Gå til innhold

Endre på ammemønsteret?


amarige

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på om jeg skal gi snuppa litt sjeldnere mat, hun får så mye om kveldene. hun er 2,5 mnd.

Jeg gir henne mat (ammer)ca.9.30, 12, 15.30, 18, 20, 22 + 2 måltider om natten. En periode krevde hun bare mat 1 gang per natt, men nå vil hun ha 2 ganger, er det tegn på at hun trenger mer mat, eller kan hun rett og slett bli så mett av all maten hun får om kvelden at hun sover mer urolig pga. dette? Bør jeg gi henne mat mer sjelden, vil hun våkne enda oftere om natten om jeg kutter ut et av kveldsmåltidene?

Er det sannsynlig at dette bare er en periode, at hun snart vil gå tilbake til å kreve mat 1 gang per natt igjen?

Mange spørsmål, men jeg føler liksom at det er på tide at antall måltider skal gå ned snart, det er vel vanlig det? Hun vokser bra, har gått opp 3 kg. siden hun ble født, fra 3,6 til 6,6kg. og vokst 10-12cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen ekspert, men har selv en liten gutt som nå er litt over 3 måneder. Han vil helst ligge ved puppen hle kvelden hvis han får lov, - dvs ikke nå lenger, for vi har begynt å gi ham tillegg om kveldene. Men det jeg egentlig ville si var at det er en kjent sak at mange har mindre melk i puppen om kvelden, og derfor vil barnet naturlig nok kreve puppen oftere for å bli tilfreds. Før vi begynte med tillegg pleide jeg å pumpe ut en ekstratår om morgenen som han fikk om kvelden, men nå går ikke det lenger, for jeg greier ikke å pumpe ut nok. Dessuten ble han så sinna og oppkavet av at puppen ikke gav ham nok at det ødela hele kvelden for ham. Sier ikke at du skal begynne med tillegg, men kanskje du kan prøve å pumpe deg og gi henne det om kvelden, så blir hun kanskje mer fornøyd? Forøvrig våkner lillegutt også 1-2 ganger pr natt og vil ha mat, og det er for meg veldig overkommelig. Synes det høres helt naturlig ut når de enda er så små. Ammemønsteret ditt/deres høres også helt ut som vårt gjorde da han var 2,5 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Jeg er ingen ekspert, men har selv en liten gutt som nå er litt over 3 måneder. Han vil helst ligge ved puppen hle kvelden hvis han får lov, - dvs ikke nå lenger, for vi har begynt å gi ham tillegg om kveldene. Men det jeg egentlig ville si var at det er en kjent sak at mange har mindre melk i puppen om kvelden, og derfor vil barnet naturlig nok kreve puppen oftere for å bli tilfreds. Før vi begynte med tillegg pleide jeg å pumpe ut en ekstratår om morgenen som han fikk om kvelden, men nå går ikke det lenger, for jeg greier ikke å pumpe ut nok. Dessuten ble han så sinna og oppkavet av at puppen ikke gav ham nok at det ødela hele kvelden for ham. Sier ikke at du skal begynne med tillegg, men kanskje du kan prøve å pumpe deg og gi henne det om kvelden, så blir hun kanskje mer fornøyd? Forøvrig våkner lillegutt også 1-2 ganger pr natt og vil ha mat, og det er for meg veldig overkommelig. Synes det høres helt naturlig ut når de enda er så små. Ammemønsteret ditt/deres høres også helt ut som vårt gjorde da han var 2,5 måneder.

Kjære amirage.

Det ammemønsteret du beskriver høres veldig vanlig ut. Vent noen uker til for å se om det blir noe forandringer så kan du eventuelt prøve å tøye det litt lengre om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...