Gå til innhold

Hvorfor ikke bare forby røyking?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Teoretisk burde man vel forby alkohol også, hvis det var et poeng at alt skulle være "rettferdig". Men i såfall kommer jo spørsmålet - skal vi forby ALT som er helseskadelig? For eksempel sjokolade og potetgull? Eller skal vi bare forby det som er vanedannende - som alkohol og tobakk?

Nå er det vel sånn at det er enighet om at både alkohol og tobakk er vanedannende. Alkohol er likevel mer enn bare et rusmiddel. Om man tar et glass vin til maten så er ikke alkoholen et rusmiddel.

Røyking ER vanedannende - i tillegg til meget helseskadelig, og ikke minst sjenerende for omgivelsene. Det er svært få som vil sjeneres av om jeg tar et glass vin til maten på en restaurant. Fyrer jeg opp en røyk klarer jeg å sjenere hele lokalet.

Det er forskjell på tobakk og alkohol - jeg mener derfor at røyking bør forbys, mens alkohol IKKE bør forbys.

Til opplysning er jeg selv i praksis avholdsmenneske. :-) (Ingen ideologi, jeg bare liker ikke alkohol)

På samme måte som du koser deg med et glass vin til maten uten at du ruser deg av den grunn, så koser andre seg med en sigarett på f.eks fisketuren uten at de ruser seg av den grunn.

Og ingen av dere plager noen andre.....

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

11

• nanna

3

• Grip

2

• mil1365380270

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

En av de STORE forskjellene på å røyke med andre til stede og drikke med andre til stede, er j o at den som røyker, puster røyken ut i dne felles lufta, mens den som drikker, svelger det h*n har i munnen!

Tenk om man var på bar, og satt sammen med to andre personer ved et bord, og så var det en som bare drakk farris, for h*n skulle kjøre hjem, en drakk kaffe, for h*n skulle tidlig opp i morra, og sjøl så drakk man fo r eksempel øl. Eller vin. Eller gin&tonic osv.

Og hver gang en sjøl tok seg en slurk, sprutet man litt over på de to andre. Eller: hver gang man drakk, måtte de to andre også drikke det samme som deg.

Sorry, liksom, men du må nok glemme å kjøre hjem, gitt, for nå tar jeg meg en gin&tonic til. Kelner!!!

Hvis jeg røyker i min egen bil, så sjenerer jeg ingen andre.

Hvis jeg drikker i min egen bil, så skader/dreper jeg alt for ofte andre.

Denne type eksempler kan man hoste opp i store antall - til fordel for det ene eller det andre.

Derfor finnes det like lite (eller mange) gode grunner til å forby røyking totalt, som det finnes grunner til å forby alkohol totalt.

Og derfor bør man gjøre enten begge deler, eller ingen av dem.

Gjest Daisy
Skrevet

Svært mange "sjeneres" av de bieffekter som alkohol gir. Ikke minst familier og barn.

Alkohol kan være vanedannende.

Aktiviteter som utføres under påvirkning av alkohol medfører store lidelser og død for andre (f.eks bilulykker).

At du eller andre kan nyte et glass vin til maten veier ikke opp for noe av det.

Det blir som at jeg sier jeg bare nyter en sigarett/pipe i friluft uten å sjenere noen andre, og derfor bør ikke røyking være ulovelig.

Mange barn plages ikke minst av at deres foreldre "bare" nyter "litt" vin til maten hjemme.

Så ingen av dine argumenter for at alkohol ikke bør forbys er holdbare, så lenge du mener røking skal forbys.

Du er ikke konsekvent og ser heller ikke konsekvensen av din argumentasjon - vil jeg påstå:-)

Det var de ordene jeg lette etter. Skal man forby tobakk bør man forby alkohol. Vil påstå det er like mange (om ikke flere) skader med alkohol..

Skrevet

Det var de ordene jeg lette etter. Skal man forby tobakk bør man forby alkohol. Vil påstå det er like mange (om ikke flere) skader med alkohol..

Det er vesentlig mere skader direkte og indirekte som følge av alkohol enn det er av røyking.

I tillegg er det vesentlig større statlige inntekter fra avgifter på sigaretter enn det er på alkohol.

Så alkohol kommer dårligst ut - uansett hvordan man vrir og vrenger på det.

Men personlig så koser jeg meg gjerne med en sigarett til cognac'en:-)

Gjest Daisy
Skrevet

Det er vesentlig mere skader direkte og indirekte som følge av alkohol enn det er av røyking.

I tillegg er det vesentlig større statlige inntekter fra avgifter på sigaretter enn det er på alkohol.

Ja, herregud, gjør da begge deler selv *lol*

Skrevet

Ja, herregud, gjør da begge deler selv *lol*

Og da får de som ikke liker det bare gå ut...he-he.

Skrevet

Husk at cognac nå for tiden stort sett kun drikkes i Finmark. Man kan således hevde at drikken er blitt skikkelig folkeliggjort.

Dessuten er cognac brent under lav varme, og inneholder mye fusel og fanskap (som riktignok gir god smak). Man blir derfor lett bakfull av den.

Gjest what the...
Skrevet

En av de STORE forskjellene på å røyke med andre til stede og drikke med andre til stede, er j o at den som røyker, puster røyken ut i dne felles lufta, mens den som drikker, svelger det h*n har i munnen!

Tenk om man var på bar, og satt sammen med to andre personer ved et bord, og så var det en som bare drakk farris, for h*n skulle kjøre hjem, en drakk kaffe, for h*n skulle tidlig opp i morra, og sjøl så drakk man fo r eksempel øl. Eller vin. Eller gin&tonic osv.

Og hver gang en sjøl tok seg en slurk, sprutet man litt over på de to andre. Eller: hver gang man drakk, måtte de to andre også drikke det samme som deg.

Sorry, liksom, men du må nok glemme å kjøre hjem, gitt, for nå tar jeg meg en gin&tonic til. Kelner!!!

? Innlegg plassert feil?

Gjest Daisy
Skrevet

Og da får de som ikke liker det bare gå ut...he-he.

Ja, ikke sant. "Lik meg som jeg er, eller la vær"!

Skrevet

Husk at cognac nå for tiden stort sett kun drikkes i Finmark. Man kan således hevde at drikken er blitt skikkelig folkeliggjort.

Dessuten er cognac brent under lav varme, og inneholder mye fusel og fanskap (som riktignok gir god smak). Man blir derfor lett bakfull av den.

Som med alt annet "morsomt" så har også Cognac sine uheldige sider.

Dog fikk det du skrev meg til å vurdere dette litt nærmere.

Jeg mener - bakfylla skal jeg alltids klare å leve med, men å bli likestilt med Finnmarkinger....?

Gjest Daisy
Skrevet

Som med alt annet "morsomt" så har også Cognac sine uheldige sider.

Dog fikk det du skrev meg til å vurdere dette litt nærmere.

Jeg mener - bakfylla skal jeg alltids klare å leve med, men å bli likestilt med Finnmarkinger....?

Uff, ja. Finnmarkinger, samefaener og andre svartinger.,

Skrevet

Og ikke går de noe godt sammen heller....:-)

Skrevet

Det er fint om du lar meg ha mine fordommer i fred. Det er lettere sånn, skjønner du.

Gjest Daisy
Skrevet

Og ikke går de noe godt sammen heller....:-)

*lol*

Skrevet

*lol*

Noe helt annet er det med kaffe, Cognac og sigaretter.

Det er en kombinasjon som går godt sammen - selv om det er en blanding av sort, brunt og gult/hvitt.

Så det går ann - selv med meg midt oppe i det:-)

Gjest Daisy
Skrevet

Noe helt annet er det med kaffe, Cognac og sigaretter.

Det er en kombinasjon som går godt sammen - selv om det er en blanding av sort, brunt og gult/hvitt.

Så det går ann - selv med meg midt oppe i det:-)

Så du trives jo faktisk i et fargerikt mangfold!

Skrevet

I gjennomsnitt koster en ikkerøyker 300.000,- i helseutgifter, en røyker 500.000,-. En som røyker 20 røyk om dagen bruker 23.000,- i året på røyk. 80% av dette er avgifter til staten. Regn selv...

Det regnestykket forsto jeg ikke. Det er vel ikke slik at staten bruker x antall kroner på hver røyker i året i helseutgifter??????

Gjest Daisy
Skrevet

Det regnestykket forsto jeg ikke. Det er vel ikke slik at staten bruker x antall kroner på hver røyker i året i helseutgifter??????

Til sammen i et liv, vil jeg tro..

Skrevet

Så du trives jo faktisk i et fargerikt mangfold!

Så lenge de er hyggelige mot meg, så er jeg hyggelige mot dem.

Skrevet

Til sammen i et liv, vil jeg tro..

Ja hvis man da rimeligvis bare tar med de som faktisk får behandlingstrengende helseskader av røykinga, blir vel regnstykket litt annerledes?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...