Gå til innhold

Nå sprekker jeg

Anbefalte innlegg

Gjest malun
Skrevet

Beklager, men jeg synes ikke det virker som om han er interessert nok i deg.

Men ta litt mer initiativ, du - så viser det seg snart.

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

11

• Sør

9

• muriel

3

• Scholar

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Høres ut som en dårlig ide å fortsette et forhold med ham.

Men jeg er ikke den rette til å gi råd, når jeg blir forelsket, glemmer jeg all fornuft og gjør alt gærnt :o)

Dorthe da!

Jeg som trodde du var innbegrepet på snusfornuft!!

;-)

Skrevet

Dorthe da!

;-)

Når jeg ikke er forelsket så :o)

Men jeg er dessverre av dem som mister hodet fullstendig når jeg er forelsket og jeg hater det. Du aner ikke hvor mye rart jeg har funnet på :o(

Skrevet

Når jeg ikke er forelsket så :o)

Men jeg er dessverre av dem som mister hodet fullstendig når jeg er forelsket og jeg hater det. Du aner ikke hvor mye rart jeg har funnet på :o(

Det vil jeg gjerne høre om, du! Trodde vel egentlig det var bare jeg som kobla fullstendig ut innimellom.

Har en i kikkerten nå for tida - og har mye rart på samvittigheta der, gitt. Satte krona på verket med TIDENES KONGEBLEMME i dag morges... :-O

:flau:

Skrevet

Det vil jeg gjerne høre om, du! Trodde vel egentlig det var bare jeg som kobla fullstendig ut innimellom.

Har en i kikkerten nå for tida - og har mye rart på samvittigheta der, gitt. Satte krona på verket med TIDENES KONGEBLEMME i dag morges... :-O

:flau:

Trøst deg, du er ikke alene.

*LOL* jeg vet ikke om noen som har gjort så mye rart som meg f.eks giftet meg etter 14 dager. Det er sant, jeg hadde kjent mannen i 14 dager, fridde til ham og gikk rett på tinghuset og fikk time. Det varte i sju år da :o)

Skrevet

Jeg syntes det høres ut som om han vil leke med deg, og ikke ungene. Vær litt tilbakeholden, så ser du hvor mye du betyr for han.

Skrevet

Dorthe da!

;-)

Dorthe er bare snill hun, og sikkert klok av erfaring :-)

Gjest Khaditja
Skrevet

Det er fornuften din som gjør at det skurrer. Forelskelsen kan du ikke styre.

Prøv å tenk fornuftig, jeg vet det ikke er lett, men prøv å legg forelskelsen til siden for en liten stund og bruk hue :o)

Vi har sendt en del meldinger fram og tilbake i kveld. Jeg orket ikke å ringe ham, men konfronterte han med mistanken min om at han kanskje ikke var skilt osv. Han virket forvirret, og det kom opp en del problemer som at moren hans er alvorlig syk og at han må snart reise og være der lenge. At han var redd for at det ville bli et problem for forholdet mellom oss osv., noe jeg ikke ser slik. Det var greit at jeg kom hjem til hans, men jeg forstår ikke hvorfor han holdt så lenge igjen. Er det noen kulturforskjeller her som jeg ikke forstår?

Jeg er helt fortapt, jeg må se han igjen, men å krangle med tekstmeldinger er ikke særlig lurt.

Skrevet

Vi har sendt en del meldinger fram og tilbake i kveld. Jeg orket ikke å ringe ham, men konfronterte han med mistanken min om at han kanskje ikke var skilt osv. Han virket forvirret, og det kom opp en del problemer som at moren hans er alvorlig syk og at han må snart reise og være der lenge. At han var redd for at det ville bli et problem for forholdet mellom oss osv., noe jeg ikke ser slik. Det var greit at jeg kom hjem til hans, men jeg forstår ikke hvorfor han holdt så lenge igjen. Er det noen kulturforskjeller her som jeg ikke forstår?

Jeg er helt fortapt, jeg må se han igjen, men å krangle med tekstmeldinger er ikke særlig lurt.

Jeg kaller det kulturcrash, det er utrolig vanskelig å ha et forhold til noen som har en annen kultur enn deg seg. Det tar år å forstå hverandre.

Gjest Khaditja
Skrevet

Jeg kaller det kulturcrash, det er utrolig vanskelig å ha et forhold til noen som har en annen kultur enn deg seg. Det tar år å forstå hverandre.

Men når han har bodd lenger i Norge enn fødelandet så blir det kulturkrash på alle fronter. Hvor hører han da til egentlig?

Skrevet

Men når han har bodd lenger i Norge enn fødelandet så blir det kulturkrash på alle fronter. Hvor hører han da til egentlig?

Problemet hans er at han tilhører ingen steder. Ikke i hjemlandet og ikke her.

Jeg tror det er et kjempeproblem for ham, han må følge nesten alle regler for hans land samtidig som han gjerne vil gjøre det beste ut av ting her.

Skrevet

Trøst deg, du er ikke alene.

*LOL* jeg vet ikke om noen som har gjort så mye rart som meg f.eks giftet meg etter 14 dager. Det er sant, jeg hadde kjent mannen i 14 dager, fridde til ham og gikk rett på tinghuset og fikk time. Det varte i sju år da :o)

Hehe...såpass!

Kanskje en idè? Sånn rent bortsett fra at jeg ikke vil ha ham boende i huset. Det må da gå an å ha nytte av en fyr, uten at han skal behøve å gå i veien hele tida??

;-)

Skrevet

Problemet hans er at han tilhører ingen steder. Ikke i hjemlandet og ikke her.

Jeg tror det er et kjempeproblem for ham, han må følge nesten alle regler for hans land samtidig som han gjerne vil gjøre det beste ut av ting her.

Kanskje hører han til BEGGE steder, Dorthe.

Slike ting er faktisk ikke mer kompliserte enn man gjør dem til. Det krever kun at man setter seg ned og snakker sammen.

Det kan være langt større forskjeller mellom deg og en "norsk nabo", enn mellom Khaditja og hennes utvalgte.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei Khaditja,

Det er ikke vanskeligere enn det man gjør det til.

Hvis du blir sint fordi han ikke svarer på en SMS, så er du ikke i start-fasen, men i slutt-fasen på forholdet.

Uansett - folk startet faktisk forhold FØR man kunne sende SMS til hverandre - da hendte det at man ringte til hverandre, banket på døren eller til og med skrev et brev.

Jeg foreslår du roer deg ned, og så kan du ringe ham og høre om dere skal gjøre noe i kveld.

Med vennlig hilsen

Et særdeles godt råd Sør:-)

Gjest bebba
Skrevet

Slike ting er faktisk ikke mer kompliserte enn man gjør dem til. Det krever kun at man setter seg ned og snakker sammen.

Det kan være langt større forskjeller mellom deg og en "norsk nabo", enn mellom Khaditja og hennes utvalgte.

Med vennlig hilsen

Men forskjeller imellom naboer er langt mindre viktige enn i et kjærlighetsforhold. For å snakke ut om ting Sør må man forstå hverandre og det er ikke alltid lett når nyansene i språket oppfattes helt forskjellig. Jeg som jobber med minoritetsfamilier dagen lang vet hvor uhyre spennende og krevende det er. I tillegg har jeg privat erfaring av å bli misforstått eller at jeg har i vanskelige situsjoner brukt ord som jeg ikke skulle ha brukt siden jeg ikke har norsk som morsmål. Så engang en reklame på Grønland 'Jævla billige bananer', eller den 'Jeg har pissa i fryseren, 30 kr'. Jeg vet også noe om dette med å ikke høre hjemme i hjemlandet sitt og likevel alle hører at jeg ikke er norsk når jeg åpner munnen. Jeg er ikke utlending siden jeg ser ut som norsk, men jeg er ikke norsk siden jeg snakker med 'en sjarmerende aksent'. Ikke bestandig like lett.

Skrevet

Men forskjeller imellom naboer er langt mindre viktige enn i et kjærlighetsforhold. For å snakke ut om ting Sør må man forstå hverandre og det er ikke alltid lett når nyansene i språket oppfattes helt forskjellig. Jeg som jobber med minoritetsfamilier dagen lang vet hvor uhyre spennende og krevende det er. I tillegg har jeg privat erfaring av å bli misforstått eller at jeg har i vanskelige situsjoner brukt ord som jeg ikke skulle ha brukt siden jeg ikke har norsk som morsmål. Så engang en reklame på Grønland 'Jævla billige bananer', eller den 'Jeg har pissa i fryseren, 30 kr'. Jeg vet også noe om dette med å ikke høre hjemme i hjemlandet sitt og likevel alle hører at jeg ikke er norsk når jeg åpner munnen. Jeg er ikke utlending siden jeg ser ut som norsk, men jeg er ikke norsk siden jeg snakker med 'en sjarmerende aksent'. Ikke bestandig like lett.

Men denne mannen har bodd mesteparten av livet i Norge, og han forstår nok at han noen ganger misforstår. Likeledes må Khaditja innse at hun noen ganger kommer til å misforstå, og at man må forstå at noen ganger forstår man ikke!

Selvsagt er det vanskeligheter ved kultur-forskjeller. Derimot er det en tendens til å forklare helt vanlige samlivsproblemer med "kulturforskjeller". Selv om "naboene" (som er vokste opp 200 meter fra hverandre) har akkurat samme samlivsproblem.

Poenget er at man ikke behøver å være et geni for å forstå at slikt kommer. Er man klar over at "vi snakker ikke alltid samme språk" så er man forbredt.

Vidrere, jeg tipper at det hadde vært like store "kulturforskjeller" mellom meg og en evt. partner fra et indremisjonsmiljø i Nordland - selv om begge er "norske".

Med vennlig hilsen

Skrevet

Litt av cluet når du møter et nytt menneske er å _ikke_ hisse seg opp over at vedkommende ikke er eller oppfører seg slik du ønsker.

Det er et helt nytt menneske du skal lære å kjenne. Ta tiden til å bli kjent med ham. Se gjennom fingrene med ting. Vær avslappet. Vil du ha ham så gi uttrykk for det. Vil han ha deg så la han gi uttrykk for det på sin måte.

Det er dødsfrustrerende å la seg frustrere i starten av en bli-kjent-fase hvor man er _opp_over_ørene_full_av_sterke_følelser :)

Spør deg selv om det ikke er verdt å ta det litt med ro i noen måneder (les: ikke frustrere så mye fordi ting ikke følger "normal" utvikling) enn at du gjør det forbi i et overilt øyeblikk.

Skrevet

Hehe...såpass!

Kanskje en idè? Sånn rent bortsett fra at jeg ikke vil ha ham boende i huset. Det må da gå an å ha nytte av en fyr, uten at han skal behøve å gå i veien hele tida??

;-)

Err'u gærn, du må ikke ta inn noen i huset som skal bosse og bestemme ;o)

Skrevet

Med vennlig hilsen

Men problemet er der uansett om han tilhører begge plasser. Ex'en min klarte aldri å trives skikkelig, han lengtet hjem mange ting og når han var hjemme, ville han hit for det var mye som var bedre her. Enda han kom fra et europeisk land og man skulle tro at ikke kulturforskjellen var så stor. Og vi snakket og snakket og snakket.......

Skrevet

Men problemet er der uansett om han tilhører begge plasser. Ex'en min klarte aldri å trives skikkelig, han lengtet hjem mange ting og når han var hjemme, ville han hit for det var mye som var bedre her. Enda han kom fra et europeisk land og man skulle tro at ikke kulturforskjellen var så stor. Og vi snakket og snakket og snakket.......

Jo, men de problemene (eller samme type) kunne jo oppstå om ham kom fra Gudbrandsdalen.

Tenk deg at du kun trivdes på Løkka, og han mente at det var nødvendig å skyte ulv og gå 30 km på ski i -20 grader før frokost.

Poenget er vel at hvis man er forskjellige, så må man gi plass til hverandres "forskjellighet". Men det krever jo at man lar den andre være forskjellig.

Enten det er snakk om religion, eller om valget mellom 30km på ski og en kopp ekspresso.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...