Gå til innhold

Amming og mat til 10 mnd-baby


Gjest En mamma i tvil

Anbefalte innlegg

Gjest En mamma i tvil

Min store gutt på 10 mnd ligger godt over skjema, både hva vekt og høyde gjelder (Over 13 kg/80 cm), og er en glad og aktiv krabat. Men han er ennå mest interessert i pupp, og mindre i grøt, middag, brød, osv. Han brekker seg lett om grøten blir klumpete, og er ikke noe begeistret for Nestles 8 mnd glass, som er grovere i konsistensen. Samme gjelder brød. Det bør bløtes i melk. Han spiser max 1/2 til 1 dl grøt i 11-12-tiden, middag(ca et 6 mnd glass fra Nestles, og et 6 mnd glass med variert frukt), og så grøt laget på 1-1 1/2 dl på kvelden. I tillegg får han pupp når han vil, og har nærmest innført selvbetjening på natta!:-)

Nå lurer jeg på om jeg bør skjære ned på amminga? Får stadig høre at han må spise mer fast føde, ikke gi pupp da-og-da, og slett ikke på natta!

Jeg synes nok at det er litt slitsomt med mye nattevåking, men oftest sovner vi begge to raskt. (Han ligger i min seng). Jeg synes det er koselig å kunne gi ham denne kosen og næringa, og vil amme lenge, om mulig. Og, siden han drikker mest på natta, regner jeg med at dette er en av grunnene til at jeg har så mye melk.

Er melka ennå bra/viktig for ham, eller bør vi innføre "stengetid"? Bør vi prøve å gi mer fast, og mindre flytende? Håper du har noen råd å gi, for "alle" skal fortelle meg hva jeg bør gjøre. Trodde morsmelka var bra, jeg!

Takk på forhånd. Hilsen en mamma i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære En mamma i tvil. Flott at du har så mye melk og at det virker som om dere begge koser dere med ammingen. Om du skal kutte ned på ammemåltider er en sak du selv må bestemme. Morsmelken er selvfølgelig fortsatt bra og han får 3 måltider med fast føde. Enkelte barn er veldig følsomme for klumper i maten, men det har ingen sammenheng med om han blir ammet eller ikke. Fortsett med den konsistensen han aksepterer best, han trenger bare litt lengre tid på å venne seg til klumper. Prøv jevnlig og forsiktig med grovere mat. Du kan også blande 6 og 8 måneders glass for å få gradvis overgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kengumamma

Vil bare tilføye en liten ting: Nestles 8 mnds glass smaker helt forferdelig vondt. Bare smak selv! Jeg brakk meg selv jeg, da jeg smakte på kalkunmiddagen deres. Jeg er blitt tilhenger av Smaafolk glassene, de har en middels tykk konsistens og passer sikkert kjempegodt til dere. Her er ingen store biter, men det er ikke saus heller. Anbefales! Og så smaker de så godt at jeg spiser opp det hun ikke vil ha...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicodemus

Kjære En mamma i tvil. Flott at du har så mye melk og at det virker som om dere begge koser dere med ammingen. Om du skal kutte ned på ammemåltider er en sak du selv må bestemme. Morsmelken er selvfølgelig fortsatt bra og han får 3 måltider med fast føde. Enkelte barn er veldig følsomme for klumper i maten, men det har ingen sammenheng med om han blir ammet eller ikke. Fortsett med den konsistensen han aksepterer best, han trenger bare litt lengre tid på å venne seg til klumper. Prøv jevnlig og forsiktig med grovere mat. Du kan også blande 6 og 8 måneders glass for å få gradvis overgang.

Jeg har bare et råd når det gjelder klumpete barnemat. Nestle 8-måndersglass har veldig forskjelling konsistens, noe er helt most og noe er kuttet i små terninger. Hva om du lager maten selv og bruker gaffel slik at all maten får lik konsistens, kanskje det går lettere da, dette rådet fikk jeg fra min helsesøster og det har fungert bra for oss,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare et råd når det gjelder klumpete barnemat. Nestle 8-måndersglass har veldig forskjelling konsistens, noe er helt most og noe er kuttet i små terninger. Hva om du lager maten selv og bruker gaffel slik at all maten får lik konsistens, kanskje det går lettere da, dette rådet fikk jeg fra min helsesøster og det har fungert bra for oss,

Hei !

Jeg kuttet ut nattamminga da jentene mune var ca 9 1/2 mnd Jeg har tvillinger. De våknet bare mer og mer og skulle ha pupp. Dette resulterte med at jeg sov veldig lite pluss at ungene ikke ville ha så mye mat på dagen. Jeg flyttet de inn på eget rom, og det var 3 netter med skriking og så var det over. Jeg har fått et nytt liv !

De er også veldig var for klumper, men jeg kjøper 8 mnd glass og så krakker jeg litt med gaffel eller så bruker jeg stavmikser. Jeg bruker endel nestle barneglass mat. Og favoritten deres er KALKUN. Nå er de 11 mnd, og spiser ennå ikke brødskive. Prøver ofte men de vil ikke ha. Det rare er at de spiser kjeks potetgull o.l, så de er jo vant til å tygge. Men det kommer vel etterhvert. De får kun pupp om kvelden nå, skal prøve og slutte og amme snart. Til alle andre måltider drikker de h-melk,saft ,vann eller utvannet juice

Hilsen janni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En mamma i tvil

Hei !

Jeg kuttet ut nattamminga da jentene mune var ca 9 1/2 mnd Jeg har tvillinger. De våknet bare mer og mer og skulle ha pupp. Dette resulterte med at jeg sov veldig lite pluss at ungene ikke ville ha så mye mat på dagen. Jeg flyttet de inn på eget rom, og det var 3 netter med skriking og så var det over. Jeg har fått et nytt liv !

De er også veldig var for klumper, men jeg kjøper 8 mnd glass og så krakker jeg litt med gaffel eller så bruker jeg stavmikser. Jeg bruker endel nestle barneglass mat. Og favoritten deres er KALKUN. Nå er de 11 mnd, og spiser ennå ikke brødskive. Prøver ofte men de vil ikke ha. Det rare er at de spiser kjeks potetgull o.l, så de er jo vant til å tygge. Men det kommer vel etterhvert. De får kun pupp om kvelden nå, skal prøve og slutte og amme snart. Til alle andre måltider drikker de h-melk,saft ,vann eller utvannet juice

Hilsen janni

Takker for alle svar og gode råd.

Hilsen en mamma i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...