Gjest mother of three Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 sukk... så lei så lei. Av lekser, alstå barnas lekser. Og at man må følge sånn opp. Gledet meg til det før skolestart til førstemann. Men dag etter dag, år etter år...å først skulle motivere et barn til å gjøre lekser. Og selv være positiv og oppmuntrende, og evt få surt fjes i retur...Og negative kommentarer om at de ikke har lyst å jobbe. Oppi det hele så har jeg begynt plages med PMS. Så de siste dagene har jeg hatt STORE problemer med å være positiv. Så i dag klarte jeg å bli sint på min flinke datter, som faktisk tar stort ansvar over leksene selv. Hun trenger mest veiledning i planlegging av oppgavene slik at hun rekker bli ferdig. Og jeg ble så sint...på en filleting. Så lei av lekser... Absolutt hver dag er jeg pådriver og motivasjonskaper i en time eller opptil 3 (!) (har flere barn som ikke nødvendigvis gjør lekser samtidig) Når feriene kommer er mor like glad som barna. For å slippe lekser. For ordens skyld, mine barn vet ikke at jeg er gørrelei. Noen som har det likens? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/141354-bare-et-hjertesukk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Jeg kjenner igjen følelsen. Datteren min går i 8., og jeg synes de har mye lekser som de ikke _kan_ klare uten bistand. Vi har heldigvis leksikon og Internett, ellers hadde det blitt mange ubesvarte utfyllingsark. Jeg gledet meg til vinterferien selv om vi ikke skulle reise bort, fordi den betydde en uke uten lekser. Og jeg synes det virker som om skolen har angst for å presentere regler, f.eks. i grammatikk. De noterer noen eksempler o.l. fra tavla, men reglene (f.eks. for hvordan verbene bøyes i presens på engelsk) er det nesten alltid jeg som må forklare. Mulig det skal listes og lekes inn i teorien, men tenåringer kan ha vel så stor glede av en klar regel. Om et drøyt år begynner lillebroren på skolen, lurer på om ting har forandret seg i småskolen i mellomtiden. Så kan vi jo se fram til påskeferien, deretter går tiden veldig fort til mai / juni og full oppløsning på skolen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/141354-bare-et-hjertesukk/#findComment-888451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonil Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Må si jeg kjenner meg litt igjen her. Har en datter på snart 14, som går i 8.klasse. Nå er det vel ikke hjelp til lekser som er det verste. Det er ikke så ofte hun trenger det lenger, men av og til. Men det jeg gleder meg til når alle ferier og fridager nærmer seg, er at jeg slipper å _mase_ i lange tider for å få hun opp av senga. Selv om jeg skal opp på jobb selv. Men _deilig__ å skulle slippe å MASE hun opp av senga. Jeg kan bli helt gal, kommer alltid for sent på jobben fordi hun er så forferdelig treig. Har nå tenkt å kreve at hun tar ansvar for å stå opp og komme seg på skolen uten hjelp fra meg, hun er tross alt snart 14. Orker ikke å ha en så dårlig start på morgenen lenger. Det går også utover lillebror på 2, når jeg må mase og blir sur for å få opp hun største. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/141354-bare-et-hjertesukk/#findComment-888475 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mother of three Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Må si jeg kjenner meg litt igjen her. Har en datter på snart 14, som går i 8.klasse. Nå er det vel ikke hjelp til lekser som er det verste. Det er ikke så ofte hun trenger det lenger, men av og til. Men det jeg gleder meg til når alle ferier og fridager nærmer seg, er at jeg slipper å _mase_ i lange tider for å få hun opp av senga. Selv om jeg skal opp på jobb selv. Men _deilig__ å skulle slippe å MASE hun opp av senga. Jeg kan bli helt gal, kommer alltid for sent på jobben fordi hun er så forferdelig treig. Har nå tenkt å kreve at hun tar ansvar for å stå opp og komme seg på skolen uten hjelp fra meg, hun er tross alt snart 14. Orker ikke å ha en så dårlig start på morgenen lenger. Det går også utover lillebror på 2, når jeg må mase og blir sur for å få opp hun største. takk for respons. Fint å høre at andre har kjent på det samme. Ang morgenen- DET fungerer her. De er enkle å få opp. Hun eldste på 13 lager niste selv. Vi voksne drar hjemmefra 7.45. Og mine tre barn låser seg ut av huset senest 8.10. Akkurat DET fungerer her. Det ansvaret har de tatt selv. Da ser vi frem til påskeferie da... for å slippe mas om lekser og evt mas om morgenen ... :-))) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/141354-bare-et-hjertesukk/#findComment-889089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mother of three Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Jeg kjenner igjen følelsen. Datteren min går i 8., og jeg synes de har mye lekser som de ikke _kan_ klare uten bistand. Vi har heldigvis leksikon og Internett, ellers hadde det blitt mange ubesvarte utfyllingsark. Jeg gledet meg til vinterferien selv om vi ikke skulle reise bort, fordi den betydde en uke uten lekser. Og jeg synes det virker som om skolen har angst for å presentere regler, f.eks. i grammatikk. De noterer noen eksempler o.l. fra tavla, men reglene (f.eks. for hvordan verbene bøyes i presens på engelsk) er det nesten alltid jeg som må forklare. Mulig det skal listes og lekes inn i teorien, men tenåringer kan ha vel så stor glede av en klar regel. Om et drøyt år begynner lillebroren på skolen, lurer på om ting har forandret seg i småskolen i mellomtiden. Så kan vi jo se fram til påskeferien, deretter går tiden veldig fort til mai / juni og full oppløsning på skolen! Så enig så enig... Alt skal lekes inn. Og skrives og "oppdages" selv. I teorien er det sikkert god lærdom å selv se reglene etter hvert...men i praksis krever det meget interessert barn... Jeg forteller også reglene der det trenges (bøyning av verb etc:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/141354-bare-et-hjertesukk/#findComment-889091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 takk for respons. Fint å høre at andre har kjent på det samme. Ang morgenen- DET fungerer her. De er enkle å få opp. Hun eldste på 13 lager niste selv. Vi voksne drar hjemmefra 7.45. Og mine tre barn låser seg ut av huset senest 8.10. Akkurat DET fungerer her. Det ansvaret har de tatt selv. Da ser vi frem til påskeferie da... for å slippe mas om lekser og evt mas om morgenen ... :-))) Om morgenen klarer tenåringen min seg selv også. Det er fint, siden hun har en lillebror som er så liten at han skal kjøres i barnehagen. Ønsker deg en fin påskeferie, nå er det bare en uke igjen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/141354-bare-et-hjertesukk/#findComment-889690 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonil Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 takk for respons. Fint å høre at andre har kjent på det samme. Ang morgenen- DET fungerer her. De er enkle å få opp. Hun eldste på 13 lager niste selv. Vi voksne drar hjemmefra 7.45. Og mine tre barn låser seg ut av huset senest 8.10. Akkurat DET fungerer her. Det ansvaret har de tatt selv. Da ser vi frem til påskeferie da... for å slippe mas om lekser og evt mas om morgenen ... :-))) Min eldste lager også niste og ordner seg selv. Og låser seg ut når hun går. Men problemet er at jeg ikke kan gå før hun har kommet ut av senga, for da sovner hun før jeg har låst døra. Så det er det som er vårt problem, å få henne ut av senga. Men nå har hun lovt å ta mer ansvar der også, så vi får håpe at hun nå klarer det. Kanskje bare la henne få forsove seg en dag, så ser hun at det ikke er noe særlig å komme forsent på skolen?? Nå ser jeg i allefall fram mot påskeferien, det skal bli godt. Ha det fint. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/141354-bare-et-hjertesukk/#findComment-889704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Jeg kjenner igjen følelsen. Datteren min går i 8., og jeg synes de har mye lekser som de ikke _kan_ klare uten bistand. Vi har heldigvis leksikon og Internett, ellers hadde det blitt mange ubesvarte utfyllingsark. Jeg gledet meg til vinterferien selv om vi ikke skulle reise bort, fordi den betydde en uke uten lekser. Og jeg synes det virker som om skolen har angst for å presentere regler, f.eks. i grammatikk. De noterer noen eksempler o.l. fra tavla, men reglene (f.eks. for hvordan verbene bøyes i presens på engelsk) er det nesten alltid jeg som må forklare. Mulig det skal listes og lekes inn i teorien, men tenåringer kan ha vel så stor glede av en klar regel. Om et drøyt år begynner lillebroren på skolen, lurer på om ting har forandret seg i småskolen i mellomtiden. Så kan vi jo se fram til påskeferien, deretter går tiden veldig fort til mai / juni og full oppløsning på skolen! Hvilket læreverk bruker de? Alle læreverk jeg har vært borti har en grammatikkoversikt i ei av bøkene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/141354-bare-et-hjertesukk/#findComment-889789 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Hvilket læreverk bruker de? Alle læreverk jeg har vært borti har en grammatikkoversikt i ei av bøkene. Det er litt grammatikk i den tillatte ordboka. Det kan godt hende det er et appendix med denslags i selve læreboka også (tror den heter Search), men poenget er ikke at det er vanskelig å _finne_ reglene. Vi har masse å slå opp i hvis jeg blir i tvil. Det jeg reagerer på, er at de ikke gjennomgår regelen i klartekst i timene, men overlater til elevene å "oppdage" den selv. Det er jo faktisk lettere å fylle ut setninger med verb i riktig form, når man vet hvilke regler som gjelder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/141354-bare-et-hjertesukk/#findComment-889832 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skybekke Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Kanskje dere skulle ha en regel at alle tre gjorde leksene samtidig en spesiell tid på dagen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/141354-bare-et-hjertesukk/#findComment-890053 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skybekke Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Må si jeg kjenner meg litt igjen her. Har en datter på snart 14, som går i 8.klasse. Nå er det vel ikke hjelp til lekser som er det verste. Det er ikke så ofte hun trenger det lenger, men av og til. Men det jeg gleder meg til når alle ferier og fridager nærmer seg, er at jeg slipper å _mase_ i lange tider for å få hun opp av senga. Selv om jeg skal opp på jobb selv. Men _deilig__ å skulle slippe å MASE hun opp av senga. Jeg kan bli helt gal, kommer alltid for sent på jobben fordi hun er så forferdelig treig. Har nå tenkt å kreve at hun tar ansvar for å stå opp og komme seg på skolen uten hjelp fra meg, hun er tross alt snart 14. Orker ikke å ha en så dårlig start på morgenen lenger. Det går også utover lillebror på 2, når jeg må mase og blir sur for å få opp hun største. Hun skulle fått seg en ringeklokke kanskje. Så kan hun ta ansvar for å stå opp selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/141354-bare-et-hjertesukk/#findComment-890056 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonil Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Hun skulle fått seg en ringeklokke kanskje. Så kan hun ta ansvar for å stå opp selv. Tenk, hun har vekkerklokke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/141354-bare-et-hjertesukk/#findComment-892484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hehehe Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Tenk, hun har vekkerklokke. vekkeklokke, også kalt mamma? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/141354-bare-et-hjertesukk/#findComment-892492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonil Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 vekkeklokke, også kalt mamma? Nei, en vekkerklokke som vekker alle oss andre i familien, bortsett fra hun som har den rett ved siden av sengen sin 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/141354-bare-et-hjertesukk/#findComment-892526 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ranga Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Jeg kjenner igjen følelsen. Datteren min går i 8., og jeg synes de har mye lekser som de ikke _kan_ klare uten bistand. Vi har heldigvis leksikon og Internett, ellers hadde det blitt mange ubesvarte utfyllingsark. Jeg gledet meg til vinterferien selv om vi ikke skulle reise bort, fordi den betydde en uke uten lekser. Og jeg synes det virker som om skolen har angst for å presentere regler, f.eks. i grammatikk. De noterer noen eksempler o.l. fra tavla, men reglene (f.eks. for hvordan verbene bøyes i presens på engelsk) er det nesten alltid jeg som må forklare. Mulig det skal listes og lekes inn i teorien, men tenåringer kan ha vel så stor glede av en klar regel. Om et drøyt år begynner lillebroren på skolen, lurer på om ting har forandret seg i småskolen i mellomtiden. Så kan vi jo se fram til påskeferien, deretter går tiden veldig fort til mai / juni og full oppløsning på skolen! En del har nok forandret seg sinden åttendeklassingen din gikk i 1. klasse. Jeg er selv lærer i en 2. klasse, og når det gjelder leksearbeid, har jeg sagt klart i fra til alle foreldre, at: Blir det mye styr å få ungene til å gjøre lekser, så IKKE gjør leksene. Gi meg beskjed, så lager jeg annet leksearbeid (som er mer motiverende f.eks.), for jeg vil IKKE at leksearbeid hjemme skal føles som et mas(for både voksne og barn). De skal altså ikke slutte å gjøre lekser, men de vil få mer motiverende lekser. Som er helt tilpasset hver enkelt. Dette har jeg hatt stor suksess med på tre elever dette skoleåret. Der mødrene fortalte meg at det nesten ble krangling mellom mor/barn under leksearbeidet. Når det gjelder engelsk og gjennomgang av grammatikk, som noen av dere nevner, vil jeg si at jeg har vært engelsklærer på ungdomssskolen i flere år, og i år har jeg en 6. klasse i engelsk. Jeg blir VELDIG bekymra når dere forteller om regler som ikke blir gjennomgått skikkelig av lærerne... Dere MÅ varsle lærer!! Grammatikk begynner allerede i 5. klasse, og jeg har gjennomgått verbbøying med den klassen jeg har i år. Da jeg hadde ungdomsskole, gjennomgikk jeg også verbbøying både i 8., 9., og 10. klasse! Det er,som du sier, helt avgjørende å kunne reglene, før man må gjøre oppgaver. Lykke til med samtalen med engelsklærer 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/141354-bare-et-hjertesukk/#findComment-895489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 En del har nok forandret seg sinden åttendeklassingen din gikk i 1. klasse. Jeg er selv lærer i en 2. klasse, og når det gjelder leksearbeid, har jeg sagt klart i fra til alle foreldre, at: Blir det mye styr å få ungene til å gjøre lekser, så IKKE gjør leksene. Gi meg beskjed, så lager jeg annet leksearbeid (som er mer motiverende f.eks.), for jeg vil IKKE at leksearbeid hjemme skal føles som et mas(for både voksne og barn). De skal altså ikke slutte å gjøre lekser, men de vil få mer motiverende lekser. Som er helt tilpasset hver enkelt. Dette har jeg hatt stor suksess med på tre elever dette skoleåret. Der mødrene fortalte meg at det nesten ble krangling mellom mor/barn under leksearbeidet. Når det gjelder engelsk og gjennomgang av grammatikk, som noen av dere nevner, vil jeg si at jeg har vært engelsklærer på ungdomssskolen i flere år, og i år har jeg en 6. klasse i engelsk. Jeg blir VELDIG bekymra når dere forteller om regler som ikke blir gjennomgått skikkelig av lærerne... Dere MÅ varsle lærer!! Grammatikk begynner allerede i 5. klasse, og jeg har gjennomgått verbbøying med den klassen jeg har i år. Da jeg hadde ungdomsskole, gjennomgikk jeg også verbbøying både i 8., 9., og 10. klasse! Det er,som du sier, helt avgjørende å kunne reglene, før man må gjøre oppgaver. Lykke til med samtalen med engelsklærer Nå på ungdomsskolen gjennomgås det grammatikkregler. Lærerne merker at det varierer veldig hva de kan fra før. Det har vært dårlig med sånt i 6. og 7. Det har vært tatt opp på foreldremøte, men da sier bare læreren at de HAR gjennomgått det. Det er selvsagt mulig, men i så fall bare muntlig, uten at de har fått noen eksempler / notater ut av det. Jeg har ingen grunn til å tro at datteren min lyver om dette, hun sa selv at "hvorfor i all verden sa ikke læreren det?", da jeg forklarte henne når verbet får s-endelse i presens på engelsk. Og vi måtte presse norsklæreren på tampen av 7. klasse for å få gjennomgått litt setningsanalyse - noen måneder før de fleste skulle starte med tysk og fransk i 8... Dagens 8. klassinger har ikke gått i 1., så det blir en ny erfaring om halvannet år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/141354-bare-et-hjertesukk/#findComment-895511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ranga Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Nå på ungdomsskolen gjennomgås det grammatikkregler. Lærerne merker at det varierer veldig hva de kan fra før. Det har vært dårlig med sånt i 6. og 7. Det har vært tatt opp på foreldremøte, men da sier bare læreren at de HAR gjennomgått det. Det er selvsagt mulig, men i så fall bare muntlig, uten at de har fått noen eksempler / notater ut av det. Jeg har ingen grunn til å tro at datteren min lyver om dette, hun sa selv at "hvorfor i all verden sa ikke læreren det?", da jeg forklarte henne når verbet får s-endelse i presens på engelsk. Og vi måtte presse norsklæreren på tampen av 7. klasse for å få gjennomgått litt setningsanalyse - noen måneder før de fleste skulle starte med tysk og fransk i 8... Dagens 8. klassinger har ikke gått i 1., så det blir en ny erfaring om halvannet år. Ja, stemmer det... De var det første kullet etter reformen de ja... Starta rett i 2. klasse. Uansett, er en viss fare for at både du og ungen din blir litt skuffa... Det er MYE leik, og lite skole. Hvertfall i starten av 1. klasse. De "lærer ikke å lese og skrive" med en gang de begynner på skolen. Har etterhvert skjønt at det er viktig å ikke gi barna denne forventningen. Da kan skuffelsen bli stor. Er forresten med på et stort prosjekt her i kommunen som går på hvilke forvbentninger vi har til 6åringen. I den gruppa er det med folk fra skolene, barnehagene, PPT, sosialkontoret, foreldre, helsesøster, SFO osv, og det er et spennende prosjekt. Hvilke forventninger har foreldre til 6åringen, og skolestarten? Hvilke forventninger har barnehagen (som sender ungene ut fra barnehagen og inn i skolen)? Og hvilke forventninger har ikke minst SKOLEN...? Har du vært på innskrivning forresten? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/141354-bare-et-hjertesukk/#findComment-895535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Ja, stemmer det... De var det første kullet etter reformen de ja... Starta rett i 2. klasse. Uansett, er en viss fare for at både du og ungen din blir litt skuffa... Det er MYE leik, og lite skole. Hvertfall i starten av 1. klasse. De "lærer ikke å lese og skrive" med en gang de begynner på skolen. Har etterhvert skjønt at det er viktig å ikke gi barna denne forventningen. Da kan skuffelsen bli stor. Er forresten med på et stort prosjekt her i kommunen som går på hvilke forvbentninger vi har til 6åringen. I den gruppa er det med folk fra skolene, barnehagene, PPT, sosialkontoret, foreldre, helsesøster, SFO osv, og det er et spennende prosjekt. Hvilke forventninger har foreldre til 6åringen, og skolestarten? Hvilke forventninger har barnehagen (som sender ungene ut fra barnehagen og inn i skolen)? Og hvilke forventninger har ikke minst SKOLEN...? Har du vært på innskrivning forresten? Det er enda et år til vi skal på innskrivning. Junior er født i mars og har dermed ett år igjen i barnehagen. Akkurat nå tror jeg det er like greit - både for skolen og for ham selv - at han ikke er født i desember 1998. Han blir eldst på sin avdeling neste år (hvis det ikke dukker opp noen nye store barn) og kommer til å være kongen av førskoleklubben der tror 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/141354-bare-et-hjertesukk/#findComment-896151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.