Gå til innhold

Hofteskade til kneskade


bernadotte

Anbefalte innlegg

Jeg har vært så uheldig å brekke lårhalsen i en alder av 23 år. Dette ble begrunnet med alt for mye trening ( jeg er aerobic instruktør og hadde mange timer). Dette er nå 6 mnd siden, kjenner av og til noe i hoften, men nå har smertene lagt seg i kneet. Har tatt akupungtur noe som medførte at smertene gav seg, over tid har smertene kommet tilbake. Smertene i kneet ligger rundt nedre kneskjelle t og inni, en slags murring som blir sterkere ved å sitte i ro. Spesielt ved å sitte med bøyde bein. Hva er dette? Betennelse har jeg blitt fortalt, men kan det til å vare så lenge? Har kjent det en mnd nå. Hvorfor virker akupungturen bare en kort stund? Bør jeg ikke trene ben? Det verste er at jeg kan kjenne svak smerte i det andre kneet også, har jeg dårlig støtte i skoene?Hva kan dette være? Menisk? Korsbånd? Er jeg for svak i beinet, og detfor belaster mere det andre? Er livredd for å gå på krykker igjen( har erfaring på 4 mnd). Jeg er ikke beinskjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sverre Mæhlum, Lege

Kjære Bernadotte

Det du beskriover høres ut som en tilstand som benevnes PFA. (står for PatelloFemoral Arthrlagi hvilket ikke betyr annet enn smerter fra leddet mellom kneskjellet og lårbenet) Det er typisk for en slik tilstand at det er verre om du sitter med bena i 90 grader. Slike plager kan vare lenge.

Behandlingen består i å prøve å endre litt på knekjellets bane -- det kan gjøres ved styrketrening, ved taping (såkalt McConnel tape) og ved bruk av en patellastyrende ortose. I tillegg er det viktig å sjekke at du ikke har åpenbare aksefeil i bena.

Du skal aboslutt trene, men sjekke det jeg ha5r nevnt med aksefeil først. At akupunkturen kun hjelper en kort stund er ikke rart. Det er en smertedempende behandling, og virker ikke kurativt i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...