Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er litt frustrert..Håper noen kan og vil hjelpe meg.Vi har en gutt på 8år.Han har alltid vært en aktiv liten krabat,helt motsatt av søsteren.Han krøp når han var 7 mnd,gikk(løp) når han var 9mnd.Alltid vanskelig å legge.Ville ikke sitte med bordet.Liten stund på hver aktivitet.Prøvde å nevne det for folk,men fikk bare til svar at han var så sjarmerende,og at jeg ikke måtte fokusere på det negative..Det var sårende for vi vil jo det beste for barna våre!Helsesøster mente ikke heller det var grunn til bekymring,hun snakket bare om sin datter som var sånn og sånn..Nå når han går i 2 kl ble vi kontaktet av læreren."det er noe med han men jeg vet ikke hva"Han er ukonsentrert,kommer ikke igang,får lite gjort,må ha ting på sin måte..ppt observerte to ganger,men hadde ikke noe å si på ham.Jeg krevde samtale likevel,og både hun og lærern anbefalte å se det an..læreren mener han har komt seg.Hvor lenge skal vi vente?Det er lang nok ventetid i systemet.Vi som foreldre har meldt han opp.Men har vi gjort det riktige?Er redd han kan få et "stempel"som vi påfører ham.I tilfelle har han adhd i lettere grad,kanskje kunne han bare levd med det..Er så frustrert,men vil bare han skal få den hjelpen han trenger.Er det noen som har noen gode råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/142423-kan-det-v%C3%A6re-adhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde hørt på læreren. Dersom hun synes man skal se det an, er det god grunn til optimisme. (Lærere er jo ofte pådrivere i forhold til å få barn "diagnostisert", da tilførsel av ekstra ressurser gjør lærerens hverdag lettere.)

En annen sak er at ppt godt kan teste ham, slik at man får et bredere grunnlag å forstå hans vansker ut fra. Å bli testet av ppt innebærer som regel ikke i seg selv en stimatisering.

Jeg hadde hørt på læreren. Dersom hun synes man skal se det an, er det god grunn til optimisme. (Lærere er jo ofte pådrivere i forhold til å få barn "diagnostisert", da tilførsel av ekstra ressurser gjør lærerens hverdag lettere.)

En annen sak er at ppt godt kan teste ham, slik at man får et bredere grunnlag å forstå hans vansker ut fra. Å bli testet av ppt innebærer som regel ikke i seg selv en stimatisering.

Takk for svar..Det er bare det at han går i en veldig krevende klasse som er "beryktet" for å være vanskelig å holde styr på.Jeg er derfor redd for at han kommer i bakgrunnen,at læreren mener de andres problem er større.Noe som de nok kan være.Men det er jo synd viss han ikke blir "oppdaget" pga det.

Takk for svar..Det er bare det at han går i en veldig krevende klasse som er "beryktet" for å være vanskelig å holde styr på.Jeg er derfor redd for at han kommer i bakgrunnen,at læreren mener de andres problem er større.Noe som de nok kan være.Men det er jo synd viss han ikke blir "oppdaget" pga det.

Da synes jeg det er fornuftig at dere har bedt om vurdering fra ppt. Håper de tar ham inn til testing, slik at dere i det minste kan få en viss pekepinn på hvorvidt testene hans er "normale" eller gir grunn til videre utredning.

adhd er følgende symptomer:

Søvnvansker, konsentrasjonsvansker, ukontrollert sinne, utålmodig,vansker med å fullføre en aktivitet,noen har angst og noe depresjon som tillegg, overfølsom hud dvs,at det som er ment som god berøring, kan av den som har adhd oppfattes som ubehagelig,veldig sårbar, problemer i forbindelse med matveien.urolig, har store problemer med å holde fokus over tid, lette å distrahere og har store problemer med å innhente seg igjen.

Add er mye av det samme som adhd, men da er ikke hyperaktiviteten med. Altså han kan ha mangen av de symptomene uten å være aktiv, men han kan være svært urolig.

Og det er typisk omgivelsene å ikke forstå. Jeg kan selvsagt ikke si om dette er adhd men har gutten et problem,så ta ham på alvor. Jeg kjempet i over 7 år for min datter, og hun har endelig fått diagnosen.

Jeg er voksen idag men fikk diagnosen for snart to årsiden.

Lykke til!!!

Gjest annen adhd-mamma

Takk for svar..Det er bare det at han går i en veldig krevende klasse som er "beryktet" for å være vanskelig å holde styr på.Jeg er derfor redd for at han kommer i bakgrunnen,at læreren mener de andres problem er større.Noe som de nok kan være.Men det er jo synd viss han ikke blir "oppdaget" pga det.

Jeg ville bedt om en utredning nå. Hvis det er ADHD kan han få skolesituasjonen tilrettelagt slik at han blir skjermet for det verste bråket, ekstra ressurser for å dele klassen osv. Det er ikke lett for ADHD-barn å konsentrere seg og komme i gang med ting hvis mye skjer rundt de. Da kan de bli urolig og ukonsentrert og bidra til uro i klassen.

Annonse

Da synes jeg det er fornuftig at dere har bedt om vurdering fra ppt. Håper de tar ham inn til testing, slik at dere i det minste kan få en viss pekepinn på hvorvidt testene hans er "normale" eller gir grunn til videre utredning.

takk for svar fra dere.jeg tror også at det er lurt å få bekrefte eller avkrefte en diagnose.Men er det noen av dere som har erfaring med hva disse testene går ut på? Har også hørt at det er lurt å gå til lege for å utelukke andre ting.Allergi,stoffskifte el andre ting..Noen som vet?

takk for svar fra dere.jeg tror også at det er lurt å få bekrefte eller avkrefte en diagnose.Men er det noen av dere som har erfaring med hva disse testene går ut på? Har også hørt at det er lurt å gå til lege for å utelukke andre ting.Allergi,stoffskifte el andre ting..Noen som vet?

Hvis ppt tar ham inn til testing, vil de sannsynligvis starte ut med en evnetest (WISC-R) samt at foreldre og lærere hver for seg fyller ut et langt skjema om ulike typer problematferd. WISC-R er et godt utgangspunkt for å tydeliggjøre hva som er guttens sterke og svake sider i forhold til skolearbeid. En del av de barna som har adhd har en typisk scoringsprofil på testen, så selv om den ikke på noen måte er et diagnostiseringsverktøy for adhd gir den ofte god pekepinn for hvorvidt barnet bør utredes videre eller ikke. De fleste unger synes testen er ganske morsom :-)

Hvis ppt tar ham inn til testing, vil de sannsynligvis starte ut med en evnetest (WISC-R) samt at foreldre og lærere hver for seg fyller ut et langt skjema om ulike typer problematferd. WISC-R er et godt utgangspunkt for å tydeliggjøre hva som er guttens sterke og svake sider i forhold til skolearbeid. En del av de barna som har adhd har en typisk scoringsprofil på testen, så selv om den ikke på noen måte er et diagnostiseringsverktøy for adhd gir den ofte god pekepinn for hvorvidt barnet bør utredes videre eller ikke. De fleste unger synes testen er ganske morsom :-)

Det var godt å høre at han sannsynligvis syns det er morsomt med testen.For det tenker jeg litt på, og hvordan jeg skal forklare det for han det som han skal igjennom..Er det forresten noen som har erfaring med det å gi medesiner til adhd barn.Er det ritalin el l som anbefales eller kan noen ha like god nytte av andre f eks efalex..Jeg må jo innrømme at jeg er skeptisk til det å gi medesiner til barn.Men viss det blir funnet ut at han kan hjelpes av det,vil jeg ikke sette meg imot det

Det var godt å høre at han sannsynligvis syns det er morsomt med testen.For det tenker jeg litt på, og hvordan jeg skal forklare det for han det som han skal igjennom..Er det forresten noen som har erfaring med det å gi medesiner til adhd barn.Er det ritalin el l som anbefales eller kan noen ha like god nytte av andre f eks efalex..Jeg må jo innrømme at jeg er skeptisk til det å gi medesiner til barn.Men viss det blir funnet ut at han kan hjelpes av det,vil jeg ikke sette meg imot det

Til vår datter prøvde vi først Ritalin. Det er et såkalt kunstig stoff med flest bivirkninger. Da dette ikke hadde effekt,gikk vi over til Dexedrine, noe som forandret hele situasjonen hjemme og på skolen.

Det var som å få en ny og harmonisk jente, så vær ikke skeptisk for å gi han medisiner.

Din sønn vil bli nøye oppfullt og målt både før og under medisineringen slik at de har full kontroll.

Ellers er det Conserta,som er det samme som Ritalin, men med 12 timers effekt. Dexamine,Straterra, Edronax Effexor og andre diverse anti depresive medikamenter.

Må dere finne det rette svaret.

Lykke til videre!!!

Hei balu

Dette kan være AD/HD, men det har du fått nok bekreftelser på allerede.

Jeg har andre opplysninger om hva det kan være også.

Dysleksi, eller også den samme lidelsen i forbindelse med tall,( Husker ikke hva det heter) kan også føre til urolighet og dårlig konsentrasjon. Dersom de ikke kan det klassen driver med, så må de få oppmerksomhet på andre måter.

Dårlig samsyn er også en lidelse som kan resultere i urolige unger med konsentrasjonsproblemer. Dette kan du få sjekket ut hos en god optiker eller øyelege.

Bare noen tips fra andre erfaringer.

Dette var iallefall ting jeg selv fikk sjekket hos min sønn før han fikk sin AD/HD diagnose.

Jeg har alltid vært av den oppfatningen at det er bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite, så får leger og annet personell bli så dritlei meg de bare vil. Det er mine barn det gjelder!!

Lykke til!! ;-)

Hei balu

Dette kan være AD/HD, men det har du fått nok bekreftelser på allerede.

Jeg har andre opplysninger om hva det kan være også.

Dysleksi, eller også den samme lidelsen i forbindelse med tall,( Husker ikke hva det heter) kan også føre til urolighet og dårlig konsentrasjon. Dersom de ikke kan det klassen driver med, så må de få oppmerksomhet på andre måter.

Dårlig samsyn er også en lidelse som kan resultere i urolige unger med konsentrasjonsproblemer. Dette kan du få sjekket ut hos en god optiker eller øyelege.

Bare noen tips fra andre erfaringer.

Dette var iallefall ting jeg selv fikk sjekket hos min sønn før han fikk sin AD/HD diagnose.

Jeg har alltid vært av den oppfatningen at det er bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite, så får leger og annet personell bli så dritlei meg de bare vil. Det er mine barn det gjelder!!

Lykke til!! ;-)

Takk for svar.Ja det er mye som tyder på at det kan være det men sikker er jeg ikke.Og i følge lærer og ppt og andre "forståsegpåere" så syns de nok jeg bekymrer meg unødig.Men som du sier :Det er mitt barn det gjelder,så får andre mene hva de vil!Det er som regel foreldre som kjenner sine barn best.

Jeg skal bestille time hos lege og få sjekket ut ting.Læreren sier at han følger de andre faglig,så det virker ikke som han har problemer med lesing og regning.Men jeg er redd han kan komme til å henge etter senere da han sliter med å konsentrere seg..Så her er det vel bare til å stå på,og begynne kampen mot systemet.For det er jeg forberedt på at det blir.Det er alltid noen som tror de kjenner ditt barn bedre enn deg selv.Godt med oppmuntrende ord fra dere som er i samme situasjon.Dere vet hva det dreier seg om!

Annonse

Takk for svar.Ja det er mye som tyder på at det kan være det men sikker er jeg ikke.Og i følge lærer og ppt og andre "forståsegpåere" så syns de nok jeg bekymrer meg unødig.Men som du sier :Det er mitt barn det gjelder,så får andre mene hva de vil!Det er som regel foreldre som kjenner sine barn best.

Jeg skal bestille time hos lege og få sjekket ut ting.Læreren sier at han følger de andre faglig,så det virker ikke som han har problemer med lesing og regning.Men jeg er redd han kan komme til å henge etter senere da han sliter med å konsentrere seg..Så her er det vel bare til å stå på,og begynne kampen mot systemet.For det er jeg forberedt på at det blir.Det er alltid noen som tror de kjenner ditt barn bedre enn deg selv.Godt med oppmuntrende ord fra dere som er i samme situasjon.Dere vet hva det dreier seg om!

Hei igjen balu.

Min sønn er faglig flink. Det var faktisk en av tingene de reagerte på hos ppt da han var der til utredning. Det var konsentrasjonen som ikke samsvarte sånn at de fant grunn til å sjekke nærmere.

Så om læreren synes din sønn følger de andre faglig så kommer han/hun ikke til å innrømme at de sliter seg ut på å få ham til å sitte rolig, er min erfaring. Det blir som oss mammaer og pappaer tenker. Hva er det vi gjør galt? Det samme tenker læreren. Saken er at vi IKKE gjør noe galt.

Stå på!!!

Takk for svar.Ja det er mye som tyder på at det kan være det men sikker er jeg ikke.Og i følge lærer og ppt og andre "forståsegpåere" så syns de nok jeg bekymrer meg unødig.Men som du sier :Det er mitt barn det gjelder,så får andre mene hva de vil!Det er som regel foreldre som kjenner sine barn best.

Jeg skal bestille time hos lege og få sjekket ut ting.Læreren sier at han følger de andre faglig,så det virker ikke som han har problemer med lesing og regning.Men jeg er redd han kan komme til å henge etter senere da han sliter med å konsentrere seg..Så her er det vel bare til å stå på,og begynne kampen mot systemet.For det er jeg forberedt på at det blir.Det er alltid noen som tror de kjenner ditt barn bedre enn deg selv.Godt med oppmuntrende ord fra dere som er i samme situasjon.Dere vet hva det dreier seg om!

Vi møtte den samme holdningen i begynnelsen. PPT fant ikke noe unormalt. Vi kom også litt skeivt ut på skolen fordi han hadde ikke problemer med å lære, bare med å konsentrere seg og urolig i klassen og som det skulle vise seg senere: bokstavforming (skriver MEGET sakte). Men over gj.snitt evnemessig.

Diagnose: Tourettes syndrom

Gjest mamman hans

Takk for svar..Det er bare det at han går i en veldig krevende klasse som er "beryktet" for å være vanskelig å holde styr på.Jeg er derfor redd for at han kommer i bakgrunnen,at læreren mener de andres problem er større.Noe som de nok kan være.Men det er jo synd viss han ikke blir "oppdaget" pga det.

Hei!

Våre erfaringer:

"Noe" var galt med sønnen vår - men ingen visste hva. Far påsto at det ikke var noe galt med hans sønn, men derimot med alle andre (mor, skole, lærere, de andre ungene, leger og psykologer, you name it!) Jeg påtok meg alt ansvar, sikkert jeg som ikke gjorde jobben som mor godt nok.

BUP: 7 år innenfor systemet, også leketerapi, som hjalp noe. De var enige i at det nok var familiesituasjonen som i hvert fall bidro til problemet. Far nektet samarbeide med alt og alle, meg inkludert. På spørsmål om konkrete diagnoser, fikk vi diffuse svar.

Etter 7 år kom jeg selv tilfeldigvis over informasjon om adhd på grunn av helt andre ting. Ingen hadde tenkt tanken engang, heller ikke jeg, men jeg kjente igjen mange av symptomene. Min sønn er ikke "typisk", sammenstillingen av symptomer er slik at man ikke umiddelbart tenker "hyperaktiv". Ba om utredning.

Han scoret høyt nok på testene til å få diagnosen, såvidt. Og da sa spesialistene: Dette er helt typisk! Unger i BUP i mange år før noen som helst tenker på at det kan være nevrologiske og ikke psykiatriske årsaker til atferden!

Deretter har jeg skjønt at også far har adhd, men han vokste jo opp dengang diagnosen ble så sjelden stilt at han aldri fikk den! I stedet har han funnet sine (sær)egne måter å fungere på, og stakkars den som sier han ikke klarer det utmerket!

Jeg anbefaler den boka der jeg "fant igjen" sønnen min - den er skrevet av Christopher Gillberg og heter "Ett barn i hver klasse". Anbefalt lesning! Han er også inne på en mulig sammenheng mellom adhd og dysleksi, så vanlig er kombinasjonen.

Grunnen til at jeg svarer her er din kommentar om at ditt barn går i en svært krevende klasse. Man kan nesten lure på om barn av enkelte årskull er mer utsatt for adhd enn andre? I min sønns klasse var det hele 4 barn med adhd og et med dysleksi ved skolestart! Kanskje dere også er ute for det samme?

I tillegg - jeg har etterhvert lært mestringsteknikker - som forelder - som virker, også på hyperaktive barn. Jeg innser at BUP hadde helt rett i at min oppførsel kan være med på å forsterke uønsket oppførsel hos barna - og det gjelder selvsagt også læreratferd. Det er vanskelig å holde konstruktiv orden i en klasse med adhd-barn, som stadig ikke oppfatter beskjeder og som oppfører seg litt vilt. Oppførselen smitter fort over på flere - og runddansen er igang!

Jeg ønsker deg lykke til! Det er mulig å få hjelp - bare det å få en diagnose ga i hvert fall meg noe jeg kunne bruke positivt! Jeg slapp bl.a. den destruktive skyldfølelsen! Og den like destruktive irritasjonen over ting han faktisk ikke kunne gjøre noe med!

Men regn ikke med at folk - lek eller lærd - faktisk vet så mye om adhd. Les og let på internett og lær mest mulig selv. I vårt tilfelle dreier det seg jo om en sammenstilling av persepsjonsproblemer som gjør at han ikke er "typisk". Kombinasjonsmulighetene er utallige - og det er vi som kjenner våre barn best!

Gjest mamman hans

Det var godt å høre at han sannsynligvis syns det er morsomt med testen.For det tenker jeg litt på, og hvordan jeg skal forklare det for han det som han skal igjennom..Er det forresten noen som har erfaring med det å gi medesiner til adhd barn.Er det ritalin el l som anbefales eller kan noen ha like god nytte av andre f eks efalex..Jeg må jo innrømme at jeg er skeptisk til det å gi medesiner til barn.Men viss det blir funnet ut at han kan hjelpes av det,vil jeg ikke sette meg imot det

Hei igjen!

En venninne har gitt sin sønn massevis av omega 3 og magnesium, og det resulterte i at ritalindosen måtte halveres etter ferien! Søk på internett om fettsyrer og adhd, og på Efalex, som er en slik fettsyre, og hør kanskje også med homøopater etc. om dette - det er helt klart verd et forsøk!!!

Lykke til!

  • 3 uker senere...
Gjest touretter

en del av det du nevner er jo typisk for barn med adhd..,

Foreslår at du kontakter nasjonalt kompetansesenter for adhd, tourettes syndrom og narkolepsi. Kanskje de der kjenner til en lege/psykolog/nevropsykolog i ditt område som kan vurdere ditt barn.

Vondt å ikke bli tatt på alvor

en del av det du nevner er jo typisk for barn med adhd..,

Foreslår at du kontakter nasjonalt kompetansesenter for adhd, tourettes syndrom og narkolepsi. Kanskje de der kjenner til en lege/psykolog/nevropsykolog i ditt område som kan vurdere ditt barn.

Vondt å ikke bli tatt på alvor

Vil bare tilføye at nettsiden til Nasjonalt Kompetansesenter for AD/HD,

Tourettes Syndrom og Narkolepsi finner man på www.nasjkomp.no/

en del av det du nevner er jo typisk for barn med adhd..,

Foreslår at du kontakter nasjonalt kompetansesenter for adhd, tourettes syndrom og narkolepsi. Kanskje de der kjenner til en lege/psykolog/nevropsykolog i ditt område som kan vurdere ditt barn.

Vondt å ikke bli tatt på alvor

Hei!

Jeg har lurt endel på dette med tourette,og prøvd å lese meg til ting.Jeg ser jo ting med min sønn,men vet ikke om det har noe med dette å gjøre.Han "hiver" etter pusten når han skal snakke,Trekker pusten inn før han snakker,vet ikke om det bare er en uvane,hadde jo håpet på det..Før så drev han på med noe snuing på hendene som jeg ikke forsto,men det er det slutt på nå.Han drev også å myset en periode,så vi ble bedt av læreren å sjekke synet.Men det var jo perfekt,noe som jeg egentlig visste.Men når jeg leste om tourette var det som et slag i magen,for det ante meg om det kunne være..Vet noen om dette alltid bør medesineres eller er det bare dem som er sterkt angrepet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...