Gå til innhold

Dette skjønner jeg ikke


Gjest Wirre

Anbefalte innlegg

Gidder noen forklare?

Hvis forskning på CLA viser at overvektige går ned i vekt, da burde vel overvektige også spise "mettet fett"-matprodukter med vanlig fettprosent og ikke lettprodukter?

Jeg er flasket opp på lettprodukter, men er stadig like overvektig. Burde jeg rett og slett spise mer mettet fett?

Noen som skjønner logikken min og som kan forklare hvor jeg faller av på veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les conan sin forklaring om Montignac i innlegget under!

Lettprodukter betyr ikke alltid mindre fett, men noen ganger uten sukker (med kunstige søtstoffer). Også lettprodukter inneholder kalorier - det er det samlede inntaket i løpet av en dag som avgjør, ikke om de enkelte produktene er såkalt "lette".

Dessuten er vel forskningen på CLA nokså sprikende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bad girl

Les conan sin forklaring om Montignac i innlegget under!

Lettprodukter betyr ikke alltid mindre fett, men noen ganger uten sukker (med kunstige søtstoffer). Også lettprodukter inneholder kalorier - det er det samlede inntaket i løpet av en dag som avgjør, ikke om de enkelte produktene er såkalt "lette".

Dessuten er vel forskningen på CLA nokså sprikende..

Du kan også ha i minne at "light" bare betyr at produktet har 30 prosent mindre kcal (eller var det fett?) enn originalversjonen. F eks har light majones mer kcal enn seterrømme....

Så ikke bare se på navnet, se på innholdet også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er energibalansen du må vurdere, det gjelder ikke bare å konsekvent velge light-produkter. Ditt samlede energiinntak (kaloriinntak) må være mindre enn ditt energiforbruk (kroppen bruker ca 400 kcal bare på å fungere, i tillegg øker energiforbruket avhengig av hvor aktiv man er - i hvilken grad man er i bevegelse) i løpet av dagen. Hvis du antar at du forbruker 1800 kcal pr. dag må du totalt sett innta færre kcal pr. dag for at du over tid skal gå ned i vekt. Ett gram fett er 9 kcal, mener jeg å huske. Ett kg fett er med andre ord 9000 kcal. Hvis man følger Grete Roedes opplegg med et gjennomsnittelig inntak på 1200 kcal pr. dag vil dette si at du har et negativ kaloriinntak på 600 kcal pr. dag. 600 kcal x 7 dager = 4200 kcal - i nærheten av 1/2 kg fett.

Hvis du slanker deg - husk at du har behov for et balansert matinntak hvor du dekker ditt daglige behov av både fett, proteiner, karbohydrater, vitaminer og mineraler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei. Forskningen på CLA er sprikende, men det er studier som viser at de som bruker CLA reduserer mer fettvev enn de som ikke bruker det. Det diskuteres derfor om konjugert linolensyre (CLA) har en fettforbrennende virkning. CLA finnes naturlig i noen matvarer, spesielt i melk med fett og kjøtt. CLA-preparater inneholder konsentrert fettsyre, og du må spise store mengder av disse matvarene for å få i deg like mye CLA som fra preparatene. Da vil du i såfall få et høyt fettinntak som resulterer i et høyt kaloriinntak. Det er ikke gunstig hverken for vektreduksjon eller helse, fordi et høyt inntak av mettet fett øker fettstoffene i blodet som igjen øker risiko for hjerte-kar sykdom. Håper dette oppklarer spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...