Gå til innhold

Hva kan man gjøre..

Anbefalte innlegg

Brasilmamma..

..før man vet alder og kjønn på barnet man får.

Har så lyst å begynne å handle inn klær, leker, ting og tang. Men det er jo begrenset hva man kan handle før man vet i hvertfall alderen på barnet.

Det eneste jeg har handlet inn er ett kjempefint sengesett og et barnebestikk. Har så lyst å gjøre noe i den lange ventetiden. Kan man begynne på barnerommet, eller er dette alt for tidlig. Man kan vel ikke vente med alt til siste stund heller...? Plutselig så skal man reise, og da får man vel nok å henge fingrene i vil jeg tro.

Hva har dere andre gjort i ventetiden?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/141155-hva-kan-man-gj%C3%B8re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Brasilmamma,

skjønner godt at ventetiden faller tungt av og til. Vi er jo såååå klare på å bli foreldre.

Jeg ser ingen grunn til å vente med å pusse opp barnerommet. Selv om dere verken vet kjønn eller alder, så kan man velge kjønnsnøytrale farger.

Vi hadde en såkalt omvendt adventskalender fra vi fikk SUAK-godkjennelsen (den gang) og fram til tildeling. I og med at vi skulle adoptere fra Kina, så var sjansen stor for at det ville bli jente. For hver mnd. som passerte kjøpte vi inn en ting til barnet.

Forslag til ting:

- barneservice

- barnebestikk

- sengetøy

- bøker/leker

- kjønnsnøytrale klær (strømpebukser, bodyer, sokker, e.l.)

- Tripp-trapp-stol eller Kiddo-stol

- Gardiner til barnerommet

- Seng (fordrer jo at man vet sånn ca. hvor gammelt barn man får)

- Akebrett

- Adopsjonsboken

- Høydemåler for barn. Vi kjøpte en i tre, hvor det er plass til bilder av barnet (13 stk.) etter hvert som det vokser til.

- Kosebamse

---

For oss (eller i alle fall meg) ble den omvendte adventskalenderen det synlig beviset på at tiden faktisk ikke stod stille!!

klem fra

Du kan alltid begynne med en del ting. Vi begynte med å kjøpe inn sengtøy, noe nøytralt. Barnerommet er også greit, og kanskje stol - til både bil og spisebord. Det er veldig gøy å kunne handle inn noe. Ventetiden er lang og noe av forberedelsene er naturlig å gjøre. Andre gravide kan jo kjøpe inn klær + div, men de vet jo som oftes alder. jeg beynte ikke å kjøpe inn klær før vi fikk bildet. Ville se jenta før jeg kjøpte inn klær. Mørke barn kan ha mer farge enn lyse, men hvor mørk eller lys visste vi jo ikke før vi fikk en tildeling. Vi venter nå på å få reise. Vi skal til Medellin, og ventetiden fra tildeling til vi får overta vidunderet er mye lenger enn andre steder i colombia. det føles så lenge......

Lykke til med dine forberedelser. Kos deg

Nei det er bare å starte med forberedelsene. Når tildelingen først kommer er det mye annet man skal ordne. Og våre barn som har litt pigment kler alle farger. Mørk blått har vist seg å være en svært god farge til min lille fra Kina. I tillegg til alt det ROSA da. Hva med en tur til IKEA. De har mange leker som passer til barn i alle aldere. Balanseleker som en vippeseng, stol som en bjørn, gode treleker og koseputer. Bohus har saccosau som min liker veldig godt.

Så kan dere jo lære dere video og kamera bra. Og redigeringsprogrammene som følger med.

Kjøpe filmer og chipsbrikker. Vi turte ikke å bruke resten av filmen og chipsen med selve tildelingen på – pakket det ned på et sikkert sted - så vi var glad vi hadde med mange nok.

Scrappbooking utstyr kan kjøpes inn i god tid. Det er ikke så billig men det blir et hyggelig album for barn – når det er litt saker og ting ved siden av bildene.

www.scrapping.no

Sangbøker, cd og dvd med alt det tradisjonelle som barn bør ha. Så kan dere lære ytterligere vers på de barnesangene dere bare kan det første på.

Jeg er svært glad for alt som var klart i god tid. Og alle klærne som var på plass, det meste kjøpt på salg. Nå er det bare supplering som gjenstår og når det skal handles i full fart blir det lite på salg.

Ha en god forberedelse.

Gjest kina2004 som ble 2003

Nei det er bare å starte med forberedelsene. Når tildelingen først kommer er det mye annet man skal ordne. Og våre barn som har litt pigment kler alle farger. Mørk blått har vist seg å være en svært god farge til min lille fra Kina. I tillegg til alt det ROSA da. Hva med en tur til IKEA. De har mange leker som passer til barn i alle aldere. Balanseleker som en vippeseng, stol som en bjørn, gode treleker og koseputer. Bohus har saccosau som min liker veldig godt.

Så kan dere jo lære dere video og kamera bra. Og redigeringsprogrammene som følger med.

Kjøpe filmer og chipsbrikker. Vi turte ikke å bruke resten av filmen og chipsen med selve tildelingen på – pakket det ned på et sikkert sted - så vi var glad vi hadde med mange nok.

Scrappbooking utstyr kan kjøpes inn i god tid. Det er ikke så billig men det blir et hyggelig album for barn – når det er litt saker og ting ved siden av bildene.

www.scrapping.no

Sangbøker, cd og dvd med alt det tradisjonelle som barn bør ha. Så kan dere lære ytterligere vers på de barnesangene dere bare kan det første på.

Jeg er svært glad for alt som var klart i god tid. Og alle klærne som var på plass, det meste kjøpt på salg. Nå er det bare supplering som gjenstår og når det skal handles i full fart blir det lite på salg.

Ha en god forberedelse.

Hei.

Ville bare si meg enig med kina_lykke ang. video (og alt det andre også). Hvis dere ikke har erfaring med dette fra tidligere og tenker å ha det med, er det veldig lurt å øve seg på forhånd. Vi kjøpte videokamera rett før vi dro, og det kan man godt se på de opptakene vi gjorde :-))

Annonse

Sengesett og kjønnsnøytrale klær i f.eks str. 2 år, samt kopp & skål i plast er fine ting å starte med. Ellers begynte jeg å "samle" på billedbøker og bøker for litt større barn om India (som er vårt land), samt om adopsjon. Vårt fremtidige barn ville jo uansett èn eller annen gang få glede av disse, tenkte jeg.

Barnerommet går også godt an å begynne med, dersom man ikke MÅ ha typiske jente - eller guttefarger.

Lykke til videre i ventetiden og med forberedelsene!

Hilsener fra

Hei Brasilmamma,

skjønner godt at ventetiden faller tungt av og til. Vi er jo såååå klare på å bli foreldre.

Jeg ser ingen grunn til å vente med å pusse opp barnerommet. Selv om dere verken vet kjønn eller alder, så kan man velge kjønnsnøytrale farger.

Vi hadde en såkalt omvendt adventskalender fra vi fikk SUAK-godkjennelsen (den gang) og fram til tildeling. I og med at vi skulle adoptere fra Kina, så var sjansen stor for at det ville bli jente. For hver mnd. som passerte kjøpte vi inn en ting til barnet.

Forslag til ting:

- barneservice

- barnebestikk

- sengetøy

- bøker/leker

- Akebrett

- Adopsjonsboken

- Høydemåler for barn. Vi kjøpte en i tre, hvor det er plass til bilder av barnet (13 stk.) etter hvert som det vokser til.

- Kosebamse

---

For oss (eller i alle fall meg) ble den omvendte adventskalenderen det synlig beviset på at tiden faktisk ikke stod stille!!

klem fra

kan man jo ta med til barnehjem/fosterhjem de klær, leker osv som senere viser seg ikke å passe Din gullunge..

Jeg har handla både barnetøy og leker på salg nettopp med tanke på "gaveveska" vi skal ta med oss.

Ønsker deg lykke til videre, er i samme situasjon og går bare og "surrer"p.t

Gjest Lykketil!!!

Vi kjøpte dukke som gutten vår ikke vil ha, en kjole som ikke passet så godt! Et sett med bukse og genser som viste seg å være for smått. Men du verden så moro lell! Heldigvis, bamsen vi kjøpte er blitt favoritten....og kanskje kommer lillesøster neste gang!

Hei Brasilmamma,

Forslag til ting:

- barneservice

- barnebestikk

- sengetøy

- bøker/leker

- Akebrett

- Adopsjonsboken

- Kosebamse

---

klem fra

Vente-kalender, - det var en kjempefin idè!

Sendte søknaden til Kina for ca en måned siden, og går liksom og venter på "måfå" ennå. Det er for tidlig å starte den virkelige nedtellingen, spesielt ettersom ventetiden jo kan endre seg i løpet av 8-9 måneder. Men nå fikk jeg inspirasjon til å synliggjøre at tiden faktisk går, som du sier!

kan du jo brodere en advendtskalender til barnet :0)

Den kan jo brukes år etter år, og velger du 'julefarger' er den saken grei :0)

Liker du å strikke, kan du strikke ullbukse og en jakke/genser i feks 2-3 år.

Du kan fint handle inn til barnerommet, kjøpe bøker, kluter, håndkler etc.

Hva med skapplass eller kommode til barnet, har du ikke det på plass så sett igang, - rydd plass :0)

Jeg synes jeg ventet litt for lenge med å ordne det meste, noe som resulterte i at det ble travelt i tiden fra tildeling til avreisedato. I tillegg gikk det jo med endel tid bare i å gå rundt meg selv i all lykkerusen ;0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...