Gå til innhold

Skolestipend

Anbefalte innlegg

Gjest Jeg bare lurer
Skrevet

Mitt barn er over myndighetsalder, Han fikk ikke skolestipend for videregående fordi han får uføretrygd. Er dette riktig? Skal han da ha noe dekning fra trygdekontoret til skolegang? Han fikk stipend før uføretrygden kom igang.

Fortsetter under...

anita21365380398
Skrevet

Ble litt usikker på dette med uføretrygd og skolegang.

Det er ikke attføring han har fått da? Fikk ikke det til å rime at man kan motta uføretrygd og likevel gå på skole. Men attførings tiltak hørtes mer fornuftig ut.

Har han fått attføring skal trygdekontor eller Aetat dekke skolemateriell og andre nødvendige tiltak f. eks hjelpemidler for at han skal kunne gjennomføre skolegangen/attføringstiltaket.

Gjest Jeg bare lurer
Skrevet

Ble litt usikker på dette med uføretrygd og skolegang.

Det er ikke attføring han har fått da? Fikk ikke det til å rime at man kan motta uføretrygd og likevel gå på skole. Men attførings tiltak hørtes mer fornuftig ut.

Har han fått attføring skal trygdekontor eller Aetat dekke skolemateriell og andre nødvendige tiltak f. eks hjelpemidler for at han skal kunne gjennomføre skolegangen/attføringstiltaket.

Hei -Anita2 Det stemmer at han har 100% uføretrygd. Han går på videregående skole innen GA avdeling--. Med sitt eget skoleopplegg. Det er ikke attføring. Han bor i en kommunal bolig og måtte melde flyttemelding da han ble 18 år.Han måtte fra da, iogmed han ble myndig betale husleie osv selv , noe kommunen betalte før. Man kan gå på videregående skole selv om man har uføretrygd. man har visst krav på så og så mange års skolegang.

Skrevet

www.lanekassen.no

Kjør støttekalkulator, putt inn de riktige tallene.

Så ser du om det stemmer.

anita21365380398
Skrevet

Hei -Anita2 Det stemmer at han har 100% uføretrygd. Han går på videregående skole innen GA avdeling--. Med sitt eget skoleopplegg. Det er ikke attføring. Han bor i en kommunal bolig og måtte melde flyttemelding da han ble 18 år.Han måtte fra da, iogmed han ble myndig betale husleie osv selv , noe kommunen betalte før. Man kan gå på videregående skole selv om man har uføretrygd. man har visst krav på så og så mange års skolegang.

Hei.

Vil tro at han har krav på å få dekke utgifter til skolemateriell av trygdekontoret.

Hva med å søke om bostøtte til bolig om han ikke allerede får dette da ;-)

Jeg ville tatt kontakt med det lokal trygdekontor og spurt der. Føler du deg ikke fornøyd med eventuelle svar derfra bør du kontakte fylkestrygdekontoret, der har i hvert fall greie på saker og ting.

Lykke til ;-)

Gjest Jeg bare lurer
Skrevet

Hei.

Vil tro at han har krav på å få dekke utgifter til skolemateriell av trygdekontoret.

Hva med å søke om bostøtte til bolig om han ikke allerede får dette da ;-)

Jeg ville tatt kontakt med det lokal trygdekontor og spurt der. Føler du deg ikke fornøyd med eventuelle svar derfra bør du kontakte fylkestrygdekontoret, der har i hvert fall greie på saker og ting.

Lykke til ;-)

Hei Anita2!

Han får bostøtte. Det måtte han ha for å greie boutgiftene i boligen. Men de er vel , som jeg ser det --til boutgifter. Ikke skolegang!. vel jeg får kontakte fylkestrygdekontoret her og høre. Takk for tipsene.

Annonse

Gjest Jeg bare lurer
Skrevet

www.lanekassen.no

Kjør støttekalkulator, putt inn de riktige tallene.

Så ser du om det stemmer.

Hei tiliti! Takk for tipset.

Jeg tror det går mer på lån, og ikke stipend for videregående. Det er heller ikke snakk om borteboerstipend. Men takk allikevel.

anita21365380398
Skrevet

Hei Anita2!

Han får bostøtte. Det måtte han ha for å greie boutgiftene i boligen. Men de er vel , som jeg ser det --til boutgifter. Ikke skolegang!. vel jeg får kontakte fylkestrygdekontoret her og høre. Takk for tipsene.

Hei igjen.

Jeg har vært inne på www.lanekassen.no og fylt inn noen tall bare for å se når man går på videregående.

og fikk dette opp.

Skoleåret 2003-2004

Forutsetninger: vanlig videregående opplæring i 10 måneder,

borteboer, enslig, ingen barn, kr 9000 i egne inntekter per måned, ingen formue, foreldrenes inntekt i 2001 kr 0, foreldrenes formue i 2001 kr 0, ingen søsken under 19 år, ingen søsken i vanlig videregående utdanning,

Dette kan du få i stipend og lån for undervisningsåret:

Grunnstipend kr 0

Læremiddelstipend kr 0

Bostipend kr 34500

Lån kr 12000

-------

Sum kr 46500

Resultatet kan bli annerledes! Støttekalkulatoren har regnet resultatet ut fra de opplysningene du har lagt inn.

Les mer om hvordan du går fram for å få penger fra Lånekassen!

Reisestipend kan komme i tillegg.

Lån til eventuelle skolepenger kan komme i tillegg. Dette lånet er ikke behovsprøvd.

Håper du finner frem i jungelen av lover og regler ;-)

anita21365380398
Skrevet

Hei Anita2!

Hei.

Mente ikke bostøtte skulle brukes til skolemateriell, tenkte bare det ville hjelpe sånn generelt på økonomien ;-)

anita21365380398
Skrevet

Jeg tror det går mer på lån, og ikke stipend for videregående. Det er heller ikke snakk om borteboerstipend. Men takk allikevel.

Hei.

Tror din sønn stiller like godt i køen for å kunne motta borteboerstipend som alle andre skoleelever i videregående skole og ikke bor i hjemmet til foreldrene.

Har ei venninne som er over 25 år har barn og mottar overgangsstønad og bor for seg selv, hun fikk borteboerstipend på ca kr 34000,- for hele skoleåret fra lånekassen. Hun kunne også få lån på kr 12000,- i tillegg.

Gjest Jeg bare lurer
Skrevet

Hei.

Tror din sønn stiller like godt i køen for å kunne motta borteboerstipend som alle andre skoleelever i videregående skole og ikke bor i hjemmet til foreldrene.

Har ei venninne som er over 25 år har barn og mottar overgangsstønad og bor for seg selv, hun fikk borteboerstipend på ca kr 34000,- for hele skoleåret fra lånekassen. Hun kunne også få lån på kr 12000,- i tillegg.

Takk for tipset anita2, jeg har skjønt det slik at han ikke ville få borteboerstipend. Noe av grunnen er kanskje at han bor for nære "heimen". Han måtte også melde flytting pga. bostøtteordning. og bostøtte måtte han ha for å greie vanlige daglige utgifter på husleie, strøm osv. Min inntekt skal heller ikke ha noe å si i og med han har meldt flytting. Og den er heller ikke noe å skryte av.

anita21365380398
Skrevet

Takk for tipset anita2, jeg har skjønt det slik at han ikke ville få borteboerstipend. Noe av grunnen er kanskje at han bor for nære "heimen". Han måtte også melde flytting pga. bostøtteordning. og bostøtte måtte han ha for å greie vanlige daglige utgifter på husleie, strøm osv. Min inntekt skal heller ikke ha noe å si i og med han har meldt flytting. Og den er heller ikke noe å skryte av.

Hei.

Synes det er rart at han ikke kvalifiserer for borteboerstipend. Han over 18 og da skal ikke foreldrenes inntekt vurderes.

Mitt råd er at dere fyller ut søknadepapirer fra lånekassen og sender inn, man får ikke annet enn et svar i det minste.

Jeg personlig tror det vil gå bra :-)

Må søke til høsten igjen fordi søknadsfristen for undervisningsåret 2003/2004 gikk ut den 15 mars.

Fant dette på lånekassen sine nett sider:

For å få bostipend er det noen krav som blir stilt

Du må bo for deg selv og minst et av disse kravene må være oppfylt:

1. skolen ligger minst 40 km fra foreldrehjemmet.

2. reisetiden mellom hjem og skole er minst tre timer tur-retur.

3. det er spesielle forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skolen, for eksempel sykdom eller funksjonshemming

OBS! Kravene er de samme om du er over eller under 19 år.

Skrevet

Dersom du/dere tjener lite, og han har lite i trygd så kan det jo godt hende han får bostipend.

Sjekket du med kalkulatoren?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...