Gå til innhold

trener jeg ikke hardt nok?


Rhodi

Anbefalte innlegg

Jeg foedte tvillinger for 5 maaneder siden, og har fremdeles 8 kg. igjen (spiser sundt) foer jeg naar idealvekten. For 6 dager siden startet jeg aa trene paa langrennskimaskinen ("Nordic Track") vaar. Jeg "gaar" paa ski 30 minutter hver dag, og foeler meg utrolig vel etterpaa, og foeler derfor at dette er god trening for meg (svetten SILER etter 10 min.). Jeg har alltid hatt en veltrent kropp til naa, men fikk forbud mot aa trene i graviditeten, saa jeg har derfor hatt et langt opphold i treningen. Mitt spoersmaal er: Hvorfor har jeg ikke blitt stoel etter treningen? Jeg kjenner det saavidt i laarene - og kanskje litt i leggene, men burde jeg ikke bli veldig stoel etter et saa langt opphold i treninga? (jeg har jogget litt foer jeg startet skimaskinen, men ikke oftere enn en gang i uken)Eller er ikke maalet at man skal bli stoel for at treninga skal vaere effektiv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (Anonymous)

Etter en fødsel kan det ta veldig lang tid før hormonene stabiliserer seg. Det er mulig at kroppen din fremdeles er litt"slarkete" etter svangerskapet, ihvertfall var min det. Og det er derfor du ikke blir støl - fordi leddbåndene og muskleme er mer elastiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

nei, det er ikke noe mål å bli støl etter treninga. Stølheten er slitasje i bindevevet.

Treningsverk er stivhet og stølhet, gangsperre, i kroppen, som kommer av for mye eller/og for hard trening i forhold til det utøveren er vant til. Treningsverk kan sitte i muskulaturen i alt fra noen timer til 14 dager; treningsverk som sitter i selve muskelen over kort tid, innebærer liten skade, mens treningsverk som blir sittende i 1-2 uker blir sittende igjen i sener og muskelfester etter at stivheten er borte fra muskelen; dette er en større og mer alvorlig form for treningsverk som har skadet bindevevet betydelig. Treningsverk er en overbelastningsskade, og påføres belastning som utløser denne typen smerte gjentatte ganger, vil det kunne føre til redusert styrke og utholdenhet i smertestedet, smerter og ubehag under trening og etterpå ved hvile. Ved oppvarming og relativt hard belastning forsvinner treningsverken, men vevsnedbrytningen og skaden er der, og kan forverres under den tiden denne aktiviteten pågår. På denne måten vil skaden bli større og verre inntil utøveren tvinges til å holde seg i ro på grunn av omfattende smerter. Det er vanlig at smertene etterhvert setter seg i muskelfestet. Hvor mye treningsverk en tåler, og hvor lenge en kan fortsette å trene uten å ta hensyn til den, er avhengig av treningsgrunnlaget og hvor hard aktiviteten er og hvor lenge den varer, samt kroppens tilstand (mat, væske søvn osv.). Å kjøre gjennom treningsverk er noe utøvere i konkurransesammenheng må gjøre, men ved oppbyggende trening har det ingen positiv hensikt.

Artikkelen er utlånt fra http://www.trim.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

nei, det er ikke noe mål å bli støl etter treninga. Stølheten er slitasje i bindevevet.

Treningsverk er stivhet og stølhet, gangsperre, i kroppen, som kommer av for mye eller/og for hard trening i forhold til det utøveren er vant til. Treningsverk kan sitte i muskulaturen i alt fra noen timer til 14 dager; treningsverk som sitter i selve muskelen over kort tid, innebærer liten skade, mens treningsverk som blir sittende i 1-2 uker blir sittende igjen i sener og muskelfester etter at stivheten er borte fra muskelen; dette er en større og mer alvorlig form for treningsverk som har skadet bindevevet betydelig. Treningsverk er en overbelastningsskade, og påføres belastning som utløser denne typen smerte gjentatte ganger, vil det kunne føre til redusert styrke og utholdenhet i smertestedet, smerter og ubehag under trening og etterpå ved hvile. Ved oppvarming og relativt hard belastning forsvinner treningsverken, men vevsnedbrytningen og skaden er der, og kan forverres under den tiden denne aktiviteten pågår. På denne måten vil skaden bli større og verre inntil utøveren tvinges til å holde seg i ro på grunn av omfattende smerter. Det er vanlig at smertene etterhvert setter seg i muskelfestet. Hvor mye treningsverk en tåler, og hvor lenge en kan fortsette å trene uten å ta hensyn til den, er avhengig av treningsgrunnlaget og hvor hard aktiviteten er og hvor lenge den varer, samt kroppens tilstand (mat, væske søvn osv.). Å kjøre gjennom treningsverk er noe utøvere i konkurransesammenheng må gjøre, men ved oppbyggende trening har det ingen positiv hensikt.

Artikkelen er utlånt fra http://www.trim.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...