Gå til innhold

Vil ikke ha pupp - hva skal jeg gjøre? (langt)


Gjest Cadenza

Anbefalte innlegg

Gjest Cadenza

Jeg er veldig fortvila for ammingen for tiden.

Lillegutt på 7 måneder vil ikke ha pupp på dagtid. Først om ettermiddagen og kvelden spiser han, og om natta da... Det vil si at han spiser pupp ca 4-5 ganger i løpet av et helt døgn (2 ganger i løpet av ettermiddag/kveld og 2-3 ganger om natta).

Han får grøt om kvelden og spiser da en stor posjon. Har strevd en stund for å få han til å spise grøt til frokost uten særlig hell. Først ved 13-14 tiden er han litt interessert.

Har sett tendensen til puppnekten ganske lenge, og har prøvd det meste for å få han til å ta mer på dagtid. Legger oss på et mørkt rom flere ganger i løpet av formiddagen men han vil overhode ikke se puppen. De siste dagene har han ikke tatt til seg stort fra 6-7 om morgenen til 15-16-tiden på ettermiddagen. Dette må da være for lenge uten mat?? Diskuterte problemstillingen med helsesøster på 6-måneders kontrollen. Fikk beskjed om å fortsette å tilby - ikke andre tiltak. Han har så langt fulgt kurven sin for vekt og lengde.

Jeg blir veldig stressa av at han ikke spiser mer. Gir han frukt innimellom og det liker han. Innbiller meg at han trenger mer næring i alle fall.

Bør jeg gi han tillegg? Har prøvd å pumpe og gi på flaske. Det vil han heller ikke ha.Bør jeg avvenne han med nattpuppen ?

Noen som har gode råd?

Fortvila hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fortsett

Fortsett å tilby puppen, pump hvis han ikke vil ha, slik at du holder produksjonen oppe(såfremt det er det du vil). Vi var i gjennom mange slike perioder, de gikk over etter noen dager/uker hver gang. I mellomtiden passet jeg på å amme/gi flaske om morgenen/kvelden når han ville ha, og bruke den utpumpede melken i grøt osv. Hadde fryseren full i perioder, dette ga pappaen på flaske når jeg var borte, når jeg hadde drukket alkohol, blandet i grøt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Cadenza.

Det er ikke uvanlig med diestreik i perioder. Med et så stort barn er kunsten å ikke la seg stresse for mye av dette. Han er frisk og legger fint på seg, så han skulle ikke lide noen nød. Hva med og rett og slett ikke tilby brystet på dagtid noen dager for å roe det hele ned? Pump deg et par ganger om dagen og tilby melken på kopp. Det er lite hyggelig å presse et barn til brystet. Det blir en maktkamp hvor han blir sinna og du kan føle deg avvist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han følger "boka", slik mange andre barn i den alderen gjør. Vi har vært igjennom det samme her, med Daniel på litt over 8 mnd. Han er imidlertid kommet i gang igjen, og tar nå brystet hver gang jeg tilbyr igjen. Men han "ber ikke om det" selv lenger, ikke om dagen - kun om natta. Unntaket er når han skal ha seg en lur og sove på dagen - da vil han gjerne ha "en sup å sovne på".

Trøst deg med at han spiser når han blir sulten nok. Ikke tving puppen på ham. Det er fristende å gjøre det, men prøv å bare "pakk unna godsakene" dersom du ser at han ikke er interessert.

Dette pleier å ta seg opp igjen og interessen våkner på ny etter en tid hos veldig mange barn. Hos oss varte "puppe-nekten" eller med ganske dårlig interesse i rundt 2 måneder...! Men vekten er som den skal den, han legger på seg og har det helt fint.

Babyer i 7-8 mnd alderen er såpass store at de ikke har vondt av å gå glipp av noe morsmelk. Vanlig mat er nesten like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...