Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det forandrer ikke det faktum at du faktisk forsvarer kvinneskjendingen ved å komme trekkende med historiske ugjerninger.

Bortsett fra å legge tåkeslør over fanskapet; Hva er ditt poeng?

At det åpenbart er like idiotisk å forsøke og sverte muslimer med dette, som det er å påstå at alle kristne er nazister.

Det er så lett å plukke deg fra hverandre at det er pinlig.

• Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

63

• Goliath

30

• Grip

29

• Tinúviel

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg er enig i at vi bør støtte Amnestys kampanje, for all del.

Dessuten oppfordrer jeg alle til å gjøre noen søk på nettet omkring kvinners kår i Pakistan f.eks. Se også etter det ufattelige omfang denne mishandlingen har. Det verste er jo at omfanget bare øker.

Straffene for slik mishandling er symbolske, og knapt nok det. Det er skjelden av gjerningsmennene får fengselstraff av betydning.

Vi snakker om hundrevis og tusenvis av tilfeller hvert år, bare i visse deler av Pakistan.

Mishandlingen er selvsagt en konsekvens av den patriarkalske kulturen de holder seg med, en kultur som nedvurderer kvinner systematisk.

Jeg synes ikke bærere av slike kulturer har noe å bidra med, og synes ikke at deres nærvær her i landet er noen berikelse.

For øvrig har nå båtsesongen begynt.

Jeg er enig i at det mildt sagt er vanskelig å smile blidt til kulturer som på en eller annen måte gir aksept for skrekkeligheter enhver beskyttet nordmann og -kvinne hadde deiset rett i bakken over å fått inn på livet.

Men hva skal vi gjøre? Vi kan da ikke skjære av disse delene av verden og dytte svineriet og gamle og nye ofre lenger bort? Har vi ikke et ansvar for å opplyse de uopplyste om opplysningen - eller hva jeg nå skal kalle det (ooops, med fare for å trampe etnisitetsrelativister på tærne)?

Gapet mellom rik - fattig, opplyst - uopplyst, demokratisk - ikkedemokratisk ser ut til å bli større og større og det er totalt fortvilet.

Temaet er uendelig, i alle dimensjoner.

Båt, ja... her forventes sesongens første dupp utpå i morgen eller tirsdag, væravhengig.

Skrevet

Dine hensikter er så vikarierende at det faktisk begynner å bli morsomt. Du har da aldri brydd deg om "kvinner i Pakistan", og misbruker dem KUN som et middel til å sverte muslimske menn.

Hyklerisk.

Man må da i anstendighetens navn kunne påpeke denne kvinneskjendingen og kraftig fordømme den, selv om det medfører at muslimske menn føler seg tråkket på tærne?

Skrevet

At det åpenbart er like idiotisk å forsøke og sverte muslimer med dette, som det er å påstå at alle kristne er nazister.

Det er så lett å plukke deg fra hverandre at det er pinlig.

Du forvrøvler en alvorlig debatt. Det er et faktum av kvinner i muslimske land tilbys en tarvelig tilværelse, og det gjelder alle muslimske land.

Hvorfor du absolutt skal tåkelegge dette skrekkelige faktum, er rett og slett underlig.

Hvilke motiver har du egentlig for dine skriverier?

Skrevet

Det andre eksemplet du nevner har da ikke mye med islam å gjøre. Det var jo en bestialsk pedofil voldtekt, mishandling og drap. Det skjer jo like mye uansett hvor i verden man befinner seg (med enkelte unntak). Hvis en muslim begår en forbrytelse som er like vanlig blant hvilken som helst folkegruppe, kan du ikke bruke det som argument mot religionen. Dette sier seg selv.

"........................"

Man kan ikke bruke enkeltsaker som grunnlag for å bedømme ideologier eller "religioner".

Men man kan ut fra mønster og omfang i ulike former for mishandling og undertrykking av kvinner, hevde at utøvere av islam har et alvorlig problem.

Skrevet

Man kan ikke bruke enkeltsaker som grunnlag for å bedømme ideologier eller "religioner".

Men man kan ut fra mønster og omfang i ulike former for mishandling og undertrykking av kvinner, hevde at utøvere av islam har et alvorlig problem.

Det har utøvere av samtlige andre religioner også, inklusive kristendommen, og i tillegg kan du jo sjekke kvinners levekår i Kina.

Du er foruroligende kunnskapsløs.

Skrevet

Man må da i anstendighetens navn kunne påpeke denne kvinneskjendingen og kraftig fordømme den, selv om det medfører at muslimske menn føler seg tråkket på tærne?

Det er ikke derfor du påpeker det, men KUN for å tråkke muslimer (menn og kvinner) på tærene, ved å forsøke å få dette til å være et muslimsk problem.

Les heller det favn skriver.

Skrevet

Det har utøvere av samtlige andre religioner også, inklusive kristendommen, og i tillegg kan du jo sjekke kvinners levekår i Kina.

Du er foruroligende kunnskapsløs.

Som jeg har påpekt, er mishandling av kvinner ikke bare et muslimsk problem, men de fører an.

Forholdene for kvinner i Kina er sikkert dårlige, men jeg kan ikke se at det gjør saken noe bedre.

Vi kan selvsagt diskutere kvinnenes situasjon i Kina, men da kommer du vel trekkende med kvinners situasjon i Pakistan....for å tåkelegge og bagatellisere.

Jeg skjønner jo hvilken teknikk du bruker, men jeg skjønner ikke hvorfor.

Skrevet

Du forvrøvler en alvorlig debatt. Det er et faktum av kvinner i muslimske land tilbys en tarvelig tilværelse, og det gjelder alle muslimske land.

Hvorfor du absolutt skal tåkelegge dette skrekkelige faktum, er rett og slett underlig.

Hvilke motiver har du egentlig for dine skriverier?

Men hinduistiske, ateistiske, kommunistiske, kristne eller andre som lever i samme region har det ikke bedre!

Det du forsøker er bare å sverte en konkurrerende religion til din egen. Det er religiøs drittkasting.

Skrevet

Som jeg har påpekt, er mishandling av kvinner ikke bare et muslimsk problem, men de fører an.

Forholdene for kvinner i Kina er sikkert dårlige, men jeg kan ikke se at det gjør saken noe bedre.

Vi kan selvsagt diskutere kvinnenes situasjon i Kina, men da kommer du vel trekkende med kvinners situasjon i Pakistan....for å tåkelegge og bagatellisere.

Jeg skjønner jo hvilken teknikk du bruker, men jeg skjønner ikke hvorfor.

Nei, fordi det er åpenbart at din hensikt er overhodet ikke "kvinner", men å sverte en annen religion.

Skrevet

Men likevel forklarer du ikke hvorfor du forbinder en seksualforbrytelse med en religion/folkegruppe. Hvis du først skal bruke slikt for å fremsette en påstand, så bør du heller bruke noe som er i nærheten av å være spesiellt for de du snakker om. For eks. så vil omskjæring, æresdrap etc. være relevant i denne sammenhengen, mens pedofili er helt på jordet.

"...................."

Skrevet

Men likevel forklarer du ikke hvorfor du forbinder en seksualforbrytelse med en religion/folkegruppe. Hvis du først skal bruke slikt for å fremsette en påstand, så bør du heller bruke noe som er i nærheten av å være spesiellt for de du snakker om. For eks. så vil omskjæring, æresdrap etc. være relevant i denne sammenhengen, mens pedofili er helt på jordet.

"...................."

Jeg kan ta en smule selvkritikk på den linken, siden den er lite relevant for saken jeg ønsket å belyse.

Likevel vil jeg hevde at overgrep mot kvinner i sum har sammenheng med hvordan samfunnene generelt ser på likeverd og likestilling mellom kjønnene.

I sterkt patriarkalske samfunn vil overgrep mot kvinner ha bedre vilkår, for å si det slik.

Men altså; min link var ikke spesielt godt egnet til å belyse problemet.

Skrevet

Nei, fordi det er åpenbart at din hensikt er overhodet ikke "kvinner", men å sverte en annen religion.

Men hensikt i denne tråden var å sette søkelys på en undertrykkende, totalitær ideologi, benevnt islam. Og du har helt i at jeg ønsker å "sverte" svineriet.

Skrevet

Jeg kan ta en smule selvkritikk på den linken, siden den er lite relevant for saken jeg ønsket å belyse.

Likevel vil jeg hevde at overgrep mot kvinner i sum har sammenheng med hvordan samfunnene generelt ser på likeverd og likestilling mellom kjønnene.

I sterkt patriarkalske samfunn vil overgrep mot kvinner ha bedre vilkår, for å si det slik.

Men altså; min link var ikke spesielt godt egnet til å belyse problemet.

Hvorfor skrev du bare ikke det med en gang?

Skrevet

"...................."

Omskjæring av gutter er oftest religiøst betinget.

Kvinnelig kjønnslemlestelse er derimot kulturelt (utføres på lik linje av amimister, kristne og muslimer) innenfor noen geografiske områder. Et unntak var en gruppe kristne som bedrev dette (på religiøst grunnlag) i USA, men det opphørte for ca 150 år siden.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men hinduistiske, ateistiske, kommunistiske, kristne eller andre som lever i samme region har det ikke bedre!

Det du forsøker er bare å sverte en konkurrerende religion til din egen. Det er religiøs drittkasting.

Kvinners situasjon varierer nok mer enn det du her hevder.

Når det er spesielt aktuelt å sette lys på muslimske herjinger med kvinner, har dette sin bakgrunn i at islam er den raskest voksende "religion" og at den også truer med å bli en maktfaktor i Vesten.

Men vi kan som sagt utmerket godt diskutere kvinners situasjon under andre regimer og "religioner". Det er imidlertid liten trøst for de som utsettes for fanskapen.

Når det gjelder "konkurrerende" religioner, har jeg et avslappet forhold til slikt og er ingen talsmann for noen av dem.

Skrevet

Men hensikt i denne tråden var å sette søkelys på en undertrykkende, totalitær ideologi, benevnt islam. Og du har helt i at jeg ønsker å "sverte" svineriet.

Nei, du ønsker å sverte muslimer, totalt uavhengig av dette.

Skrevet

Kvinners situasjon varierer nok mer enn det du her hevder.

Når det er spesielt aktuelt å sette lys på muslimske herjinger med kvinner, har dette sin bakgrunn i at islam er den raskest voksende "religion" og at den også truer med å bli en maktfaktor i Vesten.

Men vi kan som sagt utmerket godt diskutere kvinners situasjon under andre regimer og "religioner". Det er imidlertid liten trøst for de som utsettes for fanskapen.

Når det gjelder "konkurrerende" religioner, har jeg et avslappet forhold til slikt og er ingen talsmann for noen av dem.

Du trenger ikke piske en død hest, Grip. Du har allerede innrømmet det i svaret til Prozak.

Takk.

Skrevet

Hvorfor skrev du bare ikke det med en gang?

Fordi linken ikke er avgjørende for innhold i mitt startinnlegg i denne tråden.

Men som den gentleman jeg er, saklig til fingerspissene, har jeg ingen vansker med å vedgå feilskjær når de påpekes.

Skrevet

Nei, du ønsker å sverte muslimer, totalt uavhengig av dette.

Jeg ønsker å påpeke av visse "religions"-utøvere har et kvinnesyn som jeg finner uakseptabelt.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du føler deg kallet til å opponere så sterkt mot dette faktum.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...