Gå til innhold

Fritidsaktivitet som passer 13-åring

Anbefalte innlegg

Gjest mor sine haner

Gutt på 13 år har akkurat sluttet med fotball. Grunnen er at det ikke er morsomt lenger, sier han. Trenerne har blitt tøffere og jager på. De har også sagt at til høsten får kun de beste spille. De andre blir benkeslitere.

Han holdt på med karate en stund og da som en avveksling halvannet år fra fotballen.

Er det noen som har forslag til sportslig fritidsaktivitet å begynne med som 13 år? Lagidrett er neppe aktuelt, det er jo for sent å lære seg og hevde seg i en ny barne-/ungdomsidrett.

Fortsetter under...

Det er ikke en annen fotballklubb i nærheten hvor de andre ikke er så gode?

Eldstemann gikk på Vålerenga men ble benkesliter i den alderen og begynte i en annen klubb. Der var han en av de beste. Stortrivdes og spiller der enda men spiller for andrelaget fordi han ikke orker den utsilinga av de beste.

Han trente til og med når han hadde perm i militæret. Og trener tre ganger i uka og holder seg i fin form samtidig som han studerer.

Det er aldri forsent å begynne på noen idrett! Han har et godt grunnlag siden han har vært aktiv hele tiden.

Foreslår å bytte klubb der han får spille!

Kampsport er morsomt, gir disiplin, alle kan trene (les siste foreldre og barn!)

Anbefaler kickboksing eller thaiboksing. Balanse og koordinering, myke muskler etter hvert..

Hva med noe friluftsliv da? 4H? Heimvernets ungsomslag? Rødekors?

Annonse

Gjest strandhai

Sender du han avgaarde til en kampsportskole, maa det vaere noe han selv vil. Du, som mor, vet best om han egner seg til aa drive med kampsport.

Jeg begynte med Aikido her for litt siden, og der er det 16-aars grense. Med god grunn. I thaiboxing, tae kwon do og de fleste andre kamsporter vil man bli "bedre" til aa sloss etter bare en liten stund i trening enn aikido.

Men det var da mange gode forslag her. Maa det absolutt vaere noe sportslig? Det finnes nesten uendelig med tilbud bare man ser godt nok etter.

Og enig med andre her, man er ALDRI for gammel til aa begynne med noe nytt. Hvorfor skal det alltid vaere saa viktig aa hevde seg, aa vaere blandt de beste? Saa lenge man har det goey, spiller det vel liten rolle hvor "god" man er.

Gjest mor sine haner

Det er ikke en annen fotballklubb i nærheten hvor de andre ikke er så gode?

Eldstemann gikk på Vålerenga men ble benkesliter i den alderen og begynte i en annen klubb. Der var han en av de beste. Stortrivdes og spiller der enda men spiller for andrelaget fordi han ikke orker den utsilinga av de beste.

Han trente til og med når han hadde perm i militæret. Og trener tre ganger i uka og holder seg i fin form samtidig som han studerer.

Takk for forslag, men han vil ikke spille sammen med bare ukjente.

Gjest mor sine haner

Er det så viktig at han hevder seg i en idrett da?

Hva med svømming?

Jeg skjønner ikke hva du mener med at det skulle være viktig å hevde seg? Ingen sier det. Men siden han ikke synes det er morsomt å bli pest rundt på fotballtrening, slipper han.

Han liker sport og vil drive med sport, så takk for tips om svømming.

Takk for forslag, men han vil ikke spille sammen med bare ukjente.

Min eldste var så heldig at en av guttene i klassen spilte på et annet lag så han ble med ham.

Jeg skjønner veldig godt at han ikke har lyst å spille sammen med bare ukjente.

Gjest mor sine haner

Det er aldri forsent å begynne på noen idrett! Han har et godt grunnlag siden han har vært aktiv hele tiden.

Foreslår å bytte klubb der han får spille!

Kampsport er morsomt, gir disiplin, alle kan trene (les siste foreldre og barn!)

Anbefaler kickboksing eller thaiboksing. Balanse og koordinering, myke muskler etter hvert..

Hva med noe friluftsliv da? 4H? Heimvernets ungsomslag? Rødekors?

Neida, ikke for sent i seg selv, men dumt på mange måter å komme "sent" inn på et lag.

Takk for morsomme tips!

Annonse

Gjest mor sine haner

Sender du han avgaarde til en kampsportskole, maa det vaere noe han selv vil. Du, som mor, vet best om han egner seg til aa drive med kampsport.

Jeg begynte med Aikido her for litt siden, og der er det 16-aars grense. Med god grunn. I thaiboxing, tae kwon do og de fleste andre kamsporter vil man bli "bedre" til aa sloss etter bare en liten stund i trening enn aikido.

Men det var da mange gode forslag her. Maa det absolutt vaere noe sportslig? Det finnes nesten uendelig med tilbud bare man ser godt nok etter.

Og enig med andre her, man er ALDRI for gammel til aa begynne med noe nytt. Hvorfor skal det alltid vaere saa viktig aa hevde seg, aa vaere blandt de beste? Saa lenge man har det goey, spiller det vel liten rolle hvor "god" man er.

-- Men det var da mange gode forslag her. Maa det absolutt vaere noe sportslig? --

Nei, det MÅ jo ikke, men det er det han selv vil.

-- Og enig med andre her, man er ALDRI for gammel til aa begynne med noe nytt. --

Jeg tror ikke du finner så mange 13-åringer som vil begynne med en helt ny lagidrett.

-- Hvorfor skal det alltid vaere saa viktig aa hevde seg, aa vaere blandt de beste? Saa lenge man har det goey, spiller det vel liten rolle hvor "god" man er. --

Vel, sånn tenker ikke min 13-åring. Det er jo nettopp det at det ikke er gøy lenger når trenerne favoriserer de beste.

Gjest strandhai

Hva med klatring? det er jo kjempespennende, baade paa veggen og ute i det fri!

Gikk paa det noen ganger i den alderen. Angrer paa at jeg ikke fortsatte med det..

Heisann!:-) Aassen gaar det?

Sitter med nesa i "a little something" som jeg ble bedt om aa skrive for medlemsbladet til lokallaget til Sons of Norway. Syns det er vanskelig jeg az...skulle skrive om meg og mitt liv, og hva som skjer i Norge for tia...

Men det med klatring, har ei veninne som akkurat begynte paa det i aar. Hun er like gammel som meg. Syns det ser kjempespennende u, men det var det med tiden som ikke strekker til da...har aldri vaert borti det foer heller...

Velvel...ha en fortsatt god natt! tror det er det det er der borte paa oestkysten naa....:P

Gjest epletre

Heisann!:-) Aassen gaar det?

Sitter med nesa i "a little something" som jeg ble bedt om aa skrive for medlemsbladet til lokallaget til Sons of Norway. Syns det er vanskelig jeg az...skulle skrive om meg og mitt liv, og hva som skjer i Norge for tia...

Men det med klatring, har ei veninne som akkurat begynte paa det i aar. Hun er like gammel som meg. Syns det ser kjempespennende u, men det var det med tiden som ikke strekker til da...har aldri vaert borti det foer heller...

Velvel...ha en fortsatt god natt! tror det er det det er der borte paa oestkysten naa....:P

Heisann,

Alt vell her. Har spist paaskemiddag hos ei venninne, og skal paa puben en tur naa:0)

Med deg da? Fremdeles i Seattle? Heisann!:-) Aassen gaar det?

Lykke til me the little something da:0)

monique1365380367

Hva med Friidrett, det er kjempegøy! Det er også mange forskjellige aktiviteter der! alt fra spydkasting til lengdehopp og høydehopp!

Også får dem som driver med det veldig pene og veltrente kropper!

Denne typen sport er absolutt og anbefale!

En lagidrett det helt klart ikke er for sent å begynne med er volleyball.

Der er laveste seriespill for 13-åringer, og selv om noen klubber tilbyr spill for ungdom ned til 11 år, er det de færreste.

Volleyball er kjempemorsomt og svært lite preget av "elitesatsing" - en idrett som passer for lang og kort, tykk og tynn, ung og gammel.

Idretten er også veldig sosial, og statistisk sett slutter man egentlig aldri å spille når man først har begynt!

(Også er det lite skader og billig å drive med!)

Friidrett er kjempegøy, mange øvelser, så han kan sikkert finne noe han liker.

Ellers er orientering en fin idrett, med veldig godt sosialt miljø.

Golf, kanskje. Der kan alle hevde seg uansett hvor god man er fordi man korrigerer for sitt handicap i konkurranser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...