Dorthe Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Tja, det virker jo veldig positivt, i og med at det ikke er noen beløpsgrense her. Egenandelen på ca 28000 gjelder bare dersom arbeidstakeren blir funksjonshemmet etter å ha vert ansatt mer enn 6 mndr. Det er vanskelig å sette noe beløp på denne støtteordningen som kan sammenlignes med den amerikanske, men skal vi opp i beløp må vi vel snakke om kostbart datautstyr eller spesiallaget truck eller noe sånt. Jeg er selv ansatt i en verkstedsbedrift. Tenk hvjilket omfattende arbeids som måtte gjøres for å få friskluftsutstyr med slanger og hele pakka, sveiseutstyr med kabler og hele pakka, truck, verkstedsområde og yard (uteområde) tilpasset en rullestolbruker - da tenker jeg vi snakker store penger. Men det er vel mer sannsynlig at en rullestolbruker er omskolert til kontorjobb el.l. og kan skaffes en tilpasset arbeidsplass til rundt 50 000? Jeg tror ikke folk blir ansatt på kontor heller. Man må lage nye toalett, heiser, terskelfrie dører, fjernkontroll til dørene. Tviler på at en arbeidsgiver orker å samarbeide med Hjelpemiddelsentralen og arbeidstakeren må vente et par år før ting er tilrettelagt. Det er mye lettere å finne en unnskyldning og deretter ansette noen som er funksjonsfriske. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143513-voksen-med-adhd/page/2/#findComment-911658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Evil? Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Jeg tror ikke folk blir ansatt på kontor heller. Man må lage nye toalett, heiser, terskelfrie dører, fjernkontroll til dørene. Tviler på at en arbeidsgiver orker å samarbeide med Hjelpemiddelsentralen og arbeidstakeren må vente et par år før ting er tilrettelagt. Det er mye lettere å finne en unnskyldning og deretter ansette noen som er funksjonsfriske. Vente et par år??? Hvem har tid til det da - når de trenger flere arbeidsfolk så er det vel fordi behovet er der i dag ikke om to år... Da må det evt være behov for veldig spesiell kompetanse, og hvem oppnår vel det etter bare 4 år på attføring... :-/ Alternativet er å påby alle arbeidsgivere å bygge med tanke på funksjonshemmede allerede fra børjan av. Har man en verkstedsbedrift er det vel så pass lite sannsynlig at man kommer til å møte en praktiserende sveiser i rullestol at det hele blir en smule absurd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143513-voksen-med-adhd/page/2/#findComment-912416 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Vente et par år??? Hvem har tid til det da - når de trenger flere arbeidsfolk så er det vel fordi behovet er der i dag ikke om to år... Da må det evt være behov for veldig spesiell kompetanse, og hvem oppnår vel det etter bare 4 år på attføring... :-/ Alternativet er å påby alle arbeidsgivere å bygge med tanke på funksjonshemmede allerede fra børjan av. Har man en verkstedsbedrift er det vel så pass lite sannsynlig at man kommer til å møte en praktiserende sveiser i rullestol at det hele blir en smule absurd. Men alle som trenger spesialtilpassninger må vente et par år uansett hvor mye men trenger det og det gjelder jo privat også. I Oslo blir jo folk liggende i senga et år fordi det tar et år å få en tilpasset rullestol fra Hjelpemiddelsentralen. Dette landet her er så høl i hue at det går ikke an. Og unge folk blir boende på gamlehjem fordi det tar flere år å få tilpasset en leilighet. Venninna mi har akkurat ødelagt hjullageret i rullestolen sin og har ventet i tre uker for å få reparert det. I mellomtiden må hun være inne. Heldigvis har hun ikke unger da som skal hentes og bringes på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143513-voksen-med-adhd/page/2/#findComment-912425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Evil? Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Men alle som trenger spesialtilpassninger må vente et par år uansett hvor mye men trenger det og det gjelder jo privat også. I Oslo blir jo folk liggende i senga et år fordi det tar et år å få en tilpasset rullestol fra Hjelpemiddelsentralen. Dette landet her er så høl i hue at det går ikke an. Og unge folk blir boende på gamlehjem fordi det tar flere år å få tilpasset en leilighet. Venninna mi har akkurat ødelagt hjullageret i rullestolen sin og har ventet i tre uker for å få reparert det. I mellomtiden må hun være inne. Heldigvis har hun ikke unger da som skal hentes og bringes på skolen. Det er rett og slett helt utrolig. Det verste er at vi sitter her på ræva i stedet for å reise oss og samle oss i tusentall foran Storinget og få til et skikkelig opprør. Vi nordmenn er blitt altfor lett lurte og sedate. Vi er hjernevaska til å tro at alt ordner seg, og at ting skal ta tid, og at myndighetene ikke bruker sin kunnskap om oss til noe skummelt. Hvorfor finner vi oss i det? Hvorfor lar vi oss styre til lydighet på denne måten? Om noen år er det sikkert bare Datatilsynet som protesterer hvis "storebror" ønsker å operere inn en databrikke under huden vår så vi slipper å stoppe i bompengeringen. Det er jo bare forbrytere som har nytte av et sterkt personvern likevel ikke sant... helt av> 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143513-voksen-med-adhd/page/2/#findComment-912570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Det er rett og slett helt utrolig. Det verste er at vi sitter her på ræva i stedet for å reise oss og samle oss i tusentall foran Storinget og få til et skikkelig opprør. Vi nordmenn er blitt altfor lett lurte og sedate. Vi er hjernevaska til å tro at alt ordner seg, og at ting skal ta tid, og at myndighetene ikke bruker sin kunnskap om oss til noe skummelt. Hvorfor finner vi oss i det? Hvorfor lar vi oss styre til lydighet på denne måten? Om noen år er det sikkert bare Datatilsynet som protesterer hvis "storebror" ønsker å operere inn en databrikke under huden vår så vi slipper å stoppe i bompengeringen. Det er jo bare forbrytere som har nytte av et sterkt personvern likevel ikke sant... helt av> Jeg er rasende for tiden og har lyst å lage kjempespetakkel for mange ting. Skal du og jeg lage bråk ). Noen må jo begynne. Du må gjerne maile meg [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143513-voksen-med-adhd/page/2/#findComment-912584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Evil? Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Jeg er rasende for tiden og har lyst å lage kjempespetakkel for mange ting. Skal du og jeg lage bråk ). Noen må jo begynne. Du må gjerne maile meg [email protected] Mail er på vei! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143513-voksen-med-adhd/page/2/#findComment-913198 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Mail er på vei! Flott 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143513-voksen-med-adhd/page/2/#findComment-913227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.