Gå til innhold

Det hardner til i Norge....

Anbefalte innlegg

Skrevet

er du for eller i mot bevæpnet politi? - Jeg har ikke bestemt meg, -jeg bor jo sammen med en som mener at om politiet bevæpner seg, så vil de kriminelle også i større grad gjøre det. men de gjør det jo i Sverige? Jeg aner altså ikke.

Du er faktisk gift med en som mener at dersom politiet skal bære våpen som en del av den daglige utrustningen, så må de også få opplæring slik at vi ikke får slike episoder som den i Vestby for noen år siden, der en fem års gammel jentunge ble alvorlig skadd av en politikule.

Vi trenger heller ikke slike cowboyer som denne knølen av en lensmannsbetjent borte i Holmestrand for et par ti-år siden, som i stedenfor å avvæpne er dritfull mann som setter fra seg hagla i snøen for å pisse, løper over gata og inn på lensmannskontoret for å hente en revolver som han fyrer løs med i hytt og pine - og selvsagt treffer og dreper fylliken.

Den politikken som Inger Louse Valle la opp til med sin kriminalmelding har vi høstet «fruktene» av nå i snart tyve år. På tide å se litt nærmere på tingene i 2004.

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

21

• Sør

8

• red

7

• Mr Kahn

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg er fremdeles usikker, og det finnes også forskjellige måter å bevæpne politiet på.

Det jeg har en helt klar formening om er at strafferammen for personer som blir tatt med våpen burde innskjerpes vesentlig (herunder selvfølgelig også kniv.)

Ikke minst burde det være en klar utvisningsgrunn for alle innvandrere som venter på oppholdstilatelse. Dette er allerede et forslag som er oppe til behandling.

Dog ville ikke dette ha spillt noen rolle for dette ranet.....

Det er dessverre ikke påvist noen positiv virkning av straffeskjerpelse når det gjelder denne type kriminalitet, så jeg tror heller på overvåkning og beredskap. Gjerne tungt bevæpnede proffe livvakter eller politi der ranene vanligvis skjer.

Men selvsagt er da sannsynligheten stor for at problemene bare flytter seg til andre områder, da kjeltringene tar alt utenom ferie.

Skrevet

Nei, vi er nok ikke det. :-) Har lest svaret ditt til tod, og det til Terakotta også.

Riktignok tror jeg det med illegale innvandrere er noe overdrevet, både i omfang og konsekvensene av det. Jeg tror helt klart vi har kriminelle elementer nok som er her på lovlig vis. Og de organiserte kriminelle har jo ressurser til å skaffe det de trenger av tillatelser, hvis det skulle være nødvendig.

Det med våpen - der er jeg enig med deg. Jeg syns helt klart man skulle stramme inn på det å gå med våpen, også kniv. Og jeg syns at politiet skulle være bevæpnet.

Jeg tror vi har nok av tunge kriminelle elementer som er her både på lovlig vis (som innvandrere), på ulovelig vis og blant våre egne "etniske" nordmenn.

Den organiserte kriminelle aktiviteten er nok en blanding av alt, og når det gjelder innvandrerne så er det sansynligvis øst-europeerne som er tyngst representert. Dette er et felt som dekker over det meste (smugling, vitvasking av penger, prostitusjon, menneskesmugling, ran osv...).

Heldigvis har vi til nå sluppet unna terroraksjoner, men også her må politiet ha større muligheter til å være i forkant av hendelsene.

Og det går mye ut på akkurat de samme "arbeidsmetodene".

Når det gjelder akkurat dette ranet, så kan det også godt være at tveita-gjengen eller en tilsvarende "norsk gjeng" står bak. På en måte hadde det vært litt "betryggende". For det er det lettere å gjøre noe med. Hvis det derimot var en noe mer "internasjonalt organisert gjeng", så er det vel noe større mulighet for at de slipper unna (bedre ressurser og erfaring) - og at de vil gjenta det om ikke lenge....

Gjest neofix
Skrevet

Jeg tror vi har nok av tunge kriminelle elementer som er her både på lovlig vis (som innvandrere), på ulovelig vis og blant våre egne "etniske" nordmenn.

Den organiserte kriminelle aktiviteten er nok en blanding av alt, og når det gjelder innvandrerne så er det sansynligvis øst-europeerne som er tyngst representert. Dette er et felt som dekker over det meste (smugling, vitvasking av penger, prostitusjon, menneskesmugling, ran osv...).

Heldigvis har vi til nå sluppet unna terroraksjoner, men også her må politiet ha større muligheter til å være i forkant av hendelsene.

Og det går mye ut på akkurat de samme "arbeidsmetodene".

Når det gjelder akkurat dette ranet, så kan det også godt være at tveita-gjengen eller en tilsvarende "norsk gjeng" står bak. På en måte hadde det vært litt "betryggende". For det er det lettere å gjøre noe med. Hvis det derimot var en noe mer "internasjonalt organisert gjeng", så er det vel noe større mulighet for at de slipper unna (bedre ressurser og erfaring) - og at de vil gjenta det om ikke lenge....

Jeg sitter bare og nikker mens jeg leser. :-)

Jeg "håper" egentlig også at det er en norsk gjeng som står bak. Fordi det er "tryggere" og fordi det øker sjansen for at de skal bli tatt.

Man kan aldri vite. Alt vi "vet" (eller alt VG har fortalt oss) er at det hele virker proft gjennomført. Godt planlagt. Utstyret i orden. God timing.

Man kan aldri regne med å komme alle slike aksjoner i forkjøpet. Akkurat dette ranet tror jeg ville vært nærmest umulig å forhindre. Det gjør det jo ekstra vanskelig når de setter fyr på en lastebil for å blokkere utkjøringen fra politiet.

Skrevet

Det er dessverre ikke påvist noen positiv virkning av straffeskjerpelse når det gjelder denne type kriminalitet, så jeg tror heller på overvåkning og beredskap. Gjerne tungt bevæpnede proffe livvakter eller politi der ranene vanligvis skjer.

Men selvsagt er da sannsynligheten stor for at problemene bare flytter seg til andre områder, da kjeltringene tar alt utenom ferie.

Straffeskjerpelse for ran tror heller ikke jeg er veien å gå. Men straffeskjerpelse for å bære våpen tror jeg kan virke positivt - dog ikke på den type kriminalitet vi opplevde i morges.

Og skal politiet helt eller delvis bevæpne seg, så er jeg veldig enig med deg i at opplæring og hyppige realistiske øvelser må til.

Pr i dag er det kun Delta gruppen jeg ville hatt tillitt til når det gjelder bruk av våpen under særdeles tøffe forhold......

Skrevet

Jeg "håper" egentlig også at det er en norsk gjeng som står bak. Fordi det er "tryggere" og fordi det øker sjansen for at de skal bli tatt.

Man kan aldri vite. Alt vi "vet" (eller alt VG har fortalt oss) er at det hele virker proft gjennomført. Godt planlagt. Utstyret i orden. God timing.

Man kan aldri regne med å komme alle slike aksjoner i forkjøpet. Akkurat dette ranet tror jeg ville vært nærmest umulig å forhindre. Det gjør det jo ekstra vanskelig når de setter fyr på en lastebil for å blokkere utkjøringen fra politiet.

Det ligner en del på ranet av posten i Oslo for en liten stund tilbake.....

Og disse ble ikke tatt, så vidt jeg har fått med meg?

Gjest Terakotta
Skrevet

Du er faktisk gift med en som mener at dersom politiet skal bære våpen som en del av den daglige utrustningen, så må de også få opplæring slik at vi ikke får slike episoder som den i Vestby for noen år siden, der en fem års gammel jentunge ble alvorlig skadd av en politikule.

Vi trenger heller ikke slike cowboyer som denne knølen av en lensmannsbetjent borte i Holmestrand for et par ti-år siden, som i stedenfor å avvæpne er dritfull mann som setter fra seg hagla i snøen for å pisse, løper over gata og inn på lensmannskontoret for å hente en revolver som han fyrer løs med i hytt og pine - og selvsagt treffer og dreper fylliken.

Den politikken som Inger Louse Valle la opp til med sin kriminalmelding har vi høstet «fruktene» av nå i snart tyve år. På tide å se litt nærmere på tingene i 2004.

Ja om de skal bevæpnes skal de selvsagt også trenes - ofte og realistisk. Syns du de skal ha det som i Sverige eller ikke. Der går jo vekterne på kjøpesentra rundt med batong.... da jeg var på "jentetur" i Stockholm så føltes det faktisk litt trygt, for jeg regner med at de står på "vår" side :-)

Skrevet

Ja om de skal bevæpnes skal de selvsagt også trenes - ofte og realistisk. Syns du de skal ha det som i Sverige eller ikke. Der går jo vekterne på kjøpesentra rundt med batong.... da jeg var på "jentetur" i Stockholm så føltes det faktisk litt trygt, for jeg regner med at de står på "vår" side :-)

Tja, sikke det, du husker vel han derre schmucken som ville hente vektera for å bankeræ opp, hø?

Gjest Terakotta
Skrevet

Tja, sikke det, du husker vel han derre schmucken som ville hente vektera for å bankeræ opp, hø?

hehe, ja da blei jeg stum! :) Snille meg, mormora skulle få grisebank på OBS! :)

Skrevet

hehe, ja da blei jeg stum! :) Snille meg, mormora skulle få grisebank på OBS! :)

Ja dæven, det fyrn vakke rekti go i skællen.

Gjest Terakotta
Skrevet

Ja dæven, det fyrn vakke rekti go i skællen.

Fnis, hyl

Skrevet

Du skal nok se det er en gjeng eks-millitante fra tildligere jugoslavia som mistet jobb og familie i den brå demokratiseringsprosessen, og nå prøver å livnære seg på det eneste de kan.

Skrevet

Vektere har hatt batong her til lands i minst 25 år. Jeg jobbet i Securitas mens jeg studerte (fra 1979) og hadde batong (og gasspistol). Vi bar den ikke synling,men i en liten lomme i kjeledresse, hvor bare snoren syntes.

Gasspistolen var ikke synlig i det hele tatt for ikke å provosere noen.

Gjest Terakotta
Skrevet

Vektere har hatt batong her til lands i minst 25 år. Jeg jobbet i Securitas mens jeg studerte (fra 1979) og hadde batong (og gasspistol). Vi bar den ikke synling,men i en liten lomme i kjeledresse, hvor bare snoren syntes.

men det er da vel ikke lov å bruke den? Mener vekter ikke engang har lov å ta tak i folk jeg! - men jeg kan jo ta feil! :)

Skrevet

Maglight regjerer :)

Skrevet

men det er da vel ikke lov å bruke den? Mener vekter ikke engang har lov å ta tak i folk jeg! - men jeg kan jo ta feil! :)

Vektere har akkurat samme myndighet som det du har.

Noen tror de har mer, men det har de ikke.

Gjest uten signatur
Skrevet

tror det er kommet forslag om at de skal få litt utvidet myndighet

Gjest Terakotta
Skrevet

Vektere har akkurat samme myndighet som det du har.

Noen tror de har mer, men det har de ikke.

Jeg kan jo ikke gå rundt med et slagvåpen - om den er gjemt eller ei.?!?!?!

Skrevet

tror det er kommet forslag om at de skal få litt utvidet myndighet

Securitas selv har vel foreslått komplett politimyndighet med våpentillatelse og tanks :)

Skrevet

Jeg kan jo ikke gå rundt med et slagvåpen - om den er gjemt eller ei.?!?!?!

Tja, vet ikke om det er ulovelig å gå med en batong ?

uansett. Vektere har ingen myndighet eller rettigheter utover det du har som privatperson.

At de ikke nødvendigvis opptrer slik er en annen sak.

Du kan jo ringe politiet å spørre om en vekter har hatt tillatelse til å bære gasspistol de siste 25 årene, noe som politiet selv ikke har hatt før den nylig innførte peppersprayen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...