Gå til innhold

saltdilla!


Nye Venus

Anbefalte innlegg

Jeg er en sunn og frisk jente på 22 år, med normal vekt. Jeg får veldig ofte lyst på salt mat om kvelden, særlig grønne oliven, ost, potetgull osv. Spiser det likevel ikke med mindre det serveres hjemme hos meg. Lurer på hvorfor jeg har så lyst på salt mat? Kan det være en eller annen ubalanse i kroppen? Og bør jeg gi etter for trangen, eller derimot kutte ned på salt ellers også (ikke særlig stort inntak)?

hilsen en nysjerrig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest moroklump

Drikk mer vann. Det er som oftest det som gir saltsyke, at du mangler vann altså.

Det er derfor man alltid har lyst på chips og junkfood når man er fyllasjuk og dehydrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei. En sterk trang til salt mat kan skyldes at du har spist lite salt, dvs at kroppen sier fra at du trenger mer. Det kan også skyldes at du er i væskeunderskudd, fordi salt vann binder vann i kroppen. med mindre du har høyt blodtrykk eller har et meget stort saltinntak ellers i kosten, kan du godt spise litt saltholdig mat daglig. Nordmenn generelt har et relativt høyt saltinntak, og for noen kan det få helsemessige konsekvenser. De som spiser mye ferdigmat og halvfabrikata, har det høyeste saltinntaket fordi slike matvarer har et høyt saltinnhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...