Gå til innhold

Ord delings feil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skriver gresselig mange orddelings feil! Og jeg ser de stort sett etter på, men da er det for jo forsent.

Det må være en slags hjernefeil, da jeg kan være troende til å skrive ting som etter tid og etter på.. Jaggu ikke langt unna at jeg skriver hvor for og hvor dan også..:-o

De mindre grove florerer. men jeg kjenner dem igjen og kan dem(stort sett). Mulig jeg er en slurv, da i tillegg til å ha ordelingshjernefeil...;)

ordelingshjernefeil...;)

Godt uttrykk - og jeg tror nok du lider av det, ja *smiler av innlegget*

Gjest musikeren
Skrevet

*hånda på hjertet*

Som citoyen reagerer jeg også på genitivs-S, det irriterer meg grenseløst. Og når folk konsekvent sier/skriver DE istedet for DEM... (med unntak av dialekter der dette muntlig er standard, selvsagt)

AArrrgghh!! :-) Men jeg holder kjeft, asså.

I følge Tanums store rettskrivningsordbok av 1999, så heter det "i stedet for". Menne... Tja. Ikke av de verste det der. "Ihvertfall" skrives visstnok også i tre ord, men det har jeg et noe anstrengt forhold til... ;-) I hvert fall, bare en har et nogenlunde bevisst forhold til hva og åssen en skriver, så er en på god vei.

Så du forresten "Typisk norsk" i stad? Der tok de opp genitivs-s. Bort med apostrofen!

Gjest musikeren
Skrevet

det spørs litt om hvordan feilen er, men tror at jeg vil kjenne igjen feiler ganske raskt.

Noe av det jeg legger merke til, er i avisene, der de deler ordene på de merkeligste måter.

"feiler"? Eh, trur kanskje ikke det.

Skrevet

I følge Tanums store rettskrivningsordbok av 1999, så heter det "i stedet for". Menne... Tja. Ikke av de verste det der. "Ihvertfall" skrives visstnok også i tre ord, men det har jeg et noe anstrengt forhold til... ;-) I hvert fall, bare en har et nogenlunde bevisst forhold til hva og åssen en skriver, så er en på god vei.

Så du forresten "Typisk norsk" i stad? Der tok de opp genitivs-s. Bort med apostrofen!

Hehe, gjett om jeg satt og tenkte på denne tråden da jeg så det.

Skrevet

Eg såg det.

Gjest musikeren
Skrevet

Jeg.

Vet ikke helt hva jeg synes ser verst ut, orddelingsfeil eller apostrof-feil. Ikke nok med at folk skriver katten's og hunden's, i det siste har jeg til og med sett en del tilfeller av katt'en og hund'en.

Men det som forårsaker de verste smertevridningene er nok når jeg ser folk skrive ting som "Ord Deling Feil".

Kan jeg få lov å grille dem med flammekaster? Væææærsåsnill'a?

Jeg synes selvfølgelig at vi skal bære over med dem;-)

Jeg likte forresten "sløyd lærer". Veldig bra.

Skrevet

Jeg skriver gresselig mange orddelings feil! Og jeg ser de stort sett etter på, men da er det for jo forsent.

Det må være en slags hjernefeil, da jeg kan være troende til å skrive ting som etter tid og etter på.. Jaggu ikke langt unna at jeg skriver hvor for og hvor dan også..:-o

De mindre grove florerer. men jeg kjenner dem igjen og kan dem(stort sett). Mulig jeg er en slurv, da i tillegg til å ha ordelingshjernefeil...;)

Hvis du kjenner dem igjen etterpå så er det vel bare å lese gjennom det du har skrevet før du sender det fra deg :)

laguna1365380434
Skrevet

Hvis du kjenner dem igjen etterpå så er det vel bare å lese gjennom det du har skrevet før du sender det fra deg :)

Det burde jeg sikkert gjøre oftere:)

Men siden jeg er ganske lat og dessuten ikke tar det så fryktelig tungt at innleggene mine ikke er plettfrie, bruker jeg oftest bare "send" uten "forhåndsvisning".

Nå prøver jeg ikke å komme med bortforklaringer, meget mulig jeg fortsatt ville ha skrivefeil selv om jeg rettet, men jeg ville nok ungått å skrive ting som "hvor dan"...

Skrevet

Det burde jeg sikkert gjøre oftere:)

Men siden jeg er ganske lat og dessuten ikke tar det så fryktelig tungt at innleggene mine ikke er plettfrie, bruker jeg oftest bare "send" uten "forhåndsvisning".

Nå prøver jeg ikke å komme med bortforklaringer, meget mulig jeg fortsatt ville ha skrivefeil selv om jeg rettet, men jeg ville nok ungått å skrive ting som "hvor dan"...

For slike unnasluntringssynder er straffen rulling i sirup og sukker, opphengning etter tærne i et ærverdig gammelt eiketre, og kiling med flamingofjær til forbryteren kommer på bedre tanker! ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...