Gå til innhold

Hva slags lege undersøker føflekker?

Anbefalte innlegg

Gjest betasuppe
Skrevet

Må man til en hudlege eller skal også en lege for allmenn medisin ha peiling på føflekker?

Gjest Daisy
Skrevet

Jeg ville nok gå til en ekspert (les: hudlege). Min erfaring er at allmennleger ofte overser det eksperter sier er f.eks kraftig bihulebetennelse. Av egen erfaring, ja.

Skrevet

Allmennlege kan fint se på det. Jeg hadde en jeg mistenkte for å vokse litt, og doktor dyregod kuttet likegodt hele greia ut.

Nå var det bare innbildning, men better safe than sorry sier nå

Gjest mor i juni
Skrevet

Vet du, dette leste jeg nettopp om i avisa. For å undersøke føflekker bruker leger et såkalt dermatoskop. Med dette kan man se på flekken hvorvidt den er mistenkelig eller ikke. Om din egen fastlege ikke har et slikt, kan du forlange henvisning til hudlege.

Tror det sto i Dagbladet eller Aftenposten nå i helga.

Skrevet

Det skal vere greit nok å gå til almennlege. Legen kikker på flekken med et spesialforstoringsglas. Dersom det er tvil om det kan vere usunne endringar, fjernes flekken og blir undersøkt på patologisk laboratorium.

Daisy har ikkje noko tru på dette, men eg har god erfaring frå mange leger, og dei *skal* kunne ta ei slik undersøking.

Gjest Daisy
Skrevet

Det skal vere greit nok å gå til almennlege. Legen kikker på flekken med et spesialforstoringsglas. Dersom det er tvil om det kan vere usunne endringar, fjernes flekken og blir undersøkt på patologisk laboratorium.

Daisy har ikkje noko tru på dette, men eg har god erfaring frå mange leger, og dei *skal* kunne ta ei slik undersøking.

He, he. Men nå var det ikke føflekk jeg var å sjekket heller da. Var bihulebetennelse. Har bare litt dårlig tiltro til allmennleger generelt grunnet merkelig barnelege.

Gjest malun
Skrevet

Min fastlege både sjekker og fjerner føflekker.

De han er usikker på, sender han videre.

Skrevet

He, he. Men nå var det ikke føflekk jeg var å sjekket heller da. Var bihulebetennelse. Har bare litt dårlig tiltro til allmennleger generelt grunnet merkelig barnelege.

Ja eg forstod det ;-)

Dessverre så finst det jo enkelte som verkar som dei gikk doktorskole per 6-månaders brevkurs, men eg trur nok dei er i mindretall trass alt.

Gjest Daisy
Skrevet

Ja eg forstod det ;-)

Dessverre så finst det jo enkelte som verkar som dei gikk doktorskole per 6-månaders brevkurs, men eg trur nok dei er i mindretall trass alt.

He, he. Nei, sosial iq (eller eq) hender det at det er dårlig med

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...