Gå til innhold

oppskrift på hvit saus

Anbefalte innlegg

Gjest Middagslageren
Skrevet

Har en boks med fiskeboller liggende, så jeg har lyst å lage fiskeboller i hvit saus til middag.. men hvordan lager jeg den hvite sausen?

Gjest fort gjort
Skrevet

en klatt smør smeltes i gryta...passe med mel..etpar ss kanskje...røres til en deig..spe med melk og evt kraft fra fiskeboller..la koke på svak varme fem min. eller mer for å ta vekk melsmaken..fyll på med melk etter smak for passe konsistens...tilsett krydder..salt..pepper..muskat.

Skrevet

Smelt smør på svak varme, rør inn mel. La det varme litt (uten å bli brunt) Ta kasserollen fra plata.. tilsett melk + kraften fra fiskebollepakka under kraftig omrøring, og salt etter smak.

Ha i 1/2-1 løk (veldig viktig med løk) og la det koke til løken er myk.

Ha i fiskebollene og varm dem opp.

Rør ofte, brenner seg lett.

Skrevet

Hvis du har Vesterålens fiskeboller (som er den beste, for øvrig) er oppskriften som står på boksen kjempefin.

Skrevet

Hvis du har Vesterålens fiskeboller (som er den beste, for øvrig) er oppskriften som står på boksen kjempefin.

Før i verden så var hvit saus tilgjengelig i kartonger. FERDIG hvit saus. Nå er alt bare trist og leit. Ja.

:sutre:

Skrevet

Før i verden så var hvit saus tilgjengelig i kartonger. FERDIG hvit saus. Nå er alt bare trist og leit. Ja.

Hvis saus er jo noe av det enkleste i verden å lage!

Skrevet

Hvis saus er jo noe av det enkleste i verden å lage!

Pøh! Den svir seg. Alltid gjør det det. Og så får jeg kjeft av høvdingen for at jeg ødelegger grytene.

Mia Pai er mye greiere i så måte.

Skrevet

men man får jo pose fra toro da

Skrevet

men man får jo pose fra toro da

Den skal sikkert koke. Ja?

Skrevet

Pøh! Den svir seg. Alltid gjør det det. Og så får jeg kjeft av høvdingen for at jeg ødelegger grytene.

Mia Pai er mye greiere i så måte.

Hvis den svir seg, er det to ting å gjøre: Bruk skikkelige gryter, og skru ned temperaturen.

Jeg klarte til og med å svi vann i gamle dager...men så traff jeg mannen min og lærte å lage mat.

Skrevet

Der ser du.

Du må koke opp melka først vet du og så røre i meljevninga. Da brenner det seg aldri.

Skrevet

Du må koke opp melka først vet du og så røre i meljevninga. Da brenner det seg aldri.

Da blir det klumper. Herregud, dette blir som å velge mellom pest og kolera.

Skrevet

Da blir det klumper. Herregud, dette blir som å velge mellom pest og kolera.

Neiiiiiiiiiii

Du må bruke en spiralvisper eller en slik elektrisk dings.

Skrevet

Neiiiiiiiiiii

Du må bruke en spiralvisper eller en slik elektrisk dings.

Jeg tror jeg bruker spiralvisper. Hvis du mener den dingsen som er formet som en hestesko med en spiral som snurrer seg rundt skoen?

Og så har jeg hjulvisp. :stolt:

Skrevet

Jeg tror jeg bruker spiralvisper. Hvis du mener den dingsen som er formet som en hestesko med en spiral som snurrer seg rundt skoen?

Og så har jeg hjulvisp. :stolt:

Ja, det mener jeg. Venninna mi sverger til elektrisk stavmikser.

Gi deg da Retz, du kan vel lage hvit saus ;o)

Skrevet

Ja, det mener jeg. Venninna mi sverger til elektrisk stavmikser.

Gi deg da Retz, du kan vel lage hvit saus ;o)

Nei. Men jeg er jævlig god til å lage iskrem! Übergod, så og si.

Skrevet

Nei. Men jeg er jævlig god til å lage iskrem! Übergod, så og si.

Det kan ikke jeg altså......

Bor du langt unna ?:o)

Skrevet

Det kan ikke jeg altså......

Bor du langt unna ?:o)

Det aner jeg ikke. Sannsynligvis. :knegg:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...