Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest touretter

Hei!

Jeg har lurt endel på dette med tourette,og prøvd å lese meg til ting.Jeg ser jo ting med min sønn,men vet ikke om det har noe med dette å gjøre.Han "hiver" etter pusten når han skal snakke,Trekker pusten inn før han snakker,vet ikke om det bare er en uvane,hadde jo håpet på det..Før så drev han på med noe snuing på hendene som jeg ikke forsto,men det er det slutt på nå.Han drev også å myset en periode,så vi ble bedt av læreren å sjekke synet.Men det var jo perfekt,noe som jeg egentlig visste.Men når jeg leste om tourette var det som et slag i magen,for det ante meg om det kunne være..Vet noen om dette alltid bør medesineres eller er det bare dem som er sterkt angrepet?

Tourettes medisineres bare hvis en har svært plagsomme ticks. Eller..., en kan jo også få medisin for tilleggsvansker. For ekesempel er det en del tourettere som har problemer med tvang og depresjoner, som jo kan medisineres. Men det også kommer jo an på hvor plaget man er.

Noe å diskutere med en lege, men mange leger sitter ikke inne med nok kunnskap. Noen leger trur at for å ha tourettes, må man ha veldig svære ticks. Sånn er det ikke. Ticks kan godt holdes tilbake på legekontoret og i andre sosiale sammenhenger.. Men ticksa må vare i et år med maks tre måneders pause, og en må ha både vokale og motoriske, for å bli diagnostisert med tourettes.

Er jo medisin for adhd-plager også. Noen opplever at disse gir mer ticks, noen mindre og noen uforandra.

Det er for øvrig en del av de som har tourettes, som også har adhd...

Veit ikke om dette gav deg noe. Bare å spørre mer!

Hilsen

Fortsetter under...

Tourettes medisineres bare hvis en har svært plagsomme ticks. Eller..., en kan jo også få medisin for tilleggsvansker. For ekesempel er det en del tourettere som har problemer med tvang og depresjoner, som jo kan medisineres. Men det også kommer jo an på hvor plaget man er.

Noe å diskutere med en lege, men mange leger sitter ikke inne med nok kunnskap. Noen leger trur at for å ha tourettes, må man ha veldig svære ticks. Sånn er det ikke. Ticks kan godt holdes tilbake på legekontoret og i andre sosiale sammenhenger.. Men ticksa må vare i et år med maks tre måneders pause, og en må ha både vokale og motoriske, for å bli diagnostisert med tourettes.

Er jo medisin for adhd-plager også. Noen opplever at disse gir mer ticks, noen mindre og noen uforandra.

Det er for øvrig en del av de som har tourettes, som også har adhd...

Veit ikke om dette gav deg noe. Bare å spørre mer!

Hilsen

Takk for svar.Det gav meg ganske mye.Dette er så nytt for meg,så jeg forstår at det må være ganske alvorlig for at det skal være et problem som en evt må gjøre noe med.Da får jeg bare følge med min sønn og se.Har ikke merket vokale tics hos ham,utenom at han hadde en periode i 5 års alderen hvor han stammet.Men det kommer kanskje ikke inn under det?Jeg er glad for alle svar,det hjelper meg utrolig mye å lære fra "dere",Mange gode svar har jeg fått.Takk for det..

Gjest touretter

Takk for svar.Det gav meg ganske mye.Dette er så nytt for meg,så jeg forstår at det må være ganske alvorlig for at det skal være et problem som en evt må gjøre noe med.Da får jeg bare følge med min sønn og se.Har ikke merket vokale tics hos ham,utenom at han hadde en periode i 5 års alderen hvor han stammet.Men det kommer kanskje ikke inn under det?Jeg er glad for alle svar,det hjelper meg utrolig mye å lære fra "dere",Mange gode svar har jeg fått.Takk for det..

Nee.., det er jo alltids en viss risiko for bivirkninger og sånnt med medisiner, og en må jo alltid veie opp fordeler og bakdeler...

Det er ikke helt utrulig at stammingen kan ha vært et vokalt ticks..

Og et tips: Ikkke mase om å slutte med ticks.

Lykke til igjen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...