kjempeflott!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...