Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

13-åringen min bor til daglig sammen med faren.Gutten har ikke hatt det så greit, og har gått til samtaler på BUP siden i sommer.

Da han var hos meg i høst, hadde han med seg Vallergan, i følge far fordi han hadde problemer med å få sove om kvelden. (Dette har ikke vært noe problem her.) Han har visstnok brukt medikamentet stort sett hele tiden siden da. I går kom faren innom med unger OG medisin, og jeg spurte han om dette. Han har ikke vært spesielt interessert i å snakke om dette, men sa da at han brukte det pga allergi. På pakningen står det "mot søvnvansker".

Kan dette være sunt? Å gå på dette så lenge? Jeg liker ikke at ungen får medisin uten at det er helt nødvendig, og i dette tilfellet ser jeg ikke helt nødvendigheten av dette.

Noen med erfaring?

Fortsetter under...

Kizza1365380506
Skrevet

http://www.felleskatalogen.no/default.asp?mainPage=/ecom/StaticPages/NO/EA323682-24A2-42D0-BB92-A96BD162F953/BD8C0A83-17C0-4F5E-A622-702052781BB7/A2A65660-4979-4AD5-A9BA-6123B75B4000.asp

Det står i felleskatalogen at det også kan brukes mot allergier.

Jeg tror jeg ville ringt til faren og avtalt å møtes for å diskutere hvorfor og evt. hvor ofte han må ta denne medisinen. Hva legen har sagt osv. Jeg forstår godt at du engster deg for slike saker du ikke har kontroll over.

Mvh

Skrevet

Vallergan er egentlig et medikament mot allergi. Det har imidlertid den bivirkninga at det fremkaller søvnighet, noe som har ført til at det også blir benyttet mot søvnvasker. Preparatet har liten tilvenningsrisiko, og anses som ganske "uskyldig".

Angela1365380318
Skrevet

Jeg fikk Vallergan av legen da jeg hadde søvnvansker. Tabelettene er egentlig en allergimedisin,man blir bare trett av dem som en bivirkining.

Det er ingen vidundermedisin, man våkner ikke lys våken og kjempeglad, men er ofte trøtt og slapp morgenen etter. Så man tar det ikke på gøy da....

Legen min sa jeg kunne ta mellom 1-4 tabletter hvær kveld, og at de ikke var slik at man kunne bli avhengi av de.

Det var fjell og hav mellom lille vallergan og frek ryhupnol..Det er en forholdsvis "uskyldig" medisin, og ingen grunn til panikk og engstelse.

Gjest ufarlig
Skrevet

Vallergan (allergimedisin) er helt ufarlig. Man nyttegjør seg bivirkningen den har (døsighet) ved å bruke den ved søvnvansker.

De fleste barn med søvnvansker får denne type "sovemedisin" Den er ikke vanedannende..men det tilrådes å ta en ukes pause etter hver tredje uke for å få bedre effekt.

Skrevet

Mine eneste erfaringer med desse "dritt-tablettene" er at det er et APEDOP, det gjør deg trett dagen derpå, du må ta pillen kl 20.00 om den skal virke ordentlig, og det passer neppe for en tenåring da de må holde seg i ro... funker som en innsovningstablett, som virker dagen derpå....

Ikke gjør han om til en zombie...

Om gutten har problemer med søvn er det bedre å gi ham valerina natt eller lignende "urter" noe som er ti ganger bedre enn det legene vil putte i ham...

Eller johannesurt... virker mot nedstemthet, milde psykiske lidelser OG søvnløshet!

Blir så sinnsykt sinna når det at leger gir barn piller når det voksne blir slaver av de...

Stopp han før det er forseint, og han bare MÅ HA de for å sove!!!!

Bare et råd, da jeg selv og MANGE jeg kjenner, både narkomane og ikke narkomane, familie og venner, mener at dette er et DOP som funker dagen derpå!!!! og går gutten på skolen, kan jeg tenke meg at prestasjonene der går ikke slik de burde!

Annonse

Skrevet

http://www.felleskatalogen.no/default.asp?mainPage=/ecom/StaticPages/NO/EA323682-24A2-42D0-BB92-A96BD162F953/BD8C0A83-17C0-4F5E-A622-702052781BB7/A2A65660-4979-4AD5-A9BA-6123B75B4000.asp

Det står i felleskatalogen at det også kan brukes mot allergier.

Jeg tror jeg ville ringt til faren og avtalt å møtes for å diskutere hvorfor og evt. hvor ofte han må ta denne medisinen. Hva legen har sagt osv. Jeg forstår godt at du engster deg for slike saker du ikke har kontroll over.

Mvh

Problemet er bare at jeg ikke klarer å få såpass som èn enkelt forståelig setning ut av faren...

Og jeg HAR prøvd!!

Skrevet

Problemet er bare at jeg ikke klarer å få såpass som èn enkelt forståelig setning ut av faren...

Og jeg HAR prøvd!!

Han har kanskje tatt Vallergan-tablettene selv? ;-)

Med vennlig hilsen

Gjest what the...
Skrevet

Jeg bruker disse tablettene selv av og til.Det er bare hvis det er heeelt nødvendig da jeg får skikkelig hangover av de.Blir også veldig tørr i munnen.

Ville ikke ha gitt disse til mine barn.Dette pga at man blir veldig "redusert" dagen etter,og barn har et aktivt liv.Det kommer han ikke til å klare hvis han går på denne medisinen så ofte,med de følgene det gir.

Prøv heller å finne grunnen til at han ikke får sove hos faren sin.Dette høres merkelig ut,siden han sover greit hos deg.

Forøvrig så skal man IKKE gi medisiner til barn,så lenge de ikke er utskrevet til dem!

Skrevet

Han har kanskje tatt Vallergan-tablettene selv? ;-)

Med vennlig hilsen

Etter "symptomene" å dømme, snakker vi i så fall om adskillig sterkere saker. :-P

Kizza1365380506
Skrevet

Og jeg HAR prøvd!!

Så synd at du ikke kan få faren til å snakke om dette. Det er jo så viktig at alle er godt orientert. Og spesielt når det gjelder evt. sykdommer og medisiner ungene tar.

Tror ikke du skal engste deg for denne medisinen, men prinsippet...

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...