Gå til innhold

Store barn får søsken

Anbefalte innlegg

Gjest ikkeundertegn

Hei!

Etterlyser erfaringer fra dere som har ett eller flere store barn og som adopterer en liten. Vi har ei på ti år (egenfødt) og er litt usikker på hvordan det vil bli for henne med en liten adoptiv søster eller bror. Tror de begge vil få glede av hverandre, men innimellom sniker det seg inn en tvil om det er riktig å gjøre dette i forhold til vår store...?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143880-store-barn-f%C3%A5r-s%C3%B8sken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

tobarnsmamma1365380422

Jeg har to jenter med 12 års aldersforskjell. Begge adoptert. Den største ble "tatt med på råd" - spurt før vi startet prosessen og et gladere ansikt har ikke jeg sett: "Er det sant - skal jeg endelig få et søsken?"

Vel er det stor forskjell, men jentene forguder hverandre og har gjort det fra første sekund de så hverandre. Høres uvirkelig ut, men sant. Omsorgen den største har for den lille er enorm. Vel var det nok litt rart for den største til å begynne med å måtte dele all oppmerksomheten hun hadde vært alene om før, men det gikk veldig fort over.

Jeg er overbevisst at de spesielle båndene som ble knyttet siden den største var med på hentereise nr. 2, vil være spesielle alle deres dager.

Når det gjelder aldersforskjellen: Den"jevnes ut" etterhvert som de blir større.

Jeg har 6 søsken, er selv yngst, men mine eldste søsken er like nære som de som er nærmest i alder!

Lykke til - tror det er bare positivt å gi det store barnet ditt et søsken!

Jeg synes ikke du skal la aldersforskjellen mellom barna stoppe deres planer for adopsjon !

Hos oss er det 12 år mellom storesøster(bio) og gutten vår og det blir ca 7år mellom han og den skatten vi så inderlig venter på i disse dager. De to vi har er inderlig glad i hverandre og kan både krangle og klemme (mest det !)hverandre. Selv er jeg 10 år eldre enn min bror igjen så jeg er på en måte vant med aldersforskjell på søsken.

Du finner både fordeler og ulemper med alle variantene, men hvis man er fast bestemt på å få flere barn synes ikke jeg en evnt aldersforskjell skal være avgjørende.

Lykke til !

skorpionfisken

Min sønn var over 8 da søstra kom fra Kina.

Stoltere og gladere storebror skal du lete lenge etter.

I dag er de 7 og 15 og har stor glede av hverandre. Hun forguder sin storebror som har stor omsorg for henne.

For ikke å snakke om for en avlastning det er for oss voksne å ha en stor fornuftig gutt som hjelper henne og passer på henne.

Har ikke angra et sekund.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...