Gjest mamman hans Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Sønnen min på 12 har fått innvilget 8 timer støttekontakt pr.måned pga. adhd-diagnosen sin. Det har nå gått en uke siden vedtaket kom i posten, og jeg har siden sittet og vridd hodet mitt for å finne noe som helst nyttig og positivt som bare tar 2 timer i uka og som en gutt som sliter med adhd og lav selvtillit kan ha nytte av. Jeg innbilder meg liksom at noe så kortvarig må bli så oppstykket for ham at det blir mer mas enn moro for både ham - såvel som for meg? Blir dette bare enda en "fritidsaktivitet" jeg må følge barna mine til? Jeg er alene med 4, så da er det litt av hvert å følge opp - og enda mer de går glipp av fordi jeg ikke kan klare alt. Far stiller ikke opp. Men det er kanskje noen her inne som har gode erfaringer og råd å komme med? Gutten min kan nok klare å ta bussen alene dersom jeg følger ham i starten, forutsatt at det ikke blir for mange buss-skift etc. I så fall kan jeg kanskje forsøke å finne en støttekontakt som oppholder seg på en konstruktiv fritidsaktivitet - da får vi jo 2 timer i uka. Ja, det ser altså ut til at det må bli jeg selv som finner en støttekontakt, det er visst vanskelig å få til ellers. Men tanken på to timer i uka med en støttekontakt som skal komme hit og hente ham, står for meg som en vits! Hva rekker man på to timer - ? Egentlig skulle jeg ønske meg helgeavlastning - for både han og meg - at han kan komme til en fin familie og lære hvordan man skal snakke sammen og løse konflikter og kanskje også møte en god mannlig rollemodell... Ikke noe galt sagt om hans far - men endel av de måtene faren løser konflikter på, er ikke særlig konstuktive...snarere tvert om - jeg skulle ønske gutten min lærte noe annet. Jeg er ikke selv så god til å takle konflikter, har som oftest gitt meg - og det er heller ikke noen god rollemodell, synes jeg. Så på det området trenger han hjelp! Altså - hvordan utnytter dere andre støttekontakt 2 timer i uka - eller 8 timer i måneden - har dere noen gode tips? Alternativt - bør jeg heller søke om avlastning - da må jeg vel kanskje søke det for meg selv - i en familie der han kan tilbringe for eksempel en helg i måneden? Gutten min har flere søsken, han kunne trenge å komme seg litt bort fra den daglige "konkurransen". Leiligheten vår er liten, og søsknene har mange venner som kommer og går. Det gjør gutten min sjalu og fortvilet, for slik han oppfører seg, har han ikke så mange venner som blir der i lengden. Han er mye alene. Han kunne trenge noe som er "bare hans" - ja, vet dere, jeg drømmer om at han kan få avlastning på en bondegård, jeg! Lære å stelle med dyr og føle han er noe verd og kan noe som andre ikke kan Er det dumt? Takknemlig for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/142937-st%C3%B8ttekontakt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Timetallet var relativt lavt, dersom dere finner frem til en ønsket aktivitet kan dere kanskje få øket det til 3-4 timer i uka. Dette er kanskje enklere å få til dersom dere har en klar ide om hva timene skal brukes til. Når det gjelder de timene dere har fått innvilget, så kan de jo deles opp på annen måte enn 2 timer pr uke - kanskje det er bedre med 4 timer to ganger i måneden (f.eks. til lange turer i skogen med mat og drikke på en helgedag) - eller at de møtes 3 ganger i måneden hhv 2 og 3 timer hver gang. Hva timene skal brukes til er kanskje lettere å finne frem til når man har funnet en støttekontakt. Kanskje har vedkommende noe h*n liker å holde på med og som sønnen din vil synes er kult. Og kanskje kan støttekontakten og sønnen din i begynnelsen bare bli kjent med hverandre og ta en tur på kino ol. Lykke til:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/142937-st%C3%B8ttekontakt/#findComment-901951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Det hadde jeg anket på. Trodde faktisk 3 timer i uka var minimum og at 4 timer er vanlig. Dessuten har du all mulighet til å søke om avlastning i helgene gjennom PRO - Bestillerenhet. Men du må antagelig finne avlastningshjemmet sjøl. Og siden sønnen din har ADHD skal det lønnes med litt i overkant av 100 kr pr time, 18 timer i døgnet og ikke etter den vanlige normen på 450 kr døgnet. Det er mye lettere å finne avlastningsforeldre hvis de får skikkelig betaling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/142937-st%C3%B8ttekontakt/#findComment-902006 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Jeg vil tro han får mer nytte av støttekontakten om det er 4 timer annenhver uke istedetfor 2 timer hver uke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/142937-st%C3%B8ttekontakt/#findComment-902012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady 2004 Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Du kan disponere timene slik du mener er hensikts messig. Ingen forskjell så lenge du holder deg innenfor de timene som er satt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/142937-st%C3%B8ttekontakt/#findComment-902102 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ogsåmamma Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Måtte bare svare. Kjente meg så godt igjen. Jeg har også 4 barn.En med tourettes og en med en alvorlig sykdom.Vi har 12 timer støttekontakt i måneden. Jeg protesterte høylydt når vi bare fikk 12 timer, men vi sparer opp timer fra ferier og når han er syk o.s.v så vi får endel "ekstra"timer å bruke. så for vår sønn er det nok, men 8 timer hørtes veldig lite ut.Du kan vel kanskje anke. Du bør prøve å finne en støttekontakt med bil så han/hun kan hente og bringe sønnen din.Vi har også avlastning. Det kan jeg absolutt anbefale. Vi søkte på sosialkontoret og det gikk fort og greit.Vi har en helg i måneden. Jeg vil bare ønske deg lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/142937-st%C3%B8ttekontakt/#findComment-904094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.