Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk vedtak om sats 1 på grunnstønad pga ødelegging av klær, samt foreløpig sats 2 på hjelpestønad. Saken er videresendt fylket forvurdering av høyere sats. HURRA!

Nå skal vi tenke over hvordan vi kan utnytte dette, kanskje jeg skal gå ned i stilling. Vi får ta påsken til hjelp med å gå i tenkeboksen.

Men det var noen merkelige formuleringer i vedtaket. Det er jo stilet til ungen, men de har en fryktelig detaljert begrunnelsen som er skrevet i "du"-form og det virker nesten anklagende: Du er lite selvhjulpen sammenlignet med en frisk 11-årig gutt. Du har vansker med..., du er lite fleksibel, du trenger hjelp til ... dette legger en stor ekstrabelastning på foreldrene dine etc etc.

Dette har han i utgangspunktet rett til selv å få innsyn i når han blir 18.

Så jeg ringte TK og bad om at de holdt vedtaket unntatt partsinnsyn iht forvaltningsloven.

Dersom han ønsker å få innsyn i saken vil jeg at det skal være under kontroll av enten oss eller legen og ikke at noen gir papirene til ham helt ukritisk.

Skrevet

Trygdekontoret har noen ufyselige formuleringer. De gjelder å få folk til å føle seg mest mulig som en byrde for andre.

Skrevet

Flott mht til vedtak som kan gi deg mere fritid fra jobben! Du fikk meg til å sjekke min sønns papirer også over vedtaket - var ikke helt klar over du-formen og innsyn. Men lurer på en ting; hva er forskjell på grunnstønad og hjelpestønad? Ha en god påske

Skrevet

Flott mht til vedtak som kan gi deg mere fritid fra jobben! Du fikk meg til å sjekke min sønns papirer også over vedtaket - var ikke helt klar over du-formen og innsyn. Men lurer på en ting; hva er forskjell på grunnstønad og hjelpestønad? Ha en god påske

Hei

Du kan få hjelpestønad dersom du har et særskilt pleie- og tilsynsbehov på grunn av sykdom, skade eller en medfødt funksjonshemming. Det er en forutsetning at det foreligger et privat pleieforhold eller at hjelpestønaden setter en i stand til å opprett et slikt privat pleieforhold.

Grunnstønad får du f.eks ved ekstra slitasje på klær, sengetøy osv. Dette kan du lese mer om på trygdeetaten.no

Skrevet

Hei! Jeg synes også at du-formuleringene er merkelige og heller uvanlige, men jeg ville ikke lagt for mye i det. Jeg har møtt mange saksbehandlere som var lite flinke til å uttrykke seg skriktlig og som selv syntes det var veldig vanskelig å vite hvordan de skulle uttryekke seg. Flott at du fikk invilliget hjelpestønad sats to. Det er vanlig praksis å sende det til fylkestrygdekontoret til vurdering av høyere sats. Ikke bli skuffet hvis dette blir avslått. Det er svært sjeldent ADHD-barn får innviliget dette med det første. Du kan da anke,men det kan være en bedre strategi å søke nytt etter et år eller to. Jeg har selv ved siden av et ADHD-barn også et barn med autisme som krever betydelig mer enn ADHD-barnet, men som allikevel bare har sats to.

Skrevet

Hei! Jeg synes også at du-formuleringene er merkelige og heller uvanlige, men jeg ville ikke lagt for mye i det. Jeg har møtt mange saksbehandlere som var lite flinke til å uttrykke seg skriktlig og som selv syntes det var veldig vanskelig å vite hvordan de skulle uttryekke seg. Flott at du fikk invilliget hjelpestønad sats to. Det er vanlig praksis å sende det til fylkestrygdekontoret til vurdering av høyere sats. Ikke bli skuffet hvis dette blir avslått. Det er svært sjeldent ADHD-barn får innviliget dette med det første. Du kan da anke,men det kan være en bedre strategi å søke nytt etter et år eller to. Jeg har selv ved siden av et ADHD-barn også et barn med autisme som krever betydelig mer enn ADHD-barnet, men som allikevel bare har sats to.

Skulle vert sånn at man automatisk fikk høyeste sats på i alle fall det ene barnet når man har flere barn som krever så stor grad av tilsyn/pleie. Får dere omsorgslønn, kanskje?

Skrevet

Skulle vert sånn at man automatisk fikk høyeste sats på i alle fall det ene barnet når man har flere barn som krever så stor grad av tilsyn/pleie. Får dere omsorgslønn, kanskje?

Hei. Ja, jeg får litt omsorgslønn, men det blir ikke store summen fordi de trekker fra hjeplpestønaden. Det har de dessverre lov til. De trekker også fra alt av avlastning, selv om vi bare har et vedtak og ikke har funnet en avlaster. Dette har de lovet å omgjøre, men det skjer ingenting hvis du ikke står på og maser. Omsorgslønnen er en kommunal ytelse og som omsorgslønnmottaker har du få rettigheter. Jeg ønsker deg fortsatt lykke til med søknaden din!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...