Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har ei jent epå 13 år som jeg nå synes begynner å slurve med måltidene. Det går gjerne en 5- 6 timer mellom hvert måltid det synes jeg er for lenge. Hun spiser 1 litn skive e.l til frokost og jeg regner med hun spiser på skolen i 12-tiden 1-2 skiver eller noe fra skolekantina. På ettermiddagene harhun så mange aktiviteter at vi ikke rekker å spise middag sammen og ofte spier hun bare 1 pizzastykke eller en pølse i farten til og fra trening eller kor.

Det er heller ikke alltid hun spiser skikkelig når hun kommer hjem om kvelden. Vi som foreldre prøver å oppmuntre henne tilå spise litt oftere og ta seg noe mat selv om vi ikke er hjemme. Da blir hun sur og ber oss slutte å mase hun kan passe seg selv.

Jeg er jo selvfølgelig redd for at hun skal utvikle spiseforstyrrelser og prøver å prate med henne om riktig og regelmessig kosthold. Men det virker som om hun ikke vil ta det til seg hun sier hun vet best selv. Er det noen som har gode råd å komme med på hvordan vi kan få til saklig informasjon/diskusjon rundt dette temaet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/141556-13-%C3%A5ringer-og-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme problemet her meg guttungen til gubben. Han er 12. Spiser gjerne 2-3 skiver til frokost, og ikke noe før middag. Da spiser har enorme mengder. (Ca. 1,5 gang så mye som sin far som er håndtverker)

Dersom han har penger blir det godterier etter skolen.

Resultat: Overvekt.

Jeg har dessverre ingen løsning for deg. Det blir mer at jeg vil fortelle at det finnes fler....

Det må da være mulig å lage middag til henne i det minste? Som hun bare kan varme opp, putte i microen?

Hun kan ikke leve på pizza og pølse hver kveld, det er for ille!

Problemet er at hun er så kresen, jeg kommer med forslag til mat hun få før hun drar avgårde men det faller som regel ikke i smak. Ofte har hun også så dårlig tid at hun ikke rekker å spise, når jeg kommer hjem fra jobb har hun som regel dratt av gårde.

Et par av venninene hennes er svært overvektige og prater mye om slanking, dette påvirker jo selvfølgelig henne også.

Jeg kan kontakt med IKS som noen nevner her og kanskje få noen gode råd.

Jeg reagerer på at hun avviser dere når dere vil snakke om kosthold og mat. Det kan innebære at hun har sine egne ideer om hva som er nok for henne. Hvis det er mye slankefokusering rundt henne, ville jeg nok forsøkt å komme til bunns i hvilke tanker hun har om sitt egen matinntak.

Når det gjelder fast-food kontra noe sunt, - kan du ikke gjøre i stand noe på forhånd slik at det står klart til hun kommer hjem? En baguett med salat, skinke og tomat f.eks. og en liten kartong juice eller noe? Det kan man spise i bilen... vel anbefaler deg å følge litt med. Disse små-damene kan være nokså smarte....

Annonse

Du sier ikke noe om vekten hennes. Dersom hun er normalvektig, hadde jeg valgt å ikke stresse for mye med dette. Noe skal man krangle med mødrene sine om for å markere sin selvstendighet i tenårene - og hva man skal spise og når er et velegnet tema... Hadde forsøkt å legge til rette for at hun selv kan varme opp middagsmat enten før eller etter trening, samt hatt andre lettvinte matalternativer i huset.

Dersom du ser at hun gradvis går ned i vekt ville jeg tenkt annerledes om dette.

Gjest et tips

Du sier ikke noe om vekten hennes. Dersom hun er normalvektig, hadde jeg valgt å ikke stresse for mye med dette. Noe skal man krangle med mødrene sine om for å markere sin selvstendighet i tenårene - og hva man skal spise og når er et velegnet tema... Hadde forsøkt å legge til rette for at hun selv kan varme opp middagsmat enten før eller etter trening, samt hatt andre lettvinte matalternativer i huset.

Dersom du ser at hun gradvis går ned i vekt ville jeg tenkt annerledes om dette.

Jo, veldig enig der. Men hvis hun første begynner å tape vekt, kan hun bli "hekta" og da vil INGENTING nå inn bare hun slipper spise. Jeg vet, av egen erfaring. Sitter selv ennå i det etter mange år.

Jo, veldig enig der. Men hvis hun første begynner å tape vekt, kan hun bli "hekta" og da vil INGENTING nå inn bare hun slipper spise. Jeg vet, av egen erfaring. Sitter selv ennå i det etter mange år.

Men samtidig kan vel for mye fokus i seg selv øke behovet for å spise lite - eller nærmere bestemt "bestemme selv"?

Jeg synes ikke det fremgår av hovedinnlegget hvorvidt dette er en begynnende spiseforstyrrelse eller ikke. Det er ikke alt foreldre vet - som f.eks. hva hun spiser hos venner, kjøper selv, på skolen osv.

Gjest et tips

Men samtidig kan vel for mye fokus i seg selv øke behovet for å spise lite - eller nærmere bestemt "bestemme selv"?

Jeg synes ikke det fremgår av hovedinnlegget hvorvidt dette er en begynnende spiseforstyrrelse eller ikke. Det er ikke alt foreldre vet - som f.eks. hva hun spiser hos venner, kjøper selv, på skolen osv.

Sant det. Men jeg sa ikke at det skulle legges fokus på det heller.

Først og fremst bør det IKKE være noe fokus på dette med mat. Det er foreldres ansvar at barna får i seg riktig mat til jevne tider! Men er hun ikke sulten så er hun ikke det. Ikke alle er "storspisere" (sånn som meg*lol*!!)

Sørg for å ha frukt/ grønsaker tilgjengelig. Lag ordentlig mat som kan ev. varmes opp til henne. Pølser og pizza er ikke hverdags mat!!

Gode middagsrutiner er også greit - da kan man jo "kontrollere" litt diskret hva hun spiser. Men er hun sunn og frisk så ikke mas!! JEG spiser ikke under press...eller lar være for den saks skyld..

Synes det forøvrig er merkelig at en 13 åring har så mye å gjøre at hun ikke har tid å spise middag... (nå høres jeg ut som mormor..)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...