carla1365380461 Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Vi var på siste påsketur til Hå gamle prestegård (Jæren) i dag og blant bøker i kunstgalleriet kom vi over "Xiang : Mat og kultur fra Hunan". En nydelig bok skrevet av Feng Xian Lin, med masse god mat, fantastiske bilder, masse Hunan-kultur. En kulinarisk reise i Hunan... Forfatteren bor i Bergen og driver Jasmine Restaurant, og har allerede utgitt flere bøker i Kina, men dette er (ifølge forfatteren) altså første bok som noengang er utgitt i Vesten om Hunans matkultur. Anbefales virkelig ... jeg har drømt meg tilbake til vakre Hunan i hele ettermiddag!! ISBN 82-91948-12-7 Påskehilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143265-mat-og-kultur-fra-hunan/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sofie32+1 Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Vi kjøpte denne boka for noen måneder siden. Har prøvd mange av oppskriftene og synes stort sett de er gode. Litt for mye koriander for vår smak, men det ordnes jo lett. Vil spesielt anbefale oksehalesuppen, den er vanvittig god altså! Ellers, er rettene sterkt krydret. Vi tåler _ganske_ sterk mat, men selv for oss kan det bli litt mye med noen av de mengdene som står i oppskriftene. ps. Hun driver ikke lengre denne restauranten! Forresten, jeg har snakket med mannen hennes (han var der når vi kjøpte boka). Hun holder også matlagingskurs, så hvis det er andre her i bergensområdet som kunne tenke seg å gå på kurs, så kanskje vi kan gå sammen om å arrangere et kurs! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143265-mat-og-kultur-fra-hunan/#findComment-904590 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Guamor Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Vi kjøpte denne boka for noen måneder siden. Har prøvd mange av oppskriftene og synes stort sett de er gode. Litt for mye koriander for vår smak, men det ordnes jo lett. Vil spesielt anbefale oksehalesuppen, den er vanvittig god altså! Ellers, er rettene sterkt krydret. Vi tåler _ganske_ sterk mat, men selv for oss kan det bli litt mye med noen av de mengdene som står i oppskriftene. ps. Hun driver ikke lengre denne restauranten! Forresten, jeg har snakket med mannen hennes (han var der når vi kjøpte boka). Hun holder også matlagingskurs, så hvis det er andre her i bergensområdet som kunne tenke seg å gå på kurs, så kanskje vi kan gå sammen om å arrangere et kurs! Hilsen Hei Sofie 32+1! Tusen takk for sist! Hvordan går det med dere, prinsesse og den ventende/lengtende fra S-Korea? Prinsessen vår og vi har det bare bra. Selv om jeg ikke har barn fra Kina er jeg veldig interessert i mat og matlaging. Gir du en melding hvis det blir kurs. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143265-mat-og-kultur-fra-hunan/#findComment-904684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tsk1365380672 Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Vi kjøpte denne boka for noen måneder siden. Har prøvd mange av oppskriftene og synes stort sett de er gode. Litt for mye koriander for vår smak, men det ordnes jo lett. Vil spesielt anbefale oksehalesuppen, den er vanvittig god altså! Ellers, er rettene sterkt krydret. Vi tåler _ganske_ sterk mat, men selv for oss kan det bli litt mye med noen av de mengdene som står i oppskriftene. ps. Hun driver ikke lengre denne restauranten! Forresten, jeg har snakket med mannen hennes (han var der når vi kjøpte boka). Hun holder også matlagingskurs, så hvis det er andre her i bergensområdet som kunne tenke seg å gå på kurs, så kanskje vi kan gå sammen om å arrangere et kurs! Hilsen Hei! Bor i Bergen og kunne gått tenke meg å være med på et kurs.Hadde vært artig! Hilsen en som venter på tildeling nå! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143265-mat-og-kultur-fra-hunan/#findComment-904718 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Hei! Den boka har jeg sett omtalt i et blad. Det så ut til å være mye godt i den! Jeg har en annen kokebok med kinesisk mat i, den heter rett og slett Kinesisk! Masse namnam mat, og det man trenger av uvanlige ingredienser har jeg kjøpt i den asiatiske butikken nede på Kvadrat. Ellers, du som har Hunan barn, har du sett "When I was born in China"? Handler om en kinesisk adoptert jente som reiser tilbake til Kina på besøk når hun er 8 år og ser på barnehjemmet i Changsa, hennes inntrykk av barnehjemmet osv. Og så masse bilder. ISBN: 0963847260. For tiden leser jeg den boken det er så mye snakk om på APC listen for tiden, "Wanting a daughter, needing a son," av Kay Ann Johnson. Den handler om kinesisk politikk, tradisjon og kultur når det gjelder dette med å forlate barn, adopsjon (innenlands og internasjonal), befolkningspolitikk osv. Veldig interessant lesning er det, men rimelig tungt, med masse statistikker og tall. Og endel nytt faktisk, iallefall for meg. ISBN nr på denne boka er 0963847279. Så vidt jeg vet selges ingen av dem i Norge, jeg har kjøpt dem på Chinasprout. MVH 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143265-mat-og-kultur-fra-hunan/#findComment-904743 Del på andre sider Flere delingsvalg…
carla1365380461 Skrevet 13. april 2004 Forfatter Del Skrevet 13. april 2004 Hei! Den boka har jeg sett omtalt i et blad. Det så ut til å være mye godt i den! Jeg har en annen kokebok med kinesisk mat i, den heter rett og slett Kinesisk! Masse namnam mat, og det man trenger av uvanlige ingredienser har jeg kjøpt i den asiatiske butikken nede på Kvadrat. Ellers, du som har Hunan barn, har du sett "When I was born in China"? Handler om en kinesisk adoptert jente som reiser tilbake til Kina på besøk når hun er 8 år og ser på barnehjemmet i Changsa, hennes inntrykk av barnehjemmet osv. Og så masse bilder. ISBN: 0963847260. For tiden leser jeg den boken det er så mye snakk om på APC listen for tiden, "Wanting a daughter, needing a son," av Kay Ann Johnson. Den handler om kinesisk politikk, tradisjon og kultur når det gjelder dette med å forlate barn, adopsjon (innenlands og internasjonal), befolkningspolitikk osv. Veldig interessant lesning er det, men rimelig tungt, med masse statistikker og tall. Og endel nytt faktisk, iallefall for meg. ISBN nr på denne boka er 0963847279. Så vidt jeg vet selges ingen av dem i Norge, jeg har kjøpt dem på Chinasprout. MVH Hei du!! Takk for supre tips - den ene har jeg kikket på på nettet, men ikke kjøpt enda, men den andre hadde jeg ikke hørt om. Nå skal det kjøpes.... Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143265-mat-og-kultur-fra-hunan/#findComment-904747 Del på andre sider Flere delingsvalg…
carla1365380461 Skrevet 13. april 2004 Forfatter Del Skrevet 13. april 2004 Vi kjøpte denne boka for noen måneder siden. Har prøvd mange av oppskriftene og synes stort sett de er gode. Litt for mye koriander for vår smak, men det ordnes jo lett. Vil spesielt anbefale oksehalesuppen, den er vanvittig god altså! Ellers, er rettene sterkt krydret. Vi tåler _ganske_ sterk mat, men selv for oss kan det bli litt mye med noen av de mengdene som står i oppskriftene. ps. Hun driver ikke lengre denne restauranten! Forresten, jeg har snakket med mannen hennes (han var der når vi kjøpte boka). Hun holder også matlagingskurs, så hvis det er andre her i bergensområdet som kunne tenke seg å gå på kurs, så kanskje vi kan gå sammen om å arrangere et kurs! Hilsen Dessverre bor jeg ikke i Bergen... Skulle gjerne gått på kurs. Driver hun ingen restauranter lenger? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143265-mat-og-kultur-fra-hunan/#findComment-904748 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bao bao Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Hei! Den boka har jeg sett omtalt i et blad. Det så ut til å være mye godt i den! Jeg har en annen kokebok med kinesisk mat i, den heter rett og slett Kinesisk! Masse namnam mat, og det man trenger av uvanlige ingredienser har jeg kjøpt i den asiatiske butikken nede på Kvadrat. Ellers, du som har Hunan barn, har du sett "When I was born in China"? Handler om en kinesisk adoptert jente som reiser tilbake til Kina på besøk når hun er 8 år og ser på barnehjemmet i Changsa, hennes inntrykk av barnehjemmet osv. Og så masse bilder. ISBN: 0963847260. For tiden leser jeg den boken det er så mye snakk om på APC listen for tiden, "Wanting a daughter, needing a son," av Kay Ann Johnson. Den handler om kinesisk politikk, tradisjon og kultur når det gjelder dette med å forlate barn, adopsjon (innenlands og internasjonal), befolkningspolitikk osv. Veldig interessant lesning er det, men rimelig tungt, med masse statistikker og tall. Og endel nytt faktisk, iallefall for meg. ISBN nr på denne boka er 0963847279. Så vidt jeg vet selges ingen av dem i Norge, jeg har kjøpt dem på Chinasprout. MVH Vil også anbefale "Kids like me in China" av Ying Ying Fry. Hun er 8 år og reiser tilbake til "sitt" barnehjem, Changsha #1 SWI i Hunan. Ei flott bok med masse bilder og fin tekst - kjenner igjen mange på bildene da dette også er "vårt" barnehjem! Har også kjøpt "I love you like crazy cakes" om en enestående adoptant. Ganske amerikansk, men kan greit "oversettes" til vårt behov. Begge bøkene kjøpt på amazon.com 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143265-mat-og-kultur-fra-hunan/#findComment-905273 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.