Gå til innhold

hva er det som gjør vann så sunt?


Gjest batteri

Anbefalte innlegg

Gjest batteri

jeg lurer på,hvorfor er egentlig vann så sunt?er det fordi det er veldig kalorifritt og skiller ut avfallsstoffer fra kroppen?hvor mye kalorier er det i ett glass vann,sånn ca?og hvorfor skal man helst drikke 3 liter vann til dagen?

jeg drikker ca.5-6 glass vann til dagen.drikker litt ekstra mye før jeg legger meg,slik at magen skal bli flatere når jeg står opp om morgningen.holder jeg meg slankere ved å drikke masse vann?isåfal,hvorfor?

hvor mye sunnere er det å drikke vann enn juice uten sukker?

lurer veldig på dette!

takk for alle svar.....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vann er kalorifritt. Det hjelper kroppen å skille ut avfallsstoffer, som du selv sier. Man skal helst drikke mye vann, fordi du taper mye vann hele tiden. Det fyller dessuten litt opp i magen hvis du vil unngå å spise så mye.

Juice inneholder sukker selv om det ikke er kunstig tilsatt. Det inneholder faktisk ganske mye kalorier, så ikke erstatt vann med juice. Ikke er det bra for tennene heller, å bruke juice som tørstedrikk. Men ett glass juice om dagen er bare sunt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Som nanna sier, så hjelper vann deg å skille ut avfallsstoffer. Det er også med i så å si alle kroppens oppgaver ellers også. Kroppen består faktisk av så mye som 70 % vann, og grunnen til at du skal få i deg (gjennom drikke, og mat) 2,5-3 liter vann pr dag, er at du mister 2,5 liter kun på å leve... trener du, skal du drikke enda mer - 1 liter pr treningstime, pluss ekstra mye etter trening.

Ang. slanking, så er det også som nanna sier, vann fyller opp litt, slik at du ikke blir så sulten - og behøver ikke spise så mye for å bli mett. Hvis du kontinuerlig drikker vann, så vil heller ikke kroppen holde på så mye, siden den da "vet" at den får tilført det hele tiden - og du vil faktisk veie mindre enn hvis du drikker veldig lite vann, og kroppen "niholder" på det den har...

Juice er forsåvidt også sunt, men det er å regne som en av de "fem om dagen" av frukt som en skal få i seg - og vann er den beste tørstedrikken (juice er selvfølgelig bedre enn ingenting).

(Obs! Juice er MYE bedre enn NEKTAR - nektar inneholder ofte 50 % sukker, og er ikke bra verken når det gjelder kalorier eller tenner e.l.)

Ellers så bør du lese litt på imsdalsidene - www.imsdal.no. Der får du vite alt det du behøver om vann, og hva kroppen bruker det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann er kalorifritt. Det hjelper kroppen å skille ut avfallsstoffer, som du selv sier. Man skal helst drikke mye vann, fordi du taper mye vann hele tiden. Det fyller dessuten litt opp i magen hvis du vil unngå å spise så mye.

Juice inneholder sukker selv om det ikke er kunstig tilsatt. Det inneholder faktisk ganske mye kalorier, så ikke erstatt vann med juice. Ikke er det bra for tennene heller, å bruke juice som tørstedrikk. Men ett glass juice om dagen er bare sunt. :-)

Synes jeg må "arrestere" nanna litt her - juice er på ingen måte kaloririkt! Drøyt 50 kcal pr dl blir man ikke akkurat feit av.. Mye sukker er det heller ikke i juice, nesten 88% er jo vann.

Men hun har rett i at et overdrevet inntak av juice ikke er bra for tennene (eller magen/ nyrene, for den saks skyld). Det skyldes primært syrligheten. Hva et overdrevet inntak er kan jeg ikke utdype nøyaktig, men to-tre glass om dagen ligger i alle fall innenfor "det tillatte".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei. Vann er sunt av flere grunner. Du har taper ca. 2-3 liter væske i løpet av en dag. Dette væsketapet må erstattes med et tilsvarende væskeinntak for at du skal unngå å komme i væskeunderskudd og få problemer med dårlig tarmregulering. Vann er et godt væskealternativ fordi det bidrar til å rense kroppen for avfallsstoffer. Vann inneholder ingen kalorier. Et stort vanninntak øker metthetsfølelsen slik at du kanskje spiser mindre mat, da får du i deg mindre kalorier og går ned i vekt. Vann er ikke sunnere enn juice uten sukker, men det inneholder som sagt ingen kalorier. Juice inneholder litt kalorier og mye vitaminer, så det er også et godt væskealternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg må "arrestere" nanna litt her - juice er på ingen måte kaloririkt! Drøyt 50 kcal pr dl blir man ikke akkurat feit av.. Mye sukker er det heller ikke i juice, nesten 88% er jo vann.

Men hun har rett i at et overdrevet inntak av juice ikke er bra for tennene (eller magen/ nyrene, for den saks skyld). Det skyldes primært syrligheten. Hva et overdrevet inntak er kan jeg ikke utdype nøyaktig, men to-tre glass om dagen ligger i alle fall innenfor "det tillatte".

*sutre* Jeg liker ikke å bli arrestert, jeg! ;-)

Da jeg sa "ganske mye kalorier" så mente jeg som tørstedrikk når man passer vekten.

Alt er relativt, vet du! ;-)

Under mitt første svangerskap fikk jeg kjeft av legen fordi jeg gikk for mye opp i vekt(jeg gikk opp et par og tyve totalt, men barnet veide nesten 5 kilo). Jeg fikk ikke lov til å drikke juice av henne - bare vann. Det var ikke spesielt morsomt å få kjeft for at du blir feit når du ikke spiser mer enn normalt... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*sutre* Jeg liker ikke å bli arrestert, jeg! ;-)

Da jeg sa "ganske mye kalorier" så mente jeg som tørstedrikk når man passer vekten.

Alt er relativt, vet du! ;-)

Under mitt første svangerskap fikk jeg kjeft av legen fordi jeg gikk for mye opp i vekt(jeg gikk opp et par og tyve totalt, men barnet veide nesten 5 kilo). Jeg fikk ikke lov til å drikke juice av henne - bare vann. Det var ikke spesielt morsomt å få kjeft for at du blir feit når du ikke spiser mer enn normalt... :-(

Synes i det hele tatt det er utrolig at en lege kunne få seg til å kjefte for en såpass normal vektøkning..!

: oO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes i det hele tatt det er utrolig at en lege kunne få seg til å kjefte for en såpass normal vektøkning..!

: oO

Jeg vet! Jeg var nesten hysterisk redd for å legge på meg under siste svangerskap fordi jeg fikk kjeft første gang. Men jeg spiste like mye da, og gikk opp bare 12 kilo totalt. Gjorde ingenting annerledes...

Den gangen gikk jeg til jordmor, og hun var helt sjokkert over det legen hadde sagt under første svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...